Antonio Vivaldi, Concerti pour cordes III & Concerti pour viole d’amour door de Accademia Bizantina op het label Naïve. Uniek!

De Nationale Universiteitsbibliotheek in Turijn herbergt een aantal uiterst belangrijke muziekcollecties, waaronder meer dan 450 manuscripten van Antonio Vivaldi. Met het oog op het verkennen van dit immens muzikaal erfgoed en het tot leven brengen van veel niet-gepubliceerde werken, heeft het Instituto per i Beni Musicali in Piemonte, in overleg met Naïve Classique en de Bibliotheek van Turijn, zich ertoe verbonden om een volledige editie van de Vivaldi-handschriften op cd uit te brengen.

De Vivaldi Edition, een opname-onderneming bedacht door de Italiaanse musicoloog en specialist van Johann Sebastian Bach, Alberto Basso (°1931), en het onafhankelijk label Naïve, is zonder enige twijfel één van de meest ambitieuze en prestigieuze opnameprojecten van de 21ste eeuw. Het hoofddoel is het vastleggen van de immense collectie van Vivaldi-handschriften, ongeveer 450 werken, die bewaard worden in de Biblioteca Nazionale in Turijn. Ongelooflijk maar waar, dit was de privé-bibliotheek die Vivaldi thuis had ten tijde van zijn overlijden in Wenen in 1741. Het omvatte zijn opera’s, honderden concerti, religieuze muziek en cantaten. Veel van deze muziek is sinds de 18de eeuw niet meer gespeeld. Voor de Franse muziekuitgeverij “Opus 111” realiseerde Basso eerst vanaf 1985 de magnifieke reeks “Tesori del Piemonte”. De release van meer dan 100 cd’s van de Vivaldi Edition startte in 2000. Het doel van de Vivaldi-editie is om deze buitengewone rijkdom aan muziek beschikbaar te maken voor het publiek en tegelijkertijd het volledige genie van Vivaldi te onthullen, niet alleen als een componist van instrumentale muziek, waarvoor hij al bekend was, maar ook als de componist van een aanzienlijk deel van de opwindendste, vocale muziek van de 18de  eeuw. De hoes van elke uitgave is daarenboven voorzien van een heel originele, aantrekkelijke en artistieke foto van de Franse portretfotograaf, Denis Rouvre (°1967). Heel, heel bijzonder.

Zonder de uitgave zou er zeker een onvolledig beeld zijn van de ongetwijfeld, belangrijkste Italiaanse componist van zijn tijd. De hoeveelheid instrumentale muziek is enorm, bijna 300 concerti voor één of meerdere instrumenten, strijkers en basso continuo (inclusief 110 concerti voor viool en 39 concerti voor fagot), cantaten, motetten en wel 15 complete opera’s! Op enkele uitzonderingen na is de verzameling van de Turijnse bibliotheek, de enige bron voor Vivaldi’s religieuze muziek en opera’s. En dan te bedenken, dat tot voor kort, de overgrote meerderheid van deze werken totaal onbekend was bij het breed publiek!

Tot op heden bestaat de Vivaldi-editie uit 56 albums, waaronder vijftien opera’s, met wereldwijd meer dan 800.000 verkochte exemplaren. Nu, 18 jaar later, zet het met zijn 56ste albumuitgave, zijn missie voort als een auditieve documentatie van een van de meest opmerkelijke componisten die ooit heeft geleefd. De opera “Dorilla in Tempe” door I Barocchisti o.l.v. Diego Fasolis (vol. 55) (foto), werd gevolgd door opnamen door Accademia Bizantina en Ottavio Dantone, Fabio Biondi, Sergio Azzolini, Delphine Galou en Christophe Coin. Het project van Alberto Basso, trok de aandacht van onderzoekers en musici van over de hele wereld. De lijst van betrokken kunstenaars leest ondertussen als een vrij volledige lijst van het toptalent van vandaag in de internationale barokscène, o.a. Giovanni Antonini, Rinaldo Alessandrini, Ottavio Dantone, Diego Fasolis, Jordi Savall, Jean-Christophe Spinosi, Alan Curtis, Federico Maria Sardelli, Sandrine Piau, Philippe Jaroussky, Marie-Nicole Lemieux, Magdalena Kozena, Julia Lezhneva, Sara Mingardo, Ann Hallenberg, Delphine Galou, Paul Agnew, Lorenzo Regazzo, Furio Zanasi, Riccardo Minasi, Christophe Coin, Dmitry Sinkovsky, Sergio Azzolini en Zefiro.

Dit volume 56, met Concerti voor strijkers en voor “viola d’amore” in de reeks uitgaven van het volledig werk van Vivaldi, is deel III. Een eerste deel van de “Concerti per Archi” werd uitgebracht in 2004 en een tweede deel in 2013, beide door Rinaldo Alessandrini met Concerto Italiano. Op deze nieuwe (dubbel) cd worden de concerti weliswaar gespeeld door Alessandro Tampieri en Accademia Bizantina o.l.v. Ottavio Dantone.

Op de dubbel cd staan 13 concerti voor strijkers en 5 voor viola d’amore, een soort altviool met 12 snaren met een zacht geluid, die oriëntaalse effecten oproept, dankzij de resonantiesnaren die meetrillen wanneer men met de boog de zes à zeven melodiesnaren bestrijkt (foto). Het instrument was in de 18de eeuw bijzonder populair omdat men toen vond dat de klank de menselijke stem het dichtst benaderde. Vivaldi componeerde de concerti naar voorbeelden van Ariosti en Biber. En, zoals altijd bij Vivaldi, bevatten die concerti heerlijk opgewekte muziek met een weldadige frisheid, meesterlijk gespeeld door Alessandro Tampieri. Op de cd ontdekt u o.a. het Concerto 117, gerelateerd aan de serenata “La Sena festeggiante”, RV 693.

Op de dubbel cd ontdekt u de Concerti voor strijkers RV 109, 117, 118, 126, 138, 142, 145, 152, 155, 161, 163, 165, 167 en de  Concerti voor viola d’amore, RV 393, 394, 395, 396 en 397.

De begeesterde, Italiaanse dirigent, klavecinist en pianoforte speler, Ottavio Dantone (°1960), studeerde orgel en klavecimbel aan het Conservatorium van Milaan. In 1985 behaalde hij de Derde prijs in de internationale klavecimbel wedstrijd in het kader van het Festival Musica Antiqua in Brugge en in 1986 was hij laureaat basso continuo van het internationaal concours in Parijs. In 1996 werd hij directeur van het Muziekconservatorium in Ravenna, de Academia Bizantina. Hij begon zijn carrière als operadirigent in 1999 met Giuseppe Sarti’s “Giulio Sabino” in het gemeentelijk theater Dante Alighieri in Ravenna, en debuteerde in 2005 in de Scala als dirigent van Händels “Rinaldo”. Een reeks die u geenszins mag missen. Uniek!

Antonio VIVALDI Concerti pour cordes III Concerti pour viole d’amour Accademia Bizantina Ottavio Dantone Alessandro Tampieri cd Naïve 30570 Edition Vivaldi vol.56

https://www.stretto.be/2019/06/05/magnifieke-arie-e-cantate-per-contralto-en-musica-sacra-van-vivaldi-door-delphine-galou-en-de-accademia-bizantina-o-l-v-ottavio-dantone-op-het-label-naive/