Religieuze muziek van Telemann door het Allabastrina Choir & Consort o.l.v. Elena Sartori. Magnifiek!

Telemann was in zijn tijd de beroemdste Duitse componist die in alle stijlen componeerde en een fantastisch aantal opusnummers produceerde. Als protestant componeerde hij weliswaar de meeste van zijn religieuze werken o.a. 1750 cantaten ! in het Duits. Maar, er zijn ook enkele werken in het Latijn, meer bepaald een Magnificat en twee psalmen, die alle voor speciale gelegenheden gecomponeerd moeten zijn.

De gelegenheid om religieuze muziek te componeren op Latijnse teksten deed zich voor protestantse componisten in de 18de eeuw enkel voor wanneer bv. volgens de oude lutherse traditie, de lof van Maria (Magnificat) in het Latijn werd gezongen op kerkfeesten tijdens de Vesperdienst, of wanneer ze te gast waren in katholieke landen.

Ter gelegenheid van de 250ste herdenking van het overlijden van Telemann dit jaar, presenteren Elena Santori en haar Allabastrina Choir & Consort een uitstekende opname van deze prachtige muziek. Naast de vele Duitstalige kerkcantaten en composities voor kleinere ensembles was er aangaande Telemanns composities in het Latijn, aanvankelijk slechts één grote psalmtoonzetting bekend, “Deus judicium tuum”. Deze psalm wordt nu vergezeld door de allereerste wetenschappelijk-kritische editie van zijn “Magnificat in C”. Waarschijnlijk componeerde Telemann dit indrukwekkend werk in 1704 voor de inwijding van het orgel in de Neukirche in Leipzig. Net als het bekendere ‘Magnificat’ van Bach is ook Telemanns Magnificat gecomponeerd voor een bezetting met drie feestelijke trompetten en pauken.

Het motet Deus judicium tuum werd voor het eerst uitgevoerd in het kasteel van de Tuilerieën in Parijs op 25 maart 1738. Telemann componeerde zijn Deus judicium tuum nl. tijdens zijn acht maanden durend verblijf in Parijs. Uitgenodigd door de componisten Forqueray, Guignon en Blavet, en aangekomen in de Franse hoofdstad, waarschijnlijk in de herfst van 1737, had de Duitse componist er reeds een solide reputatie. Want, sedert 1721 was zijn muziek goed bekend bij het Parijs publiek. In 1721 verscheen nl. “La Musique de Table” waarvoor er talrijke Franse abonnees hadden ingetekend. Enige tijd vóór de publicatie van zijn 12 Parijse kwartetten, voor fluit, viool, cello en basso continuo in 1738, schonk Telemann zijn Parijs publiek een eerste religieus meesterwerk. De “Mercure” van maart 1738 meldde trouwens dat het motet van Telemann erg geproefd werd. Het stuk beviel het publiek danig dat het drie dagen later een tweede keer moest worden uitgevoerd.

Naast de psalmen Laudate Jehovam omnes gentes (Lobet den Herrn, alle Heiden) TVWV 7:25 en Deus judicium tuum TVWV 7:7, en het Magnificat, koos men voor deze cd, ter afwisseling en passende aanvulling, voor het instrumentaal Allegro da chiesa TVWV 52c1 en het Concerto da chiesa TVWV 33:2. Magnifieke muziek, schitterend gespeeld. Een heerlijk kerstgeschenk. Warm aanbevolen.

Georg Philipp Telemann Latin Sacred Works Allabastrina Choir & Consort Elena Sartori cd Christophorus CHR77414