In 1600 werd in de Chiesa Nuova in Rome, de eerste geestelijke opera, “La Rappresentatione di Anima e di Corpo” van Emilio de Cavalieri opgevoerd. Deze pioniersgeest heeft dit programma,bedacht door InAlto, geïnspireerd, .
Onder de manuscripten in de bibliotheek van de kerk bevindt zich een anonieme bron, waarschijnlijk daterend uit het begin van de 17e eeuw, met een complete cyclus van toonzettingen van zeven psalmen die sinds de tijd van Sint-Augustinus de Boete Psalmen’ worden genoemd. Deze Romeinse partituur is uniek in zijn soort, monodisch, en gecomponeerd in de vroege opera-melodische recitar cantando stijl. InAlto presenteert hier een originele benadering, die dit vroeg 17e-eeuwse repertoire in zijn context plaatst door in de traditie van de oratoriaanse spirituele oefeningen een denkbeeldig ritueel te reconstrueren dat zich zou kunnen ontvouwen in de dagen voorafgaand aan de Heilige Week, waarin elk van beide penitentiaire psalmen hun volle betekenis krijgen.
De kerk van de Chiesa Nuova ook wel Santa Maria in Vallicella genoemd, bevindt zich in het historisch centrum op het gelijknamig plein. Deze oase van rust leidt naar Corso Vittorio Emmanuele II, de belangrijkste verkeersader die van het Sint Pietersplein naar het Capitool leidt. Gebouwd in de zestiende eeuw na de oprichting van de Congregatie van het Oratorium door Philip Neri, bevat de kerk fresco’s van Pietro de Cortona, maar ook, onder veel andere waardevolle werken, twee werken van Rubens. Onder de algemene titel “Teatro spirituale”, is deze opname voor een deel in de Chiesa di San Francesco museale in januari 2018 in Trevi gemaakt, en in september, in de St. Apollinaris Bolland kerk, het dorp van het mooi Herve land in de provincie van Luik. Er is prachtige muziek van Marenzio en Frescobaldi, maar ook van andere componisten uit die tijd, Quagliati, Anerio en Cifra. Sopraan Alice Foccroulle en tenor Reinoud Van Mechelen geven het beste van zichzelf en de artistieke leiding werd toevertrouwd aan Rainer Arndt en Aline Blondiaux. Subliem. Niet te missen!
Het ensemble Musica Fiorita, o.l.v. Daniela Dolci, ontdekte concerten en religieuze muziek in de archieven van locaties zoals Meiningen, Sondershausen, Rudolstadt en Weimar. De componisten Fasch, Hasse, Molter, Stölzel waren allen vertegenwoordigers van de populaire Italiaanse stijl. Het programma presenteert zelden of nooit gehoorde muziek in de prachtige stijl van de Hoge Barok.
Sinds de Renaissance was Italië het belangrijkste land voor culturele vernieuwing en een favoriete studieplaats van kunstenaars en musici. Duitse muziekcollecties bieden veel voorbeelden van hunkering naar muzikale ‘droomlandschappen’ van Italië, gecreëerd in de centraal Duitse provincies. Op de cd “Spirito Italiano, Italian Style” staan Fasch, J F: Ouverture-Suite in C Major, FaWV K:C1, Hasse, J A: Kyrie in D, Stölzel: Concerto for Flute & Oboe in E Minor, Molter: In Jesu heilig’ und Geliebte, MWV 1.6 (Jessica Jans (sopraan), Dina König (alt), Hans Jörg Mammel (tenor), Raitis Grigalis (bas)), Molter: Concerto for 2 Trumpets in D Major, MWV 6.28 en Jommelli: Te Deum in D.
Op de cd “Teatro sprituale” staan anon.: De profundis clamavi (Ps. 129), Quagliati: Satiati Huomo Carnale, anon.: Domine ne in furore tuo (Ps. 37), Anerio, G F: Ritorn’al tuo Pastor Smarrit’agnella, Soto de Langa: Come Ti Veggio, Macque: Cappriccio sopra Ré, Fa, Mi, Sol, Cifra: Emendemus in Melius, anon.: Domine exaudi orationem meam (Ps. 142), Marenzio: Crudele acerba, Marenzio: Crudele acerba, anon.: Miserere mei Deus (Ps. 50), Paolo Animuccia: S’alhor che più sperai, Frescobaldi: Toccata quarta per l’organo da sonarsi alla levatione, anon.: Domine ne in furore tuo (Ps. 6), Frescobaldi: Canzon quinta a 4, Anerio, G F: Signor, Io T’ho Confitto en Quagliati: Recercata 19 a 4. Twee sublieme cd’s die u niet mag missen!
Spirito Italiano Italian Style in German Baroque Musica Fiorita cd Daniela Dolci PC10398
Teatro spirituale (Rome c.1610) Alice Foccroulle Reinoud Van MechelenIn Alto Lambert Colson cd Ricercar RIC399