Magistraal “Portret van Félicien David” in de reeks van het Palazzetto Bru Zane (Ediciones Singulares)

Elk boek in de reeks “Portretten” is gewijd aan een nu vergeten, Franse componist. Het presenteert telkens een gevarieerd, muzikaal panorama van hun werk. De prachtige Luberon leverde een Franse componist die we vandaag grotendeels vergeten zijn, maar die in zijn tijd een muzikale coryfee was.

Félicien David (1810-1876) werd geboren in het dorpje Cadenet in de Luberon. Hij speelde eerst in het theaterorkest van Aix-en-Provence voor hij in 1829, maître de chapelle werd van de Saint-Sauveur in Aix-en-Provence. Hij ging naar Parijs en werd aanhanger van het saint-simonisme. Het Midden-Oosten trok de saint-simoniens aan. Zij ontwikkelden nl. het idee van een Middellandse Zeegebied waarin het Westen de techniek en het Oosten het geloof zou aanbrengen. Het saint-simonisme zorgde voor de economische ontwikkeling van Algerije en realiseerde grote werken in Egypte, zoals bv. de bouw van het Suezkanaal. Ferdinand Marie de Lesseps was immers een saint-simonien.

De interesse van die beweging voor het Midden-Oosten, resulteerde in zijn compositie “Le Désert”. Hij reisde in 1833, voorzien van een reispiano, via Lyon en Marseille naar Constantinopel en ging naar Smyrna, Jaffa, Jerusalem en Egypte. Hij verbleef twee jaar in Cairo waar hij muziekles gaf en de woestijn exploreerde. Vanwege een pestepidemie moest hij naar Frankrijk terugkeren en arriveerde in 1835 terug in Marseille.

Hij componeerde drie symfonieën, Romances en vijf opera’s, “La Perle du Brésil” (1851), “Herculanum” (1859), “Lalla-Roukh” (1862), “Le Saphir” (1865) en La Captive (1883). Daarnaast componeerde hij twee Bijbelse oratoria “Moïse au Sinaï” (1846) en “Eden” (1848), die hij allebei opdroeg aan zijn tijdgenoot, de componist uit Aix-en-Provence, Emmanuel de Fonscolombe (1810-1875).

De drie cd’s bij het portret van Félicien David bevat beschikbare opnamen van belangrijke werken van de componist, zijn 3de Symfonie, de ouverture tot zijn Opéra-comique “La perle du Brésil” en zijn “Ode-symphonie Christophe Colomb” uit 1847. Daarnaast is er “Het Laatste Oordeel” (oorspronkelijk bedoeld als de finale van zijn opera “Herculanum”), de Oosterse melodieën voor piano solo en de zeer zeldzame jeugdmotetten voor koor. Heel bijzonder.

In “Het portret van Félicien David” ontdekt u naast symfonisch werk, de ouverture tot de opera waarmee hij zijn lyrische carrière lanceerde. Maar het is vooral met “Christophe Columb”, een ode-symfonie met recitant, waarmee hij het succes dat hij had met “Le Désert”, poésie symphonique sur un poème de A. Colin, dédié au duc de Montpensier, verder zette. Maar Félicien David werd ook gewaardeerd en geliefd voor zijn intimistische muziek, in het bijzonder voor zijn liederen/melodieën. U kan er hier zeven ontdekken, naast fragmenten van zijn oosterse melodieën voor piano solo en de zeer zeldzame motetten uit zijn jeugdperiode. Met “Beatus vir”, hier helaas niet opgenomen, overtuigde de 20-jarige David overigens, Cherubini van zijn talent. Het hoogtepunt van dit ‘Portret’ is de herontdekking van “Le Jugement dernier”.

In het boek, tekst van Ralph P. Locke, “Les horizons d’un voyageur romantique”, van Gunther Braam, “Christophe Colomb, ode-symphonie” (1847), Alexandre Dratwicki, “Félicien David, d’un genre à l’autre”, “In memoriam Félicien David” van Camille Saint-Saëns, de volledige libretti van “Christophe Colomb”  en van “Le Jugement dernier”, en de gedichten van zijn “Mélodies”.

Op cd 1 staat “Christophe Colomb ou La Découverte du Nouveau Monde” (4 delen, “Le Départ”, “Une Nuit des tropiques”, “La Révolte” en “Le Nouveau Monde”) en cd 2 bevat de ouverture “La Perle du Brésil”,  “Le Jugement dernier” en zijn Symphonie n° 3 en mi bémol majeur en Six Motets. Op de 3de cd staan 7 Mélodies (Le Ramier, Éoline, Cri de charité, Tristesse de l’Odalisque, L’Égyptienne, Le Jour des morts en “Le Rhin allemand”), het Trio n° 1 en mi bémol majeur pour violon, violoncelle et piano en zijn pianomuziek (“Le Soir”, “Les Brises d’Orient”, “Fantasia harabi”, “Prière” en “Vieux Caire”), “Doux Souvenir” en “Allegretto agitato”. Een immense herontdekking van muziek van één van de grootste Franse componisten uit de 19de eeuw. Formidabel! Niet te missen!

Félicien David Christophe Colomb, musique symphonique, musique de chambre Brussels Philharmonic Les Siècles, Choeur de la Radio Flamande Chantal Santon-Jeffery Julien Behr Josef Wagner Jean-Marie Winling François Saint-Yves Jonas Vitaud Pascal Monlong Pauline Buet David Violi Duo Contraste Hervé Niquet François-Xavier Roth Collection “Portraits” Palazzetto Bru Zane (Ediciones Singulares) Volume 4 boek + 3 cd  ES1028

Félicien David HERCULANUM Palazzetto Bru Zane Opéra français Gens Deshayes Montvidas, Courjal Véronèse Flemish Radio Choir Brussels Philharmonic Hervé Niquet ES 1020