“Di corte in corte, Umanesimo In Musica” door Anonima Frottolisti, op het label Tactus. Subliem !

In een pittoresk fresco van dit rijk tijdperk, de muzikale erfgenaam van de middeleeuwen, biedt het ensemble Anonima Frottolisti, een dwarsdoorsnede van de belangrijkste aspecten die de periode kenmerkten, macht, liefde, feest, dans en geloof. Tijdens een denkbeeldige reis doorheen de Italiaanse hoven van de 15de eeuw, ontdekt u op deze cd muziek van o.a. Andrea Antico (ca.1480-na 1538), Marchetto Cara (ca.1465-1525), Joan Ambrosio Dalza (ca.1508) en Domenico da Piacenza (ca.1400-ca.1470).

Italië was de locatie van verschillende belangrijke, muzikale ontwikkelingen van de christelijke liturgie in het Westen. Rond 230, ruim voor het christendom werd gelegaliseerd, getuigde de apostolische traditie van Hippolytus, het zingen van psalmen met refreinen van Alleluia in Rome. In 386 schreef St. Ambrosius, in navolging van oosterse modellen, lofzangen, waarvan sommige teksten nog steeds bestaan, en introduceerde hij de antifonale psalmodie in het Westen. Rond 425 droeg paus Celestinus I bij aan de ontwikkeling van de Romeinse ritus door de responsoriale zang in te voeren, en Cassianus, bisschop van Brescia, droeg bij aan de ontwikkeling door de Egyptische kloosterpsalmodie aan te passen aan het westers gebruik.

Later, rond 530, zou Sint-Benedictus in zijn leer de wekelijkse orde van de kloosterpsalmodie regelen. Later, in de 6e eeuw, creëerde Venantius Fortunatus enkele van de meest duurzame lofzangen van het christendom, waaronder “Vexilla regis prodeunt”, die later de populairste lofzang van de kruistochten zou worden. In de 15e eeuw ging Italië een langzame periode van inheemse compositie in, met uitzondering van de artiest en antholoog Leonardo Giustinian. Terwijl de machtige noordelijke families zoals de d’Este en Medici krachtige politieke dynastieën opbouwden, brachten ze noordelijke componisten van de Franco-Vlaamse school zoals Josquin en Compère naar hun hoven. Vanaf de laatste decennia van de 15de eeuw schreven Italiaanse componisten zoals Marchetto Cara en Bartolomeo Tromboncino lichte, hoofse liedjes genaamd frottole voor het Mantuaans hof van Isabella d’Este. Met de steun van de Medici leidde het Florentijns vastenseizoen tot de creatie van geestige, aardse carnavalsliederen die canti carnascialeschi worden genoemd.

Andrea Antico was een muziekdrukker, uitgever en componist, actief in Rome. Hij was de eerste drukker van geestelijke muziek in Rome en de vroegste concurrent van de Venetiaan Ottaviano Petrucci, die geacht wordt de eerste muziekdrukker van betekenis te zijn geweest. Marchetto Cara was een Italiaanse componist, luitist en zanger, voornamelijk actief in Mantua. Hij was verbonden aan de families Gonzaga en Medici, en stond samen met Bartolomeo Tromboncino bekend als componist van frottola’s. Joan Ambrosio Dalza (fl. 1508) was een Italiaanse luitist en componist. Over zijn leven is niets bekend. Zijn overgebleven werken omvatten het vierde deel van Ottaviano Petrucci’s invloedrijke reeks luitmuziekpublicaties, Intabolatura de lauto libro quarto (Venetië, 1508). Dalza wordt in het voorwoord “milanese” genoemd, dus moet worden aangenomen dat hij ofwel in Milaan is geboren, of daar heeft gewerkt, of beide. Domenico da Piacenza (ca. 1400 – ca. 1470), ook bekend als Domenico da Ferrara, was een Italiaanse dansmeester uit de Renaissance. Hij werd bekend als de leraar van Antonio Cornazzano en Guglielmo Ebreo da Pesaro, die beiden later succesvolle dansmeesters werden.

Anonima Frottolisti werd in 2008 in Assisi geboren als resultaat van de ontmoeting van musici uit internationale muziek- en studie-ervaringen, medewerkers van enkele van de bekendste ensembles van oude Europese muziek. Aan de basis van het muzikale project van Anonima Frottolisti ligt de herontdekking van het repertoire gecomponeerd tussen de 15 de en 16 de eeuw, muzikaal humanisme. Naast de filologische studie van deze historische fase, behandelt Anonima het middeleeuwse en renaissancerepertoire. De praktijk en het onderzoek van Anonima Frottolisti wordt gekenmerkt door het gebruik van originele partituren, door de paleografische en historisch-musicologische studie, in het besef van de waarde van het schrijven en de theorie van die tijd.

Gezien de voorwaarden houdt het ensemble zich bezig met het onderzoek en de codificatie van het originele en niet-gepubliceerd materiaal. Anonima Frottolisti heeft in Italië en in het buitenland opgetreden op enkele van de belangrijkste festivals voor oude muziek, zoals: “Witte nacht met oude muziek uit Zagreb – Kroatië – HR”, “Dvigrad Festival – Kroatië – HR”, Tuzla 2011 (Bosnië ), “Cortese Music Festival”, tour in Zweden 2010, Ivan Bruschi House Museum Concerten in Arezzo, Ar Music Festival, Pro-Musica, Mag (PG), Musica dalla Torre – Marciano della Chiana (Ar); Juni Antico- Festival Almamusica433 Benetton Foundation, Festival in Casa Cozzi / alma433 2016, “The goddelijke schoonheid”, Festival Cortona Cristiana 2014, Festival Amoeni Loci- PU, Lugano Conservatorium (CH), Festival Oude Muziek – Assisi Musica, Universiteit van Florence, Renaissance Solomeo Festival, Brindisi Baroque Festival, Festival Cantar di Pietre – CH, Notesapori, Early music Weeks 2017, The places of the spirit and time.Di corte in corte Umanesimo In Musica Anonima Frottolisti cd Tactus TC400007

https://www.stretto.be/2020/02/27/intieme-stijlvolle-damor-mormora-il-vento-door-la-boz-galana-op-het-label-ramee/