“Pierre-Gabriel Buffardin, Sonates & Concerto”, door Le Petit Trianon en Olivier Riehl, traverso, op het label Ricercar. Magnifiek!

In 1736 componeerde Bach zijn enige twee gesigneerde sonates voor fluit en obbligato klavecimbel. Er is geen zekerheid met betrekking tot de opdrachtgever(s) voor de gesigneerde sonates. De relatie met Dresden die in die jaren door Bach werd onderhouden, leidt ertoe te theoretiseren dat het wellicht de fluitvirtuoos Pierre-Gabriel Buffardin kan zijn geweest, een goede vriend van de familie Bach.“Il ne jouait que des choses rapides: car c’est en cela qu’excellait mon maître” (Quantz over Buffardin) De Franse fluitist, Pierre-Gabriel Buffardin (1690-1768) (foto), uit Avignon, de zoon van de instrumentenbouwer, Jean-Joseph Buffardin (1664-1726) uit Vaison-la-Romaine, was nl. van 1715 tot 1749, fluitist aan het hof van de Saksische keurvorst, Frederick August der Starke, in Dresden. Hij was de leraar van Johann Joachim Quantz (foto) en van de avontuurlijke hoboïst, Johann Jacob Bach (1682-1722), een broer van Johann Sebastian Bach, voor wie de grote Bach, het Capriccio sopra la lontananza del suo fratello dilettissimo componeerd. Gabriel Buffardin speelde op de Concerts Spirituels tussen 1726 en 1737. De Concerts Spirituels vonden plaats in het Salon des Suisses van het Palais des Tuileries en stonden bekend als concerten waar maconnieke muziek werd gespeeld, instrumentale ensemble-muziek in concertovorm en later in sonate- of symfonievorm, zonder religieuze inhoud.Vanaf het begin van het eerste seizoen in 1725 van de openbare concerten, de “Concerts  Spirituels”, was het Parijs’ publiek weg van de Italiaanse muzikale smaak à la Vivaldi. Terecht. Sonaten en concerti waren aanvankelijk vaak intermezzi bij motetten van Campra en Delalande. Het is in deze context dat fluitconcerti, geïnspireerd door de Italiaanse stijl, vanaf 1726, gecomponeerd werden door Franse fluitisten als Buffardin en Michel Blavet. In 1728 maakte Leclair er zijn debuut. In zijn derde Vioolconcerto op.7 bv. kon de solopartij ook gespeeld  worden door fluit of hobo. Michel Blavet werd in 1738 eerste fluitist van de Musique du Roy. In de langzame beweging van zijn Concerto in la klein, verwerkte hij twee (Franse) gavottes. Door agréments (versieringen) en gestileerde Franse volksdansen, groeide stilaan een eigen stijl. Michel Corette publiceerde in 1728 twee volumes van zes concerti voor fluit, hobo of viool met continuo, geïnspireerd door populaire liedjes of door thema’s uit opera’s. De meer dan succesvolle Joseph Bodin de Boismortier uit Thionville, was trouwens de eerste Franse componist (hij was ook uitgever) die in Parijs de Italiaanse concertovorm overnam en in 1729, ook het eerste Frans soloconcerto componeerde.Olivier Riehl studeerde traverso bij Serge Saitta (postgraduaat aan het Koninklijk Muziekconservatorium van Brussel bij Barhold Kuijken), besloot zich te wijden aan de studie van verschillende historische fluiten, en behaalde een masterdiploma met een speciale vermelding aan de Haute Ecole de Musique de Genève. Parallel aan zijn activiteit als kamermusicus creëerde hij zijn ensemble Le Petit Trianon met Amandine Solano en Cyril Poulet. Met hen zette hij zijn eerste opnameproject op rond de muziek van de Boismortier. Hij is gespecialiseerd in de interpretatie van klassieke en romantische muziek op historische instrumenten, met de opleiding aangeboden door het Young Atlantic Orchestra en treedt regelmatig op met gerenommeerde ensembles zoals Pygmalion, Les Arts Florissants, Opéra Fuoco, La Rêveuse en Millenium Orchestra.“Le Petit Trianon” is een ensemble met een variabele bezetting, gevestigd in Genève. Opgericht door Amandine Solano, Cyril Poulet en Olivier Riehl, navigeert het ensemble tussen trioprogramma’s en grotere kamermuziekprogramma’s, van Franse of Italiaanse muziek tot Duitse muziek, van vroege orkestmuziek van het eind van de 17de eeuw, tot klassieke trio’s die honderd jaar later werden gecomponeerd. In 2016, nieuwsgierig naar nieuwe horizonten en met de wil terug te keren naar de Louis XV-stijl, met al haar zachtheid, theatraliteit en capriolen, wijdden ze hun eerste opname aan de triosonates van de Boismortier, (foto) uitgegeven door het prestigieus Ricercar-label, en bekroond met wel vijf diapasons.Pierre-Gabriel Buffardin Sonates & Concerto Le Petit Trianon Olivier Riehl cd Ricercar RIC428