“A la vida, Jordi Savall”, een dubbel cd op het label Fra Bernardo. Een magistrale hulde aan Savall!

Ter gelegenheid van de 80ste verjaardag (op 1 augustus) van Jordi Savall, biedt Fra Bernardo de gelegenheid om de concerten van de Catalaanse gambist en dirigent tijdens de Resonanzen-serie in het Weens Konzerthaus te herbeluisteren door middel van deze uitzonderlijke uitgave. Sinds het begin van het gerenommeerd festival zijn Savall en zijn musici er nl. al tientallen jaren vaste gasten, die voor een enthousiast publiek, nieuwe horizonten openen met muziek variërend van de Middeleeuwen tot de klassieke periode.

De nu 80 geworden, Catalaanse dirigent, componist en gambist, Jordi Savall i Bernadet (°1941), is sinds de jaren zeventig een van de belangrijkste figuren op het gebied van westerse oude muziek, en grotendeels verantwoordelijk voor het populariseren van de gamba-familie (met name van de viola da gamba) in hedendaagse uitvoeringen en opnames. Als een historicus/specialist van oude muziek omvat zijn repertoire alles van middeleeuwen, renaissance en barok tot de klassieke en romantische periode, en heeft hij ook niet-westerse, muzikale tradities in zijn werk opgenomen, waaronder Afrikaanse volksmuziek. Savall heeft bv. Afrikaanse volksmuziek verwerkt in “Les Routes De L’Esclavage/The Routes of Slavery” (foto) (2017).Zijn muzikale opleiding begon op zesjarige leeftijd in het schoolkoor van zijn geboortestad Igualada in de provincie Barcelona (1947-1955). Na zijn afstuderen aan het Conservatorium van Barcelona (waar hij studeerde van 1959 tot 1965) specialiseerde hij zich in oude muziek, waarbij hij samenwerkte met Ars Musicae de Barcelona onder Enric Gispert, en hij bij August Wenzinger, aan de Schola Cantorum Basiliensis in Bazel studeerde. Uiteindelijk volgde hij in 1974, Wenzinger op als hoogleraar viola da gamba aan de Schola Cantorum Basiliensis.In 1974 vormde hij samen met zijn echtgenote, de sopraan Montserrat Figueras, Lorenzo Alpert en Hopkinson Smit, het ensemble Hespèrion XX (sinds 2000 bekend als Hespèrion XXI). Hespèrion XX was voorstander van een interpretatiestijl die tegelijkertijd werd gekenmerkt door een grote muzikale vitaliteit en een maximale historische nauwkeurigheid. In 1987 keerde hij terug naar Barcelona om La Capella Reial de Catalunya op te richten, een vocaal ensemble gewijd aan pre-achttiende-eeuwse muziek. In 1989 richtte hij Le Concert des Nations op, een orkest dat in het algemeen de nadruk legt op de barokperiode, maar occasioneel ook op klassieke en zelfs romantische muziek, zoals bijvoorbeeld de Sinfonia (por) Grande Orquesta van Juan Crisóstomo Arriaga) (1806-1826). Savall begon daarop op te treden met zijn gezin (foto). Het familie-ensemble bestond uit zijn vrouw Montserrat Figueras (die in 2011 overleed) en hun twee kinderen, Arianna en Ferran. Arianna speelt harp en zingt, net als haar moeder; Ferran speelt de theorbe (basluit) en zingt. De discografie van Savall omvat meer dan 100 opnames. Oorspronkelijk voor EMI Classics, en vanaf 1975 op het Astrée-label. Sinds 1998, heeft hij zijn eigen label, Alia Vox.Samen met de ensembles die hij oprichtte, heeft hij de wereld van de Spaanse muziek op onvergelijkbare wijze nieuw leven ingeblazen. Zijn vrouw Montserrat Figueras was bijzonder invloedrijk. Haar unieke stem weet ons vandaag de dag – tien jaar na haar overlijden – nog steeds te boeien. Bernhard Trebuch, bedenker en curator van de Resonances reeks, heeft voor dit verjaardagsalbum een selectie gemaakt van Savalls stermomenten uit twintig jaar carrière. Hij koos voor werk van o.a. Bartholomäus Riedl (1650-1688), Heinrich Ignaz Biber (1644-1704), Juan Bautista Cabanilles (1644-1712), Sebastian Duron (1660-1716), Juan Aranes, Luys Milan (1500-1561), Pedro Guerrero (°1520), Juan del Encina (1469-1529), Marc-Antoine Charpentier (1643-1704), Claudio Monteverdi (1567-1643), Enriquez de Valderrabano (1500-1557) en William Brade (1560-1630).Het bijna oneindig scala van de kunstenaar ontvouwt zich bijvoorbeeld als viola da gamba solist in muziek van Ortiz of Marais, als dirigent in het Gloria van Bibers beroemde 53-stemmige Missa Salisburgensis of als primus inter pares in Hespèrion XX en XXI. Deze hommage aan Savall bevat ook talrijke rariteiten en uiteraard mochten fragmenten van het verjaardagsconcert van het legendarisch ensemble niet ontbreken. Jordi Savall en Monterrat Figueras spelen ook samen met hun kinderen Arianna en Ferran, met metgezellen uit de beginperiode zoals Hopkinson Smith.De uitvoerders zijn Montserrat Figueras, Arianna Savall, Hopkinson Smith, Ferran Savall, Carlos Mena, Adriana Fernandez, Manfredo Kraemer, Balazs Mate, Daniele Carnovich, Lambert Climent, Francesc Garrigosa, Xavier Diaz-Latorre, Andrew Lawrence-King, Hesperion XX, Hesperion XXI, La Capella Reial de Catalunya, Tembembe Ensamble Continuo en Le Concert des Nations o.l.v. Jordi Savall.Tracklist:

CD 1

Bartholomäus Riedl: Ist ein schöner Aufzug – Ein langer und schöner Aufzug

Heinrich Ignaz Biber: Missa Salisburgensis à 53: Gloria

Juan Cabanilles: Obertura

Sebastian Duron: La Guerra de los Gigantes: Escena VI

Juan Aranés: Un sarao de la chacona

Luys Milan: Pavan y GallardaAnonymous: Sephardic song “Por que Ilorax blanca nina”

Anonymous: Sephardic song “Paxarico tu te Ilamas”

Anonymous: Sephardic song “Por alli paso un cavallero”

Pedro Guerrero: Di, perra mora

Juan del Encina: Leventa, Pascual

Marc-Antoine Charpentier: Canticum pro pace, H.392

Claudio Monteverdi: Madrigali … libro ottavo: II. Hor chel ciel e la terra el vento tace, SV 148Enríquez De Valderrábano: Libro de música de vihuela, intitulado Silva de sirenas: Pavana Real “Philippus Rex Hispaniae”

William Brade: Newe ausserlesene liebliche Branden … (Hamburg, 1617): Turkische Intrada

William Brade: Newe ausserlesene liebliche Branden … (Hamburg, 1617): Ein schottisch Tanz

Carlo Verardi: Viva el gran Rey Don Fernando

Francisco Guerrero: Si la noche haze escura

Improvisation: La Folía

Mateo Flecha: Las ensaladas de Mateo Flecha (Prag, 1581): “Ande, pues” from Ensalada “La Bomba”CD 2

Traditionell Santiago de Murcia (Veracruz): Codex Saldívar (c. 1730): La Jota – María Chuchena

Anonymous (Veracruz): Cachua: “Nino il mijor quey logrado”

Gaspar Sanz: Instrucción de música sobre la guitarra espanola (Saragossa, 1674): Jácaras

Anonymous Juan García de Zéspedes (Tixtla): Villancico “Convidando está la noche”: Guaracha “¡Ay, que me abraso, ay!” – “El Arrancazacate”

Corelli: Concerto grosso in D Major op. 6 No. 4

Diego Ortiz: Trattado de glosas (Rom, 1553): Romanesca, PassamezzoMarin Marais: Pièces de viole, 3e livre (Paris, 1711): Muzettes in A Minor

Traditionell (Alicante): Mareta, mareta nom faces plorar

Improvisation: Canarios

Tarquinio Merula: Sentirete Una Canzonetta

Juan Hidalgo: Trompicavalas amor

Blas de Laserna Nieva: Fin de Fiesta de las Funciones Reales de 1803

Coro inicial “Al sol que a los dos mundos alumbras”

Coro de gitanos y gitanillas. Jácaras “Dar leal denguegtanillas”

Andantino Gracioso “aquel Rostro Sin Malicia”

Polaca “Ritorna a questre arene”

Los Turcos. Allegretto vivace “Venid cándidas palomas”

Allegretto moderato “Asi que entran las esclavas” Allegretto No Mucho “cuando Al Gran Senor”

Contradanza

“El dómine espárrago”Canción de la vieja. Andantino “En dia tan célebre”

Coro final. Aallegro “Hoy que toda Espana”

Tirana. Allegro “el Dia De San Antonio”

Gabriel Mena: Seguidillas en echo “De Tu Viste Celoso”

Antonio Martín y Coll: El Villano

Juan Aranés: Un sarao de la chaconaA la vida Jordi Savall diverse uitvoerders 2 cd Fra Bernardo FB2121419