“Heritage, The Music of Madrid in the Time of Goya” door Cuarteto Quiroga, op het label Cobra Records. Een waardevolle ontdekking!

Deze cd toont aan hoe Madrid ongeveer vanaf de jaren ’70 van de achttiende eeuw, een van de actiefste hoofdsteden van de Europese strijkkwartetscene werd.

De meeste muziekliefhebbers over de hele wereld identificeren de geboorte van het strijkkwartet met de naam van Joseph Haydn, die in de muziektraditie ‘de vader van het strijkkwartet’ wordt genoemd. Het collectief geheugen situeert het strijkkwartet als genre, dus als een centraal Europees fenomeen, met Wenen, Mannheim, en misschien Noord-Italië en de Boheemse landen, als centra. Wanneer de uitbreiding van het  Strijkkwartet als genre wordt bestudeerd, verschijnen dan de namen van Londen, Parijs, Amsterdam, het hof van Pruisen en zelfs van het Scandinavische Stockholm. Eén Europese hoofdstad wordt daarbij meestal vergeten, nl. Madrid .

Aan het Koninklijk Hof in Madrid bloeide de kunst. Terwijl de nu wereldberoemde Francisco de Goya als hofschilder van het koninklijk huis, zijn meesterwerken schilderde, componeerden o.a. Boccherini, Brunetti, Canales en Almeida, allen van Italiaanse of Portugese oorsprong en geboren tussen 1743 en 1747, kamermuziek, en dan vooral strijkkwartetten. Die zijn vandaag helaas in de vergetelheid geraakt. De nieuwe cd van het internationaal geprezen, in Madrid gevestigd Cuarteto Quiroga, dat met darmsnaren en vanuit historisch geïnformeerde criteria speelt, presenteert een bloemlezing van de productie van het strijkkwartet in Goya’s Madrid, inclusief twee wereldpremière opnames, die de muzikale waarde en het belang van de Spaanse hoofdstad en de geboorte en uitbreiding van een van de belangrijkste genres van het Europees cultureel erfgoed, illustreert.

Op de cd staan vier Spaanse strijkkwartetten, gecomponeerd tussen 1776 en 1808, het Strijkkwartet in Es, op. 24 nr. 3, G 191 van Luigi Boccherini (1743-1805), het Strijkkwartet in Bes, L 185 van Gaetano Brunetti (1744-1798), (beide World Premiere Recordings), het Strijkkwartet in G, op. 3 nr. 5 van Manuel Canales (1747-1786) en het Strijkkwartet in d, op. 6 nr. 2 van João Pedro de Almeida Mota (1744-1817), en als magnifieke bonus track, het Kyrie uit de Missa pro defunctis, waarschijnlijk de laatste compositie, van Cristóbal de Morales (ca.1500-1553), de eerste Spaanse componist in de muziekgeschiedenis met internationale faam. Kamermuziek van hoog niveau. Warm aanbevolen.

Cuarteto Quiroga, Spaanse Nationale Muziekprijs 2018, kwartet in residentie in het Cerralbo Museum in Madrid, en jarenlang ensemble in residentie in het Koninklijk Paleis van Madrid, heeft zich gevestigd als een van de meest dynamische kwartetten van zijn generatie. Hun eerdere COBRA-albums “Statements” (Haydn, Webern & Sollima), “(R) evolutions” (Schoenberg, Webern, Berg), “Frei aber Einsam” (Brahms) en “Terra” (Bartok, Ginastera, Halffter) werden geprezen door de internationale pers en hebben meerdere prijzen ontvangen. De leden zijn Aitor Hevia, Cibrán Sierra, Josep Puchades en Helena Poggio.

Heritage The Music of Madrid in the Time of Goya Cuarteto Quiroga Boccherini, Brunetti, Canales, Almeida cd COBRA0067

http://www.stretto.be/2017/08/06/strijkkwartetten-van-brahms-door-het-artemis-en-quiroga-quartet/

http://www.stretto.be/2017/10/12/terra-aardse-strijkkwartetten-van-bartok-ginastera-en-halffter/