Ontdek “Milonga en Ay Menor” en het Sanctus en Benedictus, op de cd,“Misa Tango”, door Astoria en The new Baroque Time Voices o.l.v. Philippe Gérard, op het label Antarctica. Magistraal!

In zijn ‘Misa Tango’ vermengt de Argentijnse componist, Martín Palmeri (°1965), alle elementen van een traditionele, Latijnse mis met het hart en de ziel van de tango! De melancholische bandoneon, de krachtige gezangen en het stuwend ritme spelen hier een hoofdrol. Het resultaat is een rijkelijk werk, beladen met emoties, passie en pijn, omgezet in een vibrerende energie.Bandoneonspeler Christophe Delporte had het lumineus idee om deze magnifieke mis te combineren met de grote hits van die andere bekende Argentijn, Astor Piazzolla. Muziek doordrenkt met liefde, verdriet, hoop en melancholie. MisaTango is een koormis op tangoklanken. Het is gecomponeerd op dezelfde delen als een mis in klassiek Latijn, waarin de harmonische en gesyncopeerde ritmes van de tango worden gemengd. De componist introduceert ook het symbolische instrument van de tango, de bandoneon, solist naast een strijkorkest (violen, altviolen, cello’s en contrabas) en piano. Een mezzosopraan solopartij accentueert het werk, in reactie op het gemengd koor.MisaTango werd tussen september 1995 en april 1996 gecomponeerd door de Argentijnse componist Martín Palmeri (°1965). De première was op 17 augustus 1996, in Teatro Broadway in Buenos Aires, door het Orquesta Sinfonica nacional de Cuba, het koor van de rechtenfaculteit van de universiteit van Buenos Aires en het polyfonisch koor van de stad Vicente López (koren waaraan het werk is opgedragen). De Misa Tango, of Misa A Buenos Aires was een onmiddellijk succes en geraakte snel verspreid in Argentinië, Brazilië, Colombia, Ecuador, Chili, Verenigde Staten, Israël en in veel Europese landen. Het werk kreeg veel bekendheid toen het in oktober 2013 in Rome werd opgevoerd, in de kerk van St. Ignatius van Loyola, tijdens het Internationaal Festival van Muziek en religieuze Kunst in het Vaticaan. De MisaTango werd dat jaar gekozen om hulde te brengen aan de wijding van de voormalige kardinaal van Buenos Aires, die in 2013 paus Franciscus werd, in verwijzing naar de Argentijnse afkomst van deze voormalige tangodanser.Astoria heeft de bijzondere eigenschap dat het uitsluitend het meesterwerk van Astor Piazzolla uitvoert, bewerkt en getranscribeerd door accordeonist Christophe Delporte. Als ensemble met een gevarieerde combinatie van vier tot acht musici, allemaal afgestudeerd aan de Koninklijke Conservatoria en laureaten van internationale wedstrijden, legt Astoria hun eigen identiteit op door de energie, de strengheid en de emotie die ze uitdrukken in hun interpretatie. Door het genie van de Argentijnse meester te benadrukken, behoudt Astoria de ritmische en melodische betovering van de originele partituren. Door hun levendige, opwindende muziek, die liefde, hoop, lijden en melancholie oproept, zal Astoria je van de buitenwijken van Buenos Aires naar de hete landen van de tropische flora leiden. De uitvoerders zijn Christophe Delporte (bandoneon), Isabelle Chardon (viool), Léonardo Anglani (piano), Eric Chardon (cello), Adrien Tyberghein (contrabas) en Jennifer Scavuzzo, zang.MisaTango is een gedurfde mix van religieuze muziek en tango met intense emoties, passie en gesyncopeerde ritmes. Twee belangrijke muzikale ervaringen hebben de componist op het idee gebracht om dit werk te schrijven: het arrangeren van tangomuziek enerzijds en het dirigeren van koormuziek anderzijds. De tangomis van Martín Palmeri is geïnspireerd op de traditionele tango van zijn geboorteland Argentinië en in het bijzonder door de tango nuevo van Astor Piazzolla. Piazzolla ontwikkelde een “nieuwe tango” die niet langer bedoeld was als dansmuziek maar voor het concertpodium. Door hedendaagse vormen en muzikale ontwikkelingen te integreren, ontstond er een complex genre kunstmuziek. De Misa a Buenos Aires, die in 1996 in première ging door het Orquesta Sinfónica de Cuba, toont Palmeri’s indrukwekkende en even vermakelijke talent voor het integreren van stijlkenmerken van de tango in zijn composities. De tekstuele basis van het werk is de klassieke Katholieke Ordinaris van de Mis zoals die al eeuwen op muziek is gezet. De partituur voor mezzosopraan, gemengd koor, tangokwartet en strijkorkest blijft dicht bij de authentieke ensembles van de tango-orkesten uit het geboorteland van Palmeri.Wat vooral opwindend is, is de vindingrijk van de instrumenten. Typische technieken van de tango, deze ritmisch emfatische dans waarbij de melodie-instrumenten ook percussief gebruikt worden om impulsen te geven, spelen hier nl. een belangrijke rol. De uitstekende inzet van de bandoneón, soms als zangstem, dan weer als ritme-instrument, garandeert hier het behoud van de “tango-ziel”. Melodische leiding, harmonie en de ritmische structuren zijn ook voor niet-experts herkenbaar als tango stilistisch middel. Het is met een grote melodische fantasierijke rijkdom dat Palmeri de verschillende klankkleuren van de tango mengt met de verschillende kenmerken van de afzonderlijke delen van de mis. Het laatste deel van de cd bestaat uit drie composities van Astor Piazzolla, die dit jaar 100 jaar zou zijn geworden. Naast de missa Beunos Aires van Palmeri, staan nl. “Milonga Carrieguera”, “Soledad” en “Milonga en Ay Menor” op de cd, adembenemend mooie muziek, prachtig gezongen door de solo sopranen, Ana Sofia Ventura en Mariana Castello-Branco, Elke Janssens.Philippe Gérard is ere professor orkestdirectie van het Koninklijk Conservatorium van Brussel. Hij dirigeerde de beste Belgische orkesten en is artistiek directeur van het kamerorkest La Chapelle Musicale de Tournai. Hij werkt graag met jeugdorkesten, maar is ook actief als koordirigent. Zo regisseerde hij vele lyrische producties (Koninklijke Muntschouwburg waar hij koordirigent was, Opéra Royal de Wallonnie) en koren (Brussel Choral Society, Gentse Oratorium Vereniging, Nieuw Baroque Times, IMEP-koren, Chappelle des Minimes). Hij geeft concerten in heel België evenals masterclasses in het buitenland (Europa, Midden-Oosten, Azië). Aangetrokken door originele projecten en alle vormen van muzikale expressie, werkte hij ook vaak met de beste muzikanten uit de jazzwereld (Nathalie Loriers, Fabrice Duits, Reggie Washington, Philippe Aerts …) en is hij gepassioneerd door muziek die de meest uiteenlopende culturele identiteiten vermengt (Piazzolla, Chavez, Villa-Lobos, Brouwer) en waar zijn energie aanstekelijk werkt.Het ensemble Astoria ontstond in september 2004 uit de ontmoeting tussen accordeonist Christophe Delporte en een aantal andere klassieke muzikanten die zich aan het oeuvre van Astor Piazzolla willen wijden. Allen zijn ze afgestudeerd aan Koninklijke Conservatoria en winnaars van internationale wedstrijden of leden van grote orkesten. Sinds de oprichting in 2004 brengt het ensemble de muziek van Astor Piazzolla op alle grote Belgische en internationale podia en neemt het deel aan verschillende festivals (Zomer van Sint-Pieter, Brussels Summer Festival, Festival van Vlaanderen, Bugari Festival, Musiq’3 Festival, Festival Castelfidardo (Italië), International Cycladic Festival (Griekenland).Sinds zijn première in december 2013 wordt The New Baroque Times Voices beschouwd als een van de beste vocale ensembles van België. De gespecialiseerde pers looft het koor voor de hoge kwaliteit van de uitvoeringen en de emoties die ze overbrengt naar het publiek. Het koor is in artistieke residentie op het Instituto Cervantes Brussel. The New Baroque Times Voices karakteriseert zich door het eclecticisme van zijn artistieke keuzes, met een repertoire gaande van oude tot hedendaagse muziek. Het koor heeft deelgenomen aan de creatie van Khatchkar, een dans- en muziekspektakel van Alliage Art Project (Romain Dayez). Hoewel het koor deel uitmaakt van The New Baroque Times Ensemble & Orchestra, vaart het tegelijkertijd een onafhankelijk koers en werkt samen met andere ensembles zoals het Brussels Chamber Orchestra en het RedHerring baroque ensemble (Patrick Denecker). The New Baroque Times Voices heeft o.a. gezongen op het Festival van Vlaanderen (Mechelen), de Zomer van Sint-Pieter (Leuven), Festival International Max van der Linden en Les Grandes Heures de La Cambre (Brussel), in AMUZ (Antwerpen), Capitole Gent, en BRASS Cultureel Centrum (Brussel).Misa Tango Astoria The new Baroque Time Voices Philippe Gérard cd Antarctica AR 026

http://www.stretto.be/2018/10/12/over-joodse-klezmer-en-argentijnse-tango-joelle-strauss-schittert-op-de-cds-mazl-krupnik-en-the-astor-klezmer-trio/