Florilegium speelt meesterljk Bachs Brandenburg Concertos op het label Channel Classics.

Eén van Engelands beste barok ensembles (early music ensemble) heeft ons op hun twee Channel Classics cd’s, hun unieke, solistische kijk op Bachs Brandenburgse concerten geschonken. Hemels.

Regelmatige optredens in een aantal van ’s werelds meest prestigieuze zalen hebben de status van Florilegium als één van de beste ensembles op historische of periode instrumenten van Groot-Brittannië bevestigd. Ik bedoel dan concertzalen als het  Sydney Opera House, Esplanade (Singapore), Teatro Colon (Buenos Aires), het Concertgebouw (Amsterdam), Konzerthaus (Wenen), Beethoven-Haus (Bonn), Händel-Haus (Halle) en Frick Collection (New York).

Sinds hun oprichting in 1991 hebben ze een reputatie opgebouwd van stijlvolle en spannende interpretaties, van intieme kamermuziek tot het grootschalig orkestraal en koorrepertoire. Florilegium speelt trouwens regelmatig samen met enkele van de beste muzikanten ter wereld, waaronder Dame Emma Kirkby, Robin Blaze en Elin Manahan Thomas. Onder de talrijke residenties was Florilegium Ensemble-in-Residence van de Londense Wigmore Hall voor het uitvoeren van een aantal  concertreeksen  per jaar en actief betrokken bij  Halls onderwijs en werk. Sinds 2008 zijn ze verbonden  aan het Royal College of Music, waar ze strijkers, blazers en klavier coaching sessies geven over en rond het 18de eeuws barok repertoire.

“Six Concerts avec plusieurs instruments”

Relativeer de naam “Brandenburgse concerten”, want die benaming komt niet van Bach maar van Phillipp Spitta in zijn Bach biografie  uit 1879. Concentreer u bij het beluisteren eerder op Bachs eigen Franse omschrijving uit 1721, nl. “Six Concerts avec plusieurs instruments” die Florilegium, gezien hun magistrale (solistische) uitvoering, heel goed heeft begrepen en heel nauwgezet volgt. Net als veel van Bachs cycli, zoals de Goldberg Variaties of het Wohltemperierte Klavier, vormen ook de Brandenburgse concerten een meesterlijke  bloemlezing en demonstratie van alle denkbare mogelijkheden die inherent waren aan een bepaalde muzikale vorm. Elk van deze zes concerti vraagt om een andere combinatie van solisten onder de koperblazers, de strijkers, de rietblazers en de  houtblazers, de vier  groepen van de toenmalige  Stadtpfeifer.

Omdat de Brandenburgse Concerten nooit bedoeld waren om te worden uitgevoerd als een continue reeks, is hun volgorde van weinig belang. Deze opname gaat in omgekeerde richting van de gekende, genummerde volgorde.

Het strijken, in letterlijke muzikale betekenis van het woord is imponerend (bv. in de nrs.3 & 6) en de klank van de solo’s onder de strijkers is zelfverzekerd, gemoedelijk en straalt overtuigende rust uit. Bachs bij momenten hartelijke thema’s (bv. in de finale nr.6) klinken innemend en de dialogen onder de solisten (bv. in het Affettuoso uit nr.5 en in het Adagio uit nr.1) getuigen, door het beschouwende tussen viool en hobo’s (instrumenten gebouwd naar Denner, Paulhahn en Stanesby), van een zelden gehoorde pastorale rust. Zalig. Het fraseren en nuanceren van het  dansante (bv. in de finale van nr. 5) klinkt fris en werkt aanstekelijk en hun uitvoering van het beroemd Allegro uit nr.4 is door de speelwijze van violist Bojan Cicic op zijn  Ruggieri uit ca.1680 in dialoog met de blokfluiten, beide instrumenten gebouwd naar Stanesby en bespeeld door Ashley Solomon (leider van het ensemble) en Elspeth Robertson, guitig en speels.

Het openingsallegro en het finale allegro assai uit het 2de Brandenburgs concert heb ik zelden zo licht en transparant weten klinken als op de trompet (een Matthew Parker naar Ehe) van Richard Fomison, concerterend met de solo viool en de solo fluit. Hemels. Waar Florilegium in het indrukwekkend 1ste Brandenburgs concert in volle bezetting speelt, geven de natuurhoorns, instrumenten gebouwd naar Leichsteinschneider, de muziek hun volle glans en bronstige klank van het woud en de fauna, verbonden aan de jacht. Geen enkele binnen stem gaat verloren, expressie en declamatie zijn optimaal en het samenspel, ondersteund door Terence Charlston op zijn Colin Booth klavecimbel met twee klavieren (gebouwd naar Fleischer), is ronduit perfect.

Daarenboven is de opname gerealiseerd in de St John the Evangelist Church in Londen, Hybrid Pure Super Audio. Schitterend! Niet te missen.

Florilegium Bach Brandenburg Concertos 2 cd Channel Classics CCS SA 35914

https://www.stretto.be/2017/04/04/bachs-brandenburgse-concerten/