“Albion Refracted”, Bridge, Britten, Phibbs en Turnage door het Piatti Quartet op het label Champs Hill Records.

Alfredo Piatti was een cellist en beroemde leraar kamermuziek aan de Royal Academy oif Music. Het naar hem genoemd “Piatti Quartet” presenteert op deze cd, Engelse muziek voor strijkkwartet. Naast werk van Britten en Bridge, ontdekt u muziek van Joseph Phibbs en Mark-Anthony Turnage, twee wereldpremières.

De inspiratie voor de cd begon met hun opdracht van Joseph Phibbs ‘Strijkkwartet nr. 1, in 2014, in première gespeeld op het Rye Arts Festival, waar het publiek enthousiast was om het werk opnieuw te horen. De afsluiter van deze cd is te danken aan de Wigmore Hall International String Quartet Competition, waar het Piatti Quartet in 2015, een speciale prijs won voor de uitvoering van het stuk “Contusion” van Mark-Anthony Turnage. 

Het Piatti Quartet zijn Nathaniel Anderson-Frank – viool, Michael Trainor – viool, Tetsuumi Nagata – altviool en Jessie Ann Richardson – cello. Op de cd staan “Three Idylls for String Quartet” van Frank Bridge, “Three Divertimenti for String Quartet” (March, Waltz en Burlesque) van Benjamin Britten, String Quartet No. 1 van Joseph Phibbs en “Twisted Blues with Twisted Ballad” van Mark-Anthony Turnage.

Van de “Three Idylls” uit 1906 van Bridge, is de tweede Idylle bekend door het gebruik ervan als thema voor Brittens “Variations on a Theme of Frank Bridge”. De eerste, Adagio molto espressivo, is aangrijpend emotioneel en zwaarmoedig. De tweede Idyll, Allegretto poco lento, heeft de wenk van een wals, maar met elliptisch bitterzoete harmonieën, anticiperend op de gekwelde lyriek van Alban Bergs “Lyrische Suite”,  tot wie Bridge en zijn leerling Britten zich erg aangetrokken voelden. Ten slotte brengt een krachtig Allegro con moto, inclusief een contrasterende episode met een sterke Elgariaanse smaak voor gepassioneerde lyriek, de suite toch tot een levendig einde.

Brittens “Three Divertimenti” waren oorspronkelijk bedacht als een suite voor strijkkwartet “Alla Quartetto Serioso”, ondertiteld ‘Go play, Boy, play’ (een regel uit Shakespeare’s “A Winter’s Tale”), gecomponeerd terwijl hij nog student was aan het Royal College of Music. Net als zijn eerdere “Three Character Pieces” voor piano uit 1930, had Britten oorspronkelijk elke beweging bedoeld om er verschillende goede vrienden, muzikaal in af te beelden. Van de originele drie bewegingen die hij voltooide, werd ‘Alla Marcia’, later herwerkt in zijn liedcyclus “Les illuminations”, oorspronkelijk ondertiteld ‘PT’ (fysieke training) en opgedragen aan zijn schooljongensvriend van Gresham’s, David Layton. ‘Ragging’ (later herwerkt tot ‘Burlesque’) was opgedragen aan Francis Barton, een medeleerling van South Lodge, die vervolgens een succesvolle carrière bij de Royal Marines maakte. Deze en ‘Waltz’, drie van de geplande vijf delen, werden voor het eerst gespeeld door het Macnaghten String Quartet in december 1933 in All Hallows Barking, 

Joseph Phibbs werd in 1974 geboren in Londen. Als pianist en cellist begon hij te componeren op tienjarige leeftijd en bezocht van 1988 tot 1992 de Purcell School for Young Musicians met de hulp van een beurs van de Suffolk County Council. In 1992 vervolgde hij zijn studie aan King’s College in Londen, waar hij les kreeg van Sir Harrison Birtwistle, en waar hij een BMus-graad behaalde. In 1996 ontving hij een MMus in Compositie en was hij een winnaar van het BBC Young Composers ‘Forum, die het begin was van een lange band met de BBC. Een commissie in 2001 voor zijn eerste grootschalige orkestwerk, “In Camera”, ging in première in het Barbican met het BBC Symphony Orchestra o.l.v. Leonard Slatkin. “Lumina”, voor de Last Night of the Proms in 2003, werd uitgezonden vanuit de Royal Albert Hall, en meer recent was zijn “Partita” een gezamenlijke BBC / Serge Koussevitzky Foundation Award commissie. Van 1997 tot 2001 studeerde hij aan de Cornell University en behaalde er een doctoraat in de muziekwetenschappen bij Steven Stucky, een leraar en een latere vriend, die een grote invloed op zijn muziek had.

De structuur van zijn eerste Strijkkwartet uit 2014 kan als geheel worden gezien als een verweving van vier duo’s, elk gebaseerd op een andere combinatie van spelers, en drie korte canto’s, die allemaal dezelfde altviool melodie in een andere vorm presenteren, tot drie hoofdbewegingen, gesitueerd tussen een Andante als opening en een Vocalise om af te sluiten. Dit Strijkkwartet werd gecomponeerd in opdracht van het Piatti Quartet met steun van de Britten-Pears Foundation, RVW Trust en een particuliere weldoener.

Mark-Anthony Turnage (°1960) is één van de beroemdste componisten van zijn generatie. Hij studeerde bij Oliver Knussen en John Lambert aan het Royal College of Music in Londen en later studeerde hij bij Gunther Schuller en Hans Werner Henze tijdens het Tanglewood Music Festival. Henze gaf hem als mentor en als leider van de “Münchener Biennale”, in 1988, de compositieopdracht voor zijn eerste opera “Greek”. De première was een triomf en de daarop volgende uitvoeringen van de opera in de hele wereld, maakten Turnage bekend. Turnage was als componist van 1989 tot 1993 verbonden aan het City of Birmingham Symphony Orchestra onder leiding van Sir Simon Rattle. In de tweede helft van de jaren 1990 componeerde hij vooral opera’s. Sinds 2000 is hij als componist verbonden aan het BBC Symphony Orchestra en in 2004 en 2005 volgde een samenwerking als componist met het London Philharmonic Orchestra, dat hem in 2006 tot huiscomponist benoemde.

In 2002 ging zijn concert voor altviool en orkest met de titel “On opened Ground” in première, met Yuri Bashmet als solist en het Cleveland Orchestra. Zijn “Scherzoid” ging in 2004 met het New York Philharmonic in première. Van 2006 tot 2009 was Turnage huiscomponist van het Chicago Symphony Orchestra. De cd-opname van zijn “Scorched” voor gitaar, basgitaar, drums, bigband en orkest, werd voor een Grammy Award genomineerd. Turnage is docent compositie aan het Royal College of Music.

Op de cd ontdekt u ook dank zij de wereldpremière-opname, “Twisted Blues with Twisted Ballad” uit 2008 van Turnage, in première gespeeld in 2010 door het Belcea Quartet. In dit driedelig Kwartet hoort u in de uiterlijke bewegingen twee thema’s van Led Zeppelin, “Dazed and Confused” en “Stairway to Heaven”, en is de centrale beweging opgedragen aan Fausto Moroni, die 40 jaar lang de partner was van de in 2012 overleden componist Hans Werner Henze, bij wie Turnage studeerde. De muziek van de rockband Led Zeppelin bevrijdde Turnage naar eigen zeggen. “Voor mij waren ze de meest creatieve en briljante band van hun tijd”. Op deze cd staat gedurfde, uitdagende, emotioneel zwaar beladen en bijwijlen, nevelige en uitermate complexe muziek voor de liefhebber, gespeeld door vier topmusici.

ALBION REFRACTED Piatti Quartet BRIDGE – BRITTEN – PHIBBS – TURNAGE cd Champs Hill Records CHRCD145

http://www.stretto.be/2020/11/03/ontdek-pianomuziek-van-frank-bridge-1879-1941-de-leraar-van-benjamin-britten-door-kelvin-grout-op-het-label-etcetera/