“Hirtengesang. Frohe und dankbare Gefühle nach dem Sturm”. “Beethoven, Symphony no. 6 “Pastoral”/Knecht Le Portrait musical de la Nature ou Grande Symphonie” door de Akademie für Alte Musik Berlin, op het label harmonia mundi. Subliem!

Van de negen symfonieën die Beethoven componeerde, werd deze maand zijn zesde uitgebracht in de nieuwe, prestigieuze harmonia mundi reeks, “Beethoven 2020 – 2027”. De schitterende musici van de Akademie für Alte Musik Berlin combineerden Beethovens beroemde “Pastorale” met een kwarteeuw eerder gecomponeerd “Portrait musical de la Nature ou Grande Symphonie” van ene Justin Heinrich Knecht (1752-1817). Justin Heinrich Knechts symfonie ‘Portret musical de la nature’ was verre van een prefiguratie van de beroemde pastorale van Beethoven. Het is knap gecomponeerd maar mist de thematische inventiviteit van de grootmeester. Het is weliswaar opwindend om de twee werken na elkaar te horen door de Akademie für Alte Musik Berlin onder leiding van hun concertmeester Bernhard Forck.

Justinus Heinrich Knecht (1752-1817) (foto) werd geboren in Biberach an der Riss (foto), waar hij orgel, klavier, viool en zang studeerde. Hij ging van 1768 tot 1771 naar het Luthers collegiaal instituut in Esslingen am Neckar (foto), tot hij Luthers preceptor en muziekdirecteur werd in Biberach, een vrije keizerlijke stad tot 1803, een stad met rijk een cultureel leven. Knecht werd in 1792 organist van de Sint-Martinuskerk, die gebruikt werd door zowel Lutheranen als katholieken. Hij leidde een energiek, druk muzikaal leven, componeerde voor het theater en de kerk, organiseerde abonnementsconcerten en onderwees muziektheorie, akoestiek, esthetiek, compositie en instrumenten in het Gymnasium, dat in 1806 bij de Musikschule was aangesloten.

Knecht ging in december 1806 naar Stuttgart in de hoop op een post als Kapellmeister, maar nadat hij in april 1807 door de koning van Württemberg tot “Direktor beim Orchestre” was benoemd, keerde hij in 1808 voor de rest van zijn leven, terug naar Biberach. Naast “Le portrait musical de la nature, ou Grande simphonie” (Pastoralsymphonie) (Speyer, 1785), componeerde Knecht het enigszins gelijkaardige “Die durch ein Donnerwetter unterbrochne Hirtenwonne” (Darmstadt, 1794).

Beide composities hebben het thema van de natuur gemeen. Nog nooit eerder werd Knechts “Grande Simphonie” (sic) met Beethovens zesde op cd gecombineerd. Beide werken worden op de meest verfijnde manier uitgevoerd. Het sonoor graveerwerk, het samenspel, de dynamiek en de gedetailleerde nuances van Alte Musik Berlin is en blijft legendarisch. Magnifiek! Een heuse ontdekking, dus. Niet uitstellen!

Bernhard Forck wijdt zijn leven sinds zijn vijfde aan de viool. Na zijn studie in 1986 aan de Hochschule für Musik Hanns Eisler in Berlijn bij Eberhard Feltz te hebben afgerond, werd hij lid van de Berliner Symphoniker. Tegelijkertijd raakte hij geïnteresseerd in historische uitvoeringspraktijken en studeerde hij bij verschillende vooraanstaande autoriteiten, onder wie Nikolaus Harnoncourt aan het Mozarteum in Salzburg. Bernhard Forck is lid van de Akademie für Alte Musik Berlin sinds de oprichting van het ensemble in 1982. Zijn betrokkenheid als een van de concertmeesters van het ensemble is het resultaat van zijn intensief werk met historische uitvoeringspraktijk en heeft een sleutelrol gespeeld bij het vestigen van het succes van het ondertussen, legendarisch, Berlijns historisch instrumentensemble. Samen met de Akademie trad Bernhard Forck regelmatig op in de muzikale metropolen van Europa en toerde hij door het Midden-Oosten, Japan, Zuidoost-Azië, Australië en Noord- en Zuid-Amerika.

Zijn professionele carrière als violist is ook tot bloei gekomen door zijn werk bij de Berliner Barock Solisten, waar hij ook lid van is. Talrijke cd-producties en optredens in het buitenland getuigen van zijn artistieke bekwaamheid, en is ook te zien in zijn werk als leraar aan de Hochschule für Musik Hanns Eisler in Berlijn. Bovendien richtte hij als moderne violist in 1995, het Manon Quartet Berlin op, een ensemble dat zich toelegde op de muziek van de Tweede Weense School en deel uitmaakte van het Tanglewood’s Quartet in Residence-programma. Van 2007-2019 was Forck ook muzikaal leider van het Händel Festivalorkest in Halle en artistiek leider van de concertreeks Händel zu Hause.

Beethoven Symphony no. 6 ‘Pastoral’ Knecht Le Portrait musical de la Nature ou Grande Symphonie Akademie für Alte Musik Berlin Bernhard Forck konzertmeister cd harmonia mundi HMM902425