‘Amours contrariées’, cantaten van Clérambault en Rameau”, gezongen door tenor Zachary Wilder op het label Centaur. Magnifiek!

De cd ‘Amours contrariées: Cantatas of Clérambault & Rameau’ bevat een programma met cantaten van twee van de grootste, Franse barokcomponisten. De Amerikaanse tenor Zachary Wilder sloot zich daarvoor aan bij “The Bostonades”, een ensemble, bestaande uit barokmuziekspecialisten op historische muziekinstrumenten, van wereldklasse.

De niet meer zo bekende, Parijse organist en componist Louis Nicolas Clérambault (1676-1749), was de zoon van één van de “Vingt-quatre violons du roi”, die aan het hof van Lodewijk XIV verbonden waren. Hij kreeg orgelles van André Raison en compositie van Jean-Baptiste Moreau, en werd organist van de kerk van de Grands-Augustins en later van de Saint-Sulpice (foto).

Vanaf 1705 organiseerde hij in dienst van het hof, diverse concerten en componeerde cantaten. In 1714, na het overlijden van Lodewijk XIV, werd hij verbonden aan Saint-Cyr, een onderwijsinstelling voor meisjes van de verarmde adel. Clérambault gaf er muziekles, bespeelde het orgel, en dirigeerde er diverse koren. Daar ontwikkelde hij de typische “cantate française”. In 1719 volgde hij zijn leermeester Raison op als organist van de kapel van de Grands-Jacobins aan de rue Saint-Jacques in Parijs.

Clérambault componeerde motetten, hymnes, een Magnificat en een Te Deum, en wel 65 wereldlijke cantaten, vaak met teksten ontleend aan de Griekse en Romeinse mythologie. Hij componeerde ook sonaten voor viool en basso continuo en klavecimbel-  en orgelwerken.

“L’Impatience” van Jean-Philippe Rameau dateert van vóór of rond 1720 en zou gecomponeerd zijn in Clermont-Ferrand. De cantate is gecomponeerd voor een tenorstem (“dessus”), sopraan of tenor, en altviool met basso continuo. De altviool heeft daarbij een zeer concertante rol. Het verhaal gaat over een jongeman die in de vroege ochtend in het bos, wacht op zijn geliefde. Maar door het wachten wordt hij ongeduldig. Hij wordt jaloers op de vogels wier lied hun geluk uitdrukt. “Les oiseaux d’alentour chantent dans ce bocage, Ils goûtent avant moi les fruits de la constance.” Uiteindelijk arriveert Corine, een belofte van geluk na het lange wachten…“Mais Corine paraît, je vois enfin les charmes. Qui vont dissiper mes alarmes. Allons tomber à ses genoux ! Oiseaux, de votre sort, je ne suis plus jaloux !”

De solo-cantate bevat drie bijzonder mooie aria’s, telkens voorafgegaan door een recitatief, ongeduldig wachten, beredeneerde meditatie en herontdekte vreugde, verklankt in een “Air gai”, een “Air tendre” en een “Air léger”.

De schitterende tenor Zachary Wilder studeerde aan de Hamilton High School Academy of Music in Los Angeles, California, behaalde zijn Bachelor of Music degree in Vocal Performance aan de Eastman School of Music in Rochester, New York, en zijn Master of Music degree in Music Performance aan de Moores School of Music, University of Houston. Hij wordt wereldwijd erkend voor zijn prachtige uitvoeringen van het repertoire uit de 17de- en 18de eeuw, en is dan ook een veelgevraagde zanger en docent op concerten en bij opera-opleidingen aan beide zijden van de Oceaan. Zachary’s discografie omvat verschillende, schitterende opnamen, gemaakt tijdens het in 1980 opgericht, “Boston Early Music Festival”, waaronder de Grammy Award winnende cd’s “La Descente d’Orphée aux Enfers” van Marc-Antoine Charpentier en “Thésée” van Lully.

“Les Bostonades” zijn Teddie Hwang, traverso, Sarah Darling, viool, Emily Walhout, viola da gamba, en Akiko Sato, leiding en klavecimbel. Op hun nieuwe cd staan “Orphée” (1710) en “Pirâme et Tisbé” (1713) uit het eerste en tweede boek ‘a voix seule et symphonie’ van Clérambault, het “Cinquième Concert” uit “Pièces de clavecin en concert” (1741) van Rameau, gespeeld op klavecimbel door Akiko Sato, en “L’ Impatience” (1715-1722), “cantate pour une voix et une viole avec basse continue”, van Rameau. Alles werd opgenomen in de First Church, Boston, 66 Marlborough Street, in Boston Massachusetts. Een magnifieke cd die de waardigheid, lyrische rijkdom, en muzikale en poëtische retoriek van de Franse laat barok, in volle glorie, opnieuw tot leven doet komen. En, alles prachtig gezongen en prachtig gespeeld. Magnifiek! Niet te missen!

Amours contrariées Cantatas of Clérambault & Rameau Les Bostonades Zachary Wilder,tenor cd Centaur CRC 3629