“Hollandse Fragmenten, Early Dutch Polyphony” door Diskantores o.l.v. Niels Berentsen, op het label muso. Hemels mooie stemmen!

Ensemble Diskantores richt zich op middeleeuwse polyfonie. Op deze cd richtten ze zich specifiek op wat er nog over is aan kleine maar kostbare, Nederlandse polyfone muziek uit de middeleeuwen, fragmenten van handschriften, daterend van omstreeks 1400, die bewaard worden in de universiteitsbibliotheken van Utrecht, Leiden en Amsterdam.Een aanzienlijk aantal, meestal anonieme composities is echter onvolledig. Bepaalde stemmen ontbreken en een deel van de muziek is onleesbaar geworden. Om een groter deel van dit repertoire voor het publiek toegankelijk te maken, zijn enkele fragmenten digitaal gerestaureerd en leesbaar gemaakt door de musicologe, Eliane Fankhauser. Een deel van de lacunaire stukken werd gereconstrueerd door de ensembleleider, Niels Berentsen. De exacte herkomst van de fragmenten is moeilijk met zekerheid in te schatten, maar wat wel duidelijk is, is dat ze afkomstig zijn uit het Nederlands taalgebied. In alle verzamelingen vinden we nl. liederen met Middelnederlandse teksten. De fragmenten zijn waarschijnlijk ontstaan rond het hof van het graafschap Holland in Den Haag, of in de stedelijke omgeving van Utrecht, de residentie van de bisschop.Met deze opvallende cd presenteert het ensemble Diskantores een dwarsdoorsnede van dit uniek, veelzijdig repertoire. Liturgische stukken hadden kunnen worden uitgevoerd als onderdeel van een mis, terwijl wereldlijke stukken op Nederlandse, Franse of Duitse teksten zouden zijn gezongen in een besloten kring van connaisseurs, of tijdens festiviteiten aan het hof. Deze collectie, prachtig uitgevoerd door een jong vocaal ensemble, hier vergezeld door Jacques Meegens op een middeleeuws orgel, bewijst dat in de middeleeuwen, ook Holland een belangrijk cultureel centrum was. De uitvoerders/zangers zijn Oscar Verhaar en Andrew Hallock, contratenor, Benjamin Jago Larham en Niels Berentsen, tenor.De zanger, onderzoeker en muziekdocent, Niels Berentsen (°1987) is de oprichter van Ensemble Diskantores. Hij treedt regelmatig op als tenor-solist in cantates en oratoria en als onderdeel van vocale ensembles, waaronder het Ascoli Ensemble (Den Haag) en Capella Sancta Maria (Amsterdam). Zijn opera debuut maakte hij in 2015 als Grimoaldo in een productie van G.F. Händels “Rodelinda regina de’ Longobardi”. Sinds 2011 geeft hij les in theorie en uitvoering van middeleeuwse en renaissance-muziek aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Onlangs heeft hij het Renaissance Ensemble van dit instituut geleid bij een uitvoering van Antoine de Févins Requiem. Als onderzoeker bekijkt Niels technieken van polyfonische improvisatie in de periode van 1300 tot 1500. Hiermee behaalde hij trouwens zijn doctoraat aan de Universiteit Leiden in 2017. Hij gaf gastcolleges en workshops aan de Russische Gnessin’s Academy of Music (Moskau), het Israel Conservatory of Music (Tel-Aviv), het Conservatorium van Amsterdam, het Kodály Institute (Kecskemét), en het Huis van de polyfonie in Leuven.De Diskantores brengen o.a. fascinerend en onlangs ontdekt polyfoon repertoire uit de late 14de – en vroege 15de  eeuw, afkomstig uit de Lage Landen en leggen een link met Johannes Ciconia en Italië. Op deze cd staan o.a. composities uit de Codex Faenza, en werk van Martinus Fabri, Hubertus de Salinis en Oswald von Wolkenstein, afgewisseld met werken uit de Groningen Tabulatuur, gespeeld op een Van Straten orgel.Hollandse Fragmenten Early Dutch Polyphony Diskantores Niels Berentsen cd muso MU042