De zoon van Sebastian Bach bleek mede aan de basis te liggen van het samenspelen tussen klavier en viool, zo blijkt uit de originele, nieuwe cd van het “Duo Kimura”.
Op hun cd staat de Sonata for harpsichord obbligato and flute, Wq. 73 (H504), de Trio Sonata for Flute, Violin and Continuo in D, H575 (Wq151), de Sinfonia in D for keyboard (harpsichord) and violin, Wq. 74 (H507), de Sonata in B minor, Wq. 76, de Sonate en si bémol H513, Wq77 en de Sonate en ut mineur H514, Wq78, de Vioolsonaten in d, Wq. 72 (H503) en in D, Wq. 71 (H502) en de Arioso con variazioni, Wq. 79 (H535). Uitvoerders zijn Rie Kimura (viool), Pieter-Jan Belder (klavecimbel & pianoforte)
Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788) was de tweede zoon van Johann Sebastian Bach en Maria Barbara Bach. Zijn naam wordt gemakshalve vaak afgekort tot ‘CPE’, hoewel C. Ph. E. zijn correcte voorletters zijn. Hij wordt de “Hamburgse” of “Berlijnse Bach” genoemd.
Hij studeerde rechten in Leipzig en Frankfurt aan de Oder, maar werd in 1740 hofmusicus (klavecinist) van Frederik de Grote in Potsdam. De koning zelf was een bekwaam fluitist en componist. Carl Philipp Emanuel Bach componeerde er de “Preußische Sonaten” (1742) voor Frederik II, de “Württembergische Sonaten” (1744) voor de jonge hertog Carl Eugen von Württemberg en de “Sechs Klaviersonaten mit veränderten Reprisen” (1760) voor prinses Anna Amalia. Hij was een belangrijk muziektheoreticus voor klavierinstrumenten en was in die hoedanigheid, de vader van de moderne pianotechniek. Zijn “Versuch über die wahre Art das Klavier zu spielen” (1753-1762) was en bleef fundamenteel voor de kennis van de stijl van klavierinstrumenten in de tweede helft van de 18de eeuw. In 1767 volgde hij zijn peetoom Georg Philipp Telemann op als Kapellmeister van de vijf hoofdkerken van Hamburg. Hij legde zich vanaf dan hoofdzakelijk toe op het componeren van religieuze muziek en bleef er wonen tot zijn dood.
Het is niet echt verwonderlijk dat twee vooraanstaande, Nederlandse musici een cd wijden aan C.Ph.E. Bach. Hij had nl. contact met Nederland en er was wederzijdse, muzikale uitwisseling tussen steden als Hamburg, Groningen en Deventer. Carl Philipp Emanuel reisde nl. regelmatig. In januari 1767, het jaar waarin hij zijn functie als hofmusicus van koning Frederik de Grote van Pruisen beëindigde en hij zijn werkzaamheden als stadsmuziekdirecteur in Hamburg begon, gaf hij bv. een concert in het “Concerthuis” aan de Poelestraat in Groningen. Carl Philipp Emanuel Bach werd in Groningen geannonceerd als “de heer Bach van Berlijn”.
In Groningen heeft hij op een klavecimbel “Muziek Stukken van zyne eigene Compositie” gespeeld. Het Gronings concert werd in verband gebracht met de werkzaamheden van de Groningse organist Jacob Wilhelm Lustig, een geboren Hamburger, die niet alleen het werk van Sebastian Bach in Nederland bekend maakte, maar die ook oog- en oorgetuige was van Bachs befaamd optreden in 1720 op het monumentaal orgel in de “Sankt Catharinenkirche” in Hamburg, waarvan de toen hoogbejaarde Johann Adam Reincken, een geboortige Deventenaar, de vaste bespeler was.
Het viool en klavier duo uit Amsterdam, het “Duo Belder Kimura”, maakt hun Resonus Classics debuut met een uitgebreid overzicht van de volledige werken voor viool en klavier (clavichord-klavecimbel-pianoforte) van Carl Philipp Emanuel Bach, voorbeelden van het vroeg viool- en klavierrepertoire. Uitgebracht op cd en in digitale formaten, variërend van MP3 tot 24-bits studio kwaliteit master met een full-color boekje als PDF. Een ontdekking!
CPE Bach Complete Works for Keyboard & Violin Rie Kimura Pieter-Jan Belder cd Resonus Classics RES10192