“Thalberg, L’art du chant”, door Paul Wee, op het label BIS. Indrukwekkend!

Paul Wee, een internationaal werkzame advocaat en een pianovirtuoos, maakte zijn opnamedebuut in 2019 met enkele van de technisch meest veeleisende werken voor piano, nl. Alkans symfonie en concert voor solo piano. Nu keert hij terug met Thalbergs bewerkingen van aria’s van Stradella, Grétry, Haydn, Mozart, Beethoven, Meyerbeer, Weber, Schubert, Bellini en Rossini, muziek met een andere, maar niet geringere uitdaging. Sigismond Thalberg (1812-1871) werd geboren in Pâquis, nabij Genève, maar verder is er weinig over zijn jeugd bekend. Zijn eerste publiek optreden was in 1826, toen hij 14 jaar oud was, en in 1828 werd zijn eerste compositie op. 1 gepubliceerd, een Fantasie op melodieën uit Webers opera “Euryanthe”. In de jaren 1830 studeerde Thalberg contrapunt bij Simon Sechter, waarna hij op verschillende gelegenheden met veel succes, in Parijs speelde. In 1837/38 maakte Thalberg een aantal tournees door Europa en speelde o.a. in Groot-Brittannië, Parijs en Wenen.Op 22 juli 1843 trouwde hij met Francesca Lablache, de dochter van een Italiaanse zanger en reisde een aantal maanden naar Zuid-Amerika om daar concerten te geven in o.a. Rio de Janeiro en Buenos Aires, na enkel maanden, gevolgd door een concertreis naar de Verenigde Staten. Daar speelde hij in een periode van acht maanden, 5 tot 6 concerten per week, soms zelfs meerdere concerten op een dag. Deze eerste tournee eindigde in juli 1857, maar in september begon hij reeds aan een tweede Amerikaanse tournee. Op zijn concerten speelde hij voornamelijk eigen composities, maar ook werk van andere componisten zoals Beethoven en Chopin. Na zijn terugkomst uit Amerika vestigde Thalberg zich in Posillipo, vlak bij Napels, in een villa die eigendom was van zijn inmiddels overleden schoonvader, Luigi Lablache, en na een tournee in Brazilië in 1863, gaf hij zijn carrière als concertpianist op.
“Thalberg est le premier pianiste du monde, Liszt est le seul” (Marie d’Agoult)De piano is van nature een percussie-instrument. De klank wordt gecreëerd door kleine hamers die op snaren vallen. Het creëren van een echt legato – of de illusie ervan – is het doel van generaties pianisten geweest, maar weinigen zijn zo ver gegaan als Sigismond Thalberg. Thalberg componeerde vooral bewerkingen van, en variaties op composities van andere componisten voor piano. In vergelijking met Liszt werd Thalberg vaak geprezen vanwege zijn vermogen om de piano te laten zingen, een kunst die hij zelf benadrukte in een verzameling van 26 transcripties met de toepasselijke naam, “L’Art du chant, appliqué au piano”. De collectie werd gepubliceerd tussen 1853 en 1863 en bevatte Thalbergs 4 series bewerkingen van populaire aria’s van Bellini, Rossini en Weber en liederen van Beethoven en Schubert, maar ook van andere vocale werken, zoals het “Lacrimosa” uit Mozarts Requiem. Dit tegenwoordig weinig bekend maar fascinerend hoofdstuk in de geschiedenis van het pianospel wordt gepresenteerd door Paul Wee, samen met een omvangrijk boekje dat zowel zijn eigen tekst als het voorwoord van Thalberg zelf bevat, met het advies van de meester aan degenen die hun klavier willen laten zingen. Grandioos.Tracklist :

CD 1

L’art du chant appliqué au piano, Op. 70    

01      No. 1 A te, o cara (Kwartet uit Bellini’s I Puritani)

02      No. 2 Tre Giorni (Pergolesi)     

03      No. 3 Adelaïde (Beethoven)     

04      No. 4 Pietà, signore (attr. Stradella) 

05      No. 5a Lacrimosa (uit Mozarts Requiem)     

06      No. 5b Sull’aria (uit Mozarts Le Nozze di Figaro)  

07      No. 6 Perchè mi guardi e piangi (uit Rossini’s Zelmira)  

08      No. 7 Bella adorate incognita (uit Mercadante’s Il Giuramento)

09      No. 8 Nel silenzio fra l’orror (uit Meyerbeers Il Crociato)        

10      No. 9 Einsam bin ich nicht alleine (uit Webers Preciosa)

11      No. 10 Der Müller und der Bach (uit Schuberts Die schöne Müllerin)  

12      No. 11 Schelm, halt fest! (uit Webers Der Freischütz)    

13      No. 12 Il mio tesoro (uit Mozarts Don Giovanni)    

CD 2

01      No. 13 Sérénade (uit Rossini’s Barbiere di Sevillia)        

02      No. 14 La dove prende (uit Mozarts Zauberflöte)  

03      No. 15 Barcarolle (uit Donizetti’s Gianni di Calais)        

04      No. 16a Protegga il giusto cielo (uit Mozarts Don Giovanni)      

05      No. 16b Là ci darem la mano (uit Mozarts Don Giovanni)

06      No. 17 Sérénade (uit Grétry’s L’amant jaloux)     

07      No. 18 Assisa a’ piè d’un salice (uit Rossini’s Otello)      

08      No. 19 Casta diva (uit Bellini’s Norma)       

09      No. 20 Voi che sapete (uit Mozarts Le Nozze di Figaro)  

10      No. 21 Fröhliche Klänge, Tänze, Gesänge (uit Webers Euryanthe)     

11      No. 22 Dafydd y garreg wen (oude bardische aria)

12      No. 23 Ein Mädchen, das auf Ehre hielt (uit Haydns Jahreszeiten)  

13      No. 24 Fenesta vascia (Napolitaans lied)     

Three Schubert Lieder transcribed for solo piano, Op. 79a               

14      Täuschung (uit Winterreise)    

15      Der Neugierige (uit Die schöne Müllerin)     

16      Die Post (uit Winterreise)        

17      Auf Flügeln des Gesanges (Mendelssohn)     

No. 3 from Ten Piano Pieces, Op. 36          

18      Mi manca la voce (uit Rossini’s Mose in Egitto)Thalberg L’art du chant Paul Wee 2 SACD BIS-2515

https://www.stretto.be/2020/12/15/charles-valentin-alkan-concerto-for-solo-piano-symphony-for-solo-piano-door-paul-wee-op-het-label-bis-grandioos/