“Albinoni’s Venice, Venetian Flute Music” en “The Splendour of Venice” door La Pifarescha, twee magnifieke cd’s op het label Pan Classics.

Na het succes van de Vivaldiana-cd gaan Michael Form en Dirk Börner met hun nieuwe opname verder met het verkennen van het Venetiaans repertoire voor blokfluit. De focus ligt dit keer op Tomaso Albinoni, wiens roem tijdens zijn leven tot ver over de grenzen van Veneto en Italië was verspreid. Het ensemble “La Pifarescha” traceert met hun vele verschillende instrumenten, uitgebreid met klavierinstrumenten, strijkers en vocale stemmen, de evolutie van de alta cappella of Stadtpfeifer, een ensemble van blazers die tijdens de renaissance op het toneel verscheen en bloeide in de vroeg barok, Schitterend!

Vandaag is het absoluut gerechtvaardigd om de naam van Albinoni in één adem te noemen met deze van Vivaldi, de rivaliserende ster van de Venetiaanse muziekscène aan het begin van de 18de eeuw. Hier vallen een Sonate van Albinoni en als wereldpremière-opname, zijn Concerto di camera voor blokfluit te ontdekken, gespeeld door Michael Form. Klavecinist Dirk Börner draagt een originele compositie bij op basis van een thema van Albinoni. De twee hier opgenomen sonates van Vivaldi, is een voortzetting van het album “Vivaldiana”. Dit zijn werken die nooit in deze vorm hebben bestaan. Het hergroeperen van fragmenten uit verschillende composities was in de 18de eeuw een wijdverspreide techniek, niet alleen bij Vivaldi.

Paolo Benedetto Bellinzani (1682-1757) componeerde missen, offertoria, duetten, madrigalen, litanieën, motetten en Magnificats. Zijn eerste bekende compositie was een Requiem gecomponeerd in 1700 voor twee violen, sopraan, alt, tenor, bas en orgel. Hij was actief in de Italiaanse regio’s Friuli, Veneto, Emilia, Marche en Umbrië en overleed op 74 jarige leeftijd in februari 1757 in Recanati. De blokfluitsonate van Paolo Benedetto Bellinzani verdient speciale aandacht. Het uitgebreid Largo en een virtuoze snelle beweging worden nl. gevolgd door variaties op het beroemd Follia-thema. Bellinzani componeerde deze variaties waarschijnlijk als een toespeling op de Viool Sonates van Corelli, op.5 (Rome, 1700).

Op de cd “Albinoni’s Venice” staan het Concerto di camera per Flautino…col Basso di Sig. A. en de Sonata (VI) a Flauto solo e Basso van Albinoni, de Sonata Duodecima (door Dirk Borner) van Paolo Benedetto Bellinzani, Toccata e Fuga op een thema van Albinoni door verschillende componisten, de Sonata a flauto e basso (Ignaz Sieber/Antonio Vivaldi) en de Sonate a violino, o flauto solo, e basso nr.4 van Francesco Veracini, en de Sonata a flauto e basso (uit RV8, 6, 3 & 44) van Vivaldi.

De eeuwwisseling van de 17de eeuw vertegenwoordigde niet alleen de gouden eeuw van de Venetiaanse Republiek, maar ook een van de meest gevarieerde momenten in de geschiedenis van de westerse kunstmuziek. De innovaties van de Venetiaanse School, invloedrijk tot ver buiten de grenzen van de lagune, vertegenwoordigde het hoogtepunt van een stilistische evolutie in een periode van esthetische overgang van de hoge renaissance naar de vroeg barok.

De instrumentale muziek van “La Serenissima” wordt niet alleen gevierd vanwege het enorme historische, culturele en artistieke erfgoed dat het vertegenwoordigt, maar eenvoudigweg vanwege zijn pure schoonheid. La Pifarescha hebben een fascinerende en diverse selectie van instrumenten. chalumeau’s, sackbuts, cornetten, trompetten, doedelzakken, dulciaans, fluiten, luiten, violen, percussie en nog vele andere, die zich verenigen om de klank van de “alta capella” af te wisselen met de “bassa capella”. Zo doende bieden ze een zeer boeiende, variabele en unieke sonoriteit.

Op de cd “The Splendour of Venice” ontdekt u muziek van Lucio Barbieri (“Veni de Libano”), Dario Castello, (Sonata prima a doi soprani), Bastiano Chilese, (Canzon Trigesimaprima a 8), Andrea Gabrieli, (De profundis) en Gioavanni Gabrieli, (Canzon VI a 7 en ),Canzon primi toni a 8 Giuseppe Guami, (Canzon ‘La Guamina’, Canzon Vigesimaquinta en L’accorta), Cesario Gussago (Sonata Decimasettima a 8), Pietro Lappi (Canzon undecima ‘La Serafina’ a 4), Biagio Marini (Canzon Octava a 6 en Canzona voor 4 trombones en orgel), Monteverdi (Cantate Domino), Giuseppe Scarani (Sonata Quarta) en Francesco Usper (Sonata a 8). Niet te missen!

Albinoni’s Venice: Venetian Flute Music Michael Form Dirk Börner cd Pan Classics PC10405

The Splendour of Venice: Music for Cornetts, Violins & Sackbuts La Pifarescha cd Pan Classics PC10404