“Jean-Baptiste Barrière, Sonates Pour Le Pardessus de Voile (Paris ca. 1740)”, door Simone Eckert en Hamburger Ratsmusik, op het label Christophorus.

In cellistenkringen is de naam Jean-Baptiste Barriere (1707-1747) bekend. Als cellovirtuoos maakte hij nl. zijn instrument beroemd in Frankrijk en publiceerde hij drie boeken met sonates.Maar, in Frankrijk domineerde in de 18de eeuw nog steeds de viola da gamba (viol), en onder de aristocratische dames in die tijd kwam de kleinste van de viola da gamba-familie in de mode, de 5- of 6-snarige pardessus de viole. Het instrument was maar zo groot als een viool en kon op de schoot worden bespeeld zonder de benen onbetamelijk te spreiden. De dochters van koning Lodewijk XV, de prinsessen Sophie Philippine en Victoire Louise (foto’s), waren trouwens verknocht aan dit instrument. Het was een puur solo-instrument en betoverde met zijn fijne klank tot in de hoogste registers. Jean-Baptiste Barriere heeft ook een bundel sonates gewijd aan de Pardessus de Viole, waarin hij alle technische mogelijkheden van het instrument onderzocht. Simone Eckert presenteert nu voor het eerst deze zes “Sonates pour le Pardessus de Viole” in hun geheel.Jean-Baptiste Barrière (foto), geboren in Bordeaux, studeerde eerst gamba en publiceerde een reeks gambasonates. Na verloop van tijd werd hij ook één van de bekendste, virtuoze cellisten van zijn tijd, dit in een periode waarin de cello in Frankrijk aan populariteit won boven de gamba. Later kwam hij deze volledig te vervangen, zoals al zo’n 40 jaar eerder in Italië was gebeurd. In 1731 ging hij naar de Académie Royale de Musique in Parijs en kreeg speciale privileges van koning Lodewijk XV in Fontainebleau om verschillende sonates en andere instrumentale werken te componeren en uit te geven. Een van zijn beroemdste leerlingen was de graaf van Guergorlay, heer van Trousily. Nadat zijn eerste boek Livre I – Sonates pour violoncelle et basse continue in 1733, een succes was, publiceerde hij rond 1735, een tweede boek.Hij ging in 1736 naar Italië om te studeren bij de bekende Italiaanse cellist Francesco Alborea, beter bekend als Franciscello, die in die periode, van 1726 tot 1739, ook in Wenen zou hebben gewerkt. Barrière ondernam in april 1737 nog een tournee in Italië en keerde in de zomer van 1738 terug naar Parijs, om er op 15 augustus en 8 september op te treden op de befaamde Concerts Spirituels. In 1739 werd hem in Versailles een nieuw privilege van 12 jaar verleend. In 1740 publiceerde hij zijn Livre III, en andere werken volgden het volgende jaar. Hij overleed echter op de relatief jonge leeftijd van 40 jaar, op het toppunt van zijn creativiteit.Zijn werken zijn vooral bekend om hun gevoeligheid en fijne tonaliteit, hun emotionele resonantie en diepe sonoriteit. Verschillende van zijn werken zijn behoorlijk veeleisend in termen van technische uitvoering, vooral in termen van linker- en rechterhandcoördinatie, en met gecompliceerde vingerzettingen en frequente complexe buigtechnieken. Er is veel subtiliteit vereist om virtuositeit te bereiken in de uitvoering van verschillende van zijn stukken, want hoewel hij elementen van de Italiaanse stijl assimileerde, was er ook een rijk Frans tintje in zijn subtiel, muzikaal discours.Simone Eckert (°1966) studeerde viola da gamba aan de Hamburg University of Music bij Ingrid Stampa en vervolgens aan de Schola Cantorum Basiliensis bij Jordi Savall. Na het afronden van haar studie in 1990 met een diploma oude muziek, richtte ze in 1991 het Ensemble Hamburger Ratsmusik op, dat ondertussen al meer dan dertig cd’s heeft opgenomen, meestal met eerste opnames van composities voor viola da gamba, pardessus de viole en baryton. Ze gaf seminaries voor viola da gamba bij instellingen in Duitsland en Engeland en is sinds 1992 docent aan het Hamburgs Conservatorium.Als soliste en ensembleleider geeft Simone Eckert regelmatig concerten in Duitsland, veel Europese landen, de VS en China. Naast composities uit de renaissance, barok en pre-klassieke periodes, omvat haar repertoire ook nieuwe muziek. Daarnaast publiceert ze werken van oude muziek voor de uitgeverijen Dovehouse Editions, New York, de Merseburger Verlag , Kassel en Edition Walhall. In 2006 ontving ze de ECHO-Klassik voor haar CD “Lübecker Virtuosen”. Haar cd “Thomas Selle – Chorale Concertos & Chorale Variations” ontving de Echo Klassik Special Prize 2010 met de serie “Musica Sacra Hamburgensis”. In 2004 ontving ze de Cultuurprijs van de wijk Pinneberg en in 2016 de Oskar en Vera Rittersprijs.Simone Eckert bespeelt een François Gaviniès uit 1748, begeleid door Ulrich Wedemeier (theorbe, barokgitaar), Anke Dennert (klavecimbel) en Sven Holger Philippsen (barokcello).

Jean-Baptiste Barrière Sonates Pour Le Pardessus de Voile (Paris ca. 1740) Simone Eckert, Hamburger Ratsmusik cd Christophorus CHR77456