“20th Century Foxtrots, Vol 1 – Austria and Czechia”, “Vol. 2 – Germany”, Vol. 3 – Central and Eastern Europe & Vol. 4 – France and Belgium”, door pianist, Gottlieb Wallisch, op het label Grand Piano. Vier niet te missen cd’s. Heerlijk!

Tijdens het interbellum vond in veel steden in het Westen, een jonge generatie manieren om van het leven te genieten in de vorm van dansen zoals shimmy’s, foxtrots, tango’s en Charlestons, sterke ritmes die een symbool werden van een zorgeloos en decadent tijdperkDe foxtrot is een stijldans die als toenmalige jazz muziek, rond 1910 in de Verenigde Staten ontstond. De dans lijkt veel op de quickstep, die uit de foxtrot is ontstaan en behoort tot de ballroomdansen. Europa maakte voor het eerst kennis met de foxtrot na de Eerste Wereldoorlog. Op een conferentie in Londen werd in 1920 voor de eerste keer orde geschapen in het woud van verschillende passen en draaien.

Vanaf 1924 kan men naast de gewone variant, de foxtrot, een langzame variant, de slowfox, en een snellere variant, de quickstep onderscheiden. De naam foxtrot zou vernoemd zijn naar de toneelspeler Harry Fox, die voor zijn toentertijd populaire variété “Harry Fox & the Zigfeld Follies”, passen uit de Onestep en de Castle Walk combineerde. De benaming Foxtrot werd een synoniem voor een scala aan dansen met elementen uit de ragtime, onestep, twostep en castle walk.

De nieuwe jazzgekte vond overal plaats en Kreneks opera “Jonny spielt auf” werd een nachtelijke sensatie. De interbellum Zeitgeist in Wenen en de Tsjechische landen wordt weerspiegeld in een programma vol première-opnames, waarvan vele in hun tijd hits waren, rijk aan modieuze dynamiek, syncopatie en vooral veel joie de vivre.

Op de cd vol. 1 staan dansen van  Ralph Benatzky (1884-1957), Julius Bittner (1874-1939),  Hanns Eisler (1898-1962), Wilhelm Grosz (1894-1939), Alois Hába (1893-1973), Jaroslav Jezek (1906-1942), Karel Boleslav Jirák (1891-1972), Leopold Krauss-Elka (1891-1964), Ernst Krenek (1900-91), Bohuslav Martinů (1890-1959), Franz Mittler (1893-1970), Felix Petyrek (1892-1951), Erwin Schulhoff (1894-1942), Jenö Takács (1902-2005) en Jaromir Weinberger (1896-1967).

Waar het eerste volume in deze opvallende reeks de interbellum-rage van zorgeloze dansmuziek in Oostenrijk en Tsjechië voorstelt, concentreert Vol. 2 zich op Duitsland, waar door jazz beïnvloede muziek vanaf het midden van de jaren ‘20 bloeide, zelfs tegen de achtergrond van ernstige sociale, politieke en raciale oppositie. Cabarets en danszalen verwierpen het nationalistisch verzet en de Weimarrepubliek verheugde zich in een kruisbestuiving van symfonische jazz en kunstjazz, in een versmelting van dans en klassieke elementen, in muziek van Joodse Tsjechische, Oostenrijks-Hongaarse en Duitse componisten. De vele niet eerder opgenomen stukken brengen op deze cd de voortgang van deze krachtige muzikale verjonging in kaart. Voor de 2de cd koos men voor muziek van o.a. Eugen d’ Albert (1864-1932), Siegfried Borris (1906-1987), Max Butting (1888-1976), Eduard Erdmann (1896-1958), Walter Wilhelm Gieseking (1895-1956), Paul Hindemith (1895-1963), Eduard Künneke (1885-1953), Bernhard Sekles (1872-1933), Kurt Weill (1900-1950), Stefan Wolpe (1902-1972), Fidelio Friedrich “Fritz” Finke (1891-1968), Leopold Mittmann (1904-1976) en Eduard Bornschein (1883-1945).Tracklist vol. 2 :

Hindemith: Tanz der Holzpuppen aus Tuttifäntchen

Bornschein: Blues

Künneke: Batavia Fox-Trot aus “Der Vetter aus Dingsda”

d’Albert: Blues

Erdmann: Foxtrot C-Dur

Gieseking: 3 Tanz-Improvisationen

Finke: Shimmy

Butting: Tango Nr. 14Mittmann: Konzert-Jazz-Suite

Herbst: Jazz-Etüde

Sekles: Kleiner Shimmy

Niemann: Moderne Tanzsuite op. 115

Wolpe; Rag-Caprice; Tango

Weill: Tango-Ballade aus “Die Dreigroschenoper”; 2 Stücke aus Marie Galante

Goehr: 2 Stücke aus “David Golder”

Borris: Quick-Fox; Tango

Grammofoons en radio’s brachten de stem van Amerika, zijn mode, zorgeloosheid en levensvreugde tijdens de Roaring Twenties naar alle uithoeken van Europa. Geen enkele componist kon immuun blijven voor de zwoele jazzinvloeden van de Foxtrot, Shimmy en Charleston. Het derde volume van jazzy pianodansen bevat componisten uit negen Centraal- en Oost-Europese landen, van Misha Spoliansky’s hypnotiserende Valse Boston ‘Morphium’ tot Leonid Polovinkins uiterst onderhoudende en verfrissend futuristische benadering van het genre. Voor de derde cd koos men muziek van Reinhold Glière (1875–1956), Tibor Harsányi (1898–1954), Mihail Jora (1891–1971), Klimenty Kortchmariov, Yulian Krein(1913–1996), Simon Laks (1901–1983), Mihovil Logar (1902-1998), Alexander Moyzes (1906–1984), Dora Pejačević (1885–1923), Leonid Polovinkin (1894–1949), Dmitri Shostakovich (1906–1975), Mischa Spoliansky (1898–1985), Alexandre Tansman (1897–1986), Ivo Tijardović (1895-1976), Dimitri Tiomkin (1894–1979), Alexander Naumovich Tsfasman (1906-1971), Pantcho Vladigerov (1889–1979) en Eugene Zádor (1894–1977).

Op vol. 4 vervolgt Gottlieb Wallisch zijn veelgeprezen overzicht van door jazz beïnvloede pianoliteratuur. In deze bundel verkent hij le tumulte noir (‘de zwarte rage’) in de Franstalige landen na de Eerste Wereldoorlog en neemt hij u mee naar Parijs en Brussel, waar de dansstemming hoog was. De modieuze status van deze nieuwe rage trok schrijvers, componisten, intellectuelen en artiesten van over de hele wereld aan, met Amerikaanse jazzmuziek als de nieuwste rage in de cafés en bistro’s. De invloed van dansen uit het buitenland verspreidde zich als een lopend vuurtje onder Franse en Belgische componisten, die zich graag wilden bevrijden van het Germaans Wagnerisme, en die zich lieten meedeinen op de populariteitsgolf van hit platen en cinema.

Gottlieb Wallisch (° 1978) (foto) komt uit een Weense familie van musici. Zijn grootoom Johann Nepomuk David (1895-1977) was een belangrijke componist uit de 20ste eeuw. Op de leeftijd van zes en een half! was Wallisch de jongste student aan de Universiteit van Muziek en Podiumkunsten in Wenen. Hij volgde het Schottengymnasium in Wenen en voltooide zijn studie in Wenen bij Heinz Medjimorec.

Verdere artistieke impulsen werden gegeven door masterclasses bij Oleg Maisenberg en Dimitri Bashkirov, evenals de samenwerking met Pascal Devoyon aan de Universiteit voor Kunsten in Berlijn en Jacques Rouvier in Parijs. Als winnaar van internationale wedstrijden won hij de 1ste prijs van de Stravinsky Award in de VS. Hij was ook finalist van de Internationale Koningin Elisabethwedstrijd in Brussel en de XXI. Internationale Clara Haskil-pianowedstrijd in Vevey 2005.

Wallisch gaf zijn eerste concert op zevenjarige leeftijd. Op twaalfjarige leeftijd debuteerde hij in de Gouden Zaal van de Weense muziekvereniging. Een concert onder leiding van Yehudi Menuhin in 1996 was het begin van zijn internationale carrière. Wallisch wordt nu beschouwd als een van de veelzijdigste pianisten in zijn land. In zijn programma’s legt hij vaak de link van Weense klassiek naar hedendaagse muziek. Eerste opnames en premières getuigen hiervan. Een van de belangrijkste optredens van Wallisch in de afgelopen jaren was de première van het trio voor piano, viool en metronoom van Sebastian Themessl op het Europees Forum Alpbach in 2008.

Tracklist vol. 1 :

Jezek: Bugatti-Step (1931)

Jezek: Echoes of the Music Hall

Hába: Dances (4), Op. 39

No. 1, Shimmy-Blues

No. 2, Blues

No. 3, Boston

No. 4, Tango

Martinů: Foxtrot, H.126bis

Martinů: One-Step, H127bis

Martinů: Black Bottom, H. 165

Jirák: The Kingdom of Heaven (Slow Foxtrot)

Weinberger, J: Matěj Poctivý

City Shimmy

Schulhoff: Suite for Chamber Orchestra

Tracklist vol. 3 :

Pejacevic: Valse-Boston “Vertige”

Tijardovic: Mein Shimmy, Jazz Band Shimmy; Loulou la Languide

Logar: Tango-Berceuse

Vladigerov: Fox-Trot

Jora: Un Fox-Trott pour Ma Dame

Harsanyi: Vocalise-Etude “Blues; Fox-Trott aus 13 DansesZador: Bagatellen in Jazz

Moyzes: Tango-Blues aus Divertimento

Spoliansky: Jimmy Shimmy; Morphium; Harlem Blues

Tansman: Tempo americano aus Symphonie concertante

Laks: Blues

Mravinsky: Fox-Trot

Levin: Valse Boston

Schostakowitsch: Foxtrot aus The Bedburg; Foxtrot…Foxtrot…Foxtrot aus Das goldene Zeitalter

Krein: Tango

Polovinkin: Fox-Trot “Ski”; Tango aus 3 South American Dances

Gliere: Charleston aus The Red Poppy

Korchmaryov: American

Tiomkin: Creoles Blues

Tansman: I want to dance; Lyrical Rumba

Tracklist vol. 4 :

France :

Camille Saint-Saens: Tango als Lola op. 116

Eric Satie: La Diva de l’Empire; Rag-Time Parade

Darius Milhaud: Caramel mou op. 68

Henri Cliquet-Pleyel: 2 Blues

Andre Messager: Tango aus L’Amour Masque

Daniel Ericourt: Piece en Forme de Rag

Manuel Rosenthal: Rag

Gabriel Pierne: Girls aus Impressions de Music-Hall op. 47

Reynaldo Hahn: Charleston aus Le Temps d’Aimer; Tango-Habanera “Les Enamorados”

Desire-Emile Inghelbrecht: Little Black Man

Maurice Ravel: Five o’Clock

Jean Wiener: Haarlem; The White Village Onestep

Pierre-Octave Ferroud: The Bacchante

Melanie Bonis: Boston Valse op. 119 Nr. 3

Stanislas Benoist-Mechin: Equateur Nr. 5

Georges Auric: 2 Stücke aus A Nous la Liberte

Pierre Vellones: Biarritz-Fox

Jacques Ibert: Burlesque-Fox

Henri Dutilleux: Fox aus Le Cafe du Cadran

Belgium :

Charles Mouton: Jumbo’s Two-Step

Jean Lensen: Siberia

August Baeyens: Jazz Fantaisie

Clement Doucet: Montparnasse; Wiener Luft

Emmanuel Durlet: Tragische Tango

20th Century Foxtrots Vol 1 – Austria and Czechia Gottlieb Wallisch, piano cd Grand Piano  GP813

20th Century Foxtrots Vol. 2 germany Gottlieb Wallisch (piano) cd Grand Piano GP81420th Century Foxtrots Vol. 3 Central and Eastern Europe Gottlieb Wallisch (piano) cd Grand Piano GP854

20th Century Foxtrots Vol. 4 France and Belgium Gottlieb Wallisch, piano cd Grand Piano GP855