“Handel, Organ Concertos, Salve Regina & Saeviat Tellus”, door Chiara Skerath (sopraan), het ensemble Marguerite Louise & Gaétan Jarry, orgel, op het label Château de Versailles Spectacles.

Tijdens zijn leven stond Händel niet alleen bekend als organist, maar ook als een van de grootste klavecinisten van zijn tijd. Het publiek kon niet genoeg van hem krijgen, noch als componist, noch als uitvoerder.In de eerste decennia van de 18de eeuw was Amsterdam een van de belangrijkste uitgeverijsteden ter wereld. Vivaldi, Corelli, Albinoni en Locatelli kozen er allemaal voor om in Amsterdam te publiceren in plaats van in Venetië vanwege de superieure kwaliteit van de Amsterdamse publicaties. Maar al snel kwamen piratenkopieën op de markt, waarvoor de componist geen cent ontving. In 1719 bv. verscheen uit de persen van de nochtans gerenommeerde uitgever Roger, een dergelijke, ongeoorloofde versie van een aantal van Händels stukken voor klavecimbel. Händel bracht nieuw en oud materiaal bij elkaar, maar wat precies oud en nieuw was, is niet bekend. Waarschijnlijk dateerde een deel van de suites nog uit zijn studententijd in Duitsland, sommige uit zijn jaren in Italië en het nieuw materiaal uit zijn tijd in Londen.Händel is bij het breed publiek vooral bekend om zijn grootschalige koor- en orkestwerken, maar zijn orgelmuziek is even kostbaar. Het was de hertog van Saksen-Weissenfels die zijn uitzonderlijke vaardigheden op het instrument ontdekte. Op zeventienjarige leeftijd was Händel al de vaste organist van de Domkirche in Halle, en hij zou later Domenico Scarlatti verslaan in een virtuositeitswedstrijd in Rome. Oorspronkelijk bedoeld als intermezzi voor oratoria in theaters, werden Händels orgelconcerti met hun pakkende melodieën, snel publiekstrekkers. De ambitieuze componist stak zelfs met dit genre, zangers als Farinelli de loef af. De groeiende populariteit van de werken groeide nog toen transcripties voor klavecimbel en strijkkwartet de concerti ook uitvoerbaar maakten thuis. Op deze cd bespeelt Gaëtan Jarry het nieuw positief orgel, gebouwd door Quentin Blumenraeder in de kapel van het kasteel van Versailles. Hij koos voor de Orgelconcerti nrs 1 en 4 uit Händels op. 4 en voor het Orgelconcerto nr.4 uit zijn op. 7.Na zijn studie orgel, klavecimbel en kamermuziek aan het CRR (Conservatoire à rayonnement régional) van Versailles en St-Maur-des-Fossés, trad Gaétan Jarry (foto) toe tot het CNSM in Parijs (klas van Michel Bouvard en Olivier Latry), waar hij in 2010 de orgel- en vertolkingslicentie behaalde. Hij is mede-titularis van de grote orgels van de kerk van Saint Jeanne d’Arc in Versailles en van de grote historische orgels van Saint Gervais in Parijs. In 2007 richtte hij het “Ensemble Marguerite Louise” op en sinds 2012 heeft hij de leiding van “Les Petits Chanteurs de Saint François de Versailles”.De jonge, Zwitserse sopraan, Chiara Skerath (foto), alom geprezen om haar briljante techniek en fluwelen toon, maakte een merkbaar debuut in de rollen van Micaela en Mélisande in de Opéra National de Bordeaux, evenals Ännchen (Der Freischütz) in het Théâtre des Champs Elysées in Parijs. Ze studeerde aan het Conservatoire National Supérieur de Musique in Paris bij Glenn Chamber en bij de veelgeprezen sopraan, Annick Massis. Nadat ze de kunst van het recital had geperfectioneerd bij wijlen Ruben Lifschitz, werd ze internationaal uitgenodigd voor recitals met Duitse liederen en Franse Mélodies, met haar pianist, Antione Palloc. Tot haar recente operaopdrachten behoorden Erste Dame (Die Zauberflöte) bij de Opéra national de Paris en Antigone (Enescu’s Oedipe) op de Salzburger Festspiele. Ze heeft ondertussen trouwens een uitstekende reputatie opgebouwd als zangeres van Mozart. Haar talrijke onderscheidingen omvatten de publieksprijs op de Koningin Elisabethwedstrijd van 2014, de Internationale Nadia et Lili Boulanger-wedstrijd in 2013, en de Emmerich Smola Förderpreis in 2012. In 2011 en 2012 ontving ze de Migros Culture Scholarship.Het ensemble Marguerite Louise (foto) werd genoemd naar Marguerite-Louise Couperin (1676/1679-1728), de dochter van François Couperin l’Ancien, de oom van François Couperin “Le Grand”. Volgens de beschrijving van Titon du Tillet in zijn “Le Parnasse françois”, was zij dertig jaar lang als sopraan, ‘ordinaire de la musique de Chambre du Roy’. Deze nicht van de organist van de Zonnekoning, werd door Titon du Tillet omschreven als één van de beroemdste musici van haar tijd, die “zong met een grote lichtheid van stem en een heerlijke smaak”. Ze werd in 1702 als dessus, toegelaten tot Versailles en werd een van de allereerste vrouwen die in de tribune van de koninklijke kapel zong. Zo componeerde François Couperin speciaal voor haar muziek met begeleiding van twee fluiten en een viool, zonder bas, die haar stem mooi liet uitkomen. Er zijn van Marguerite-Louise Couperin zelf echter geen composities bekend. Haar vader, François Couperin (ca1631-1708/1712), organist, klavecinist en maître de musique, was een broer van de bekendere, Louis Couperin (ca. 1626-1661), ordinaire de la musique de la chambre. Van de vier kinderen van François, werden er drie musicus, Marguerite-Louise, Marie-Anne en Nicolas. Ook van deze François Couperin is helaas geen muziek bekend.Handel Organ Concertos, Salve Regina & Saeviat Tellus Chiara Skerath, soprano Marguerite Louise Gaétan Jarry organ &director cd Château de Versailles Spectacles CVS049