“Vivaldi Bach 12 Concertos, op. 3 ‘l’estro Armonico’ keyboards arrangements”, door Rinaldo Alessandrini en Concerto Italiano, op het label naïve. Top!

“L’estro armonico” (“de harmonische inspiratie”), Op. 3, is een reeks van 12 concerti voor snaarinstrumenten, gepubliceerd in Amsterdam in 1711. Vivaldi’s 12 Trio Sonatas, Op. 1 , en Twaalf Vioolsonates, Op. 2 , bevatten alleen sonates, dus was L’estro armonico zijn eerste verzameling concerti die in druk verscheen. Elk concerto werd gedrukt in acht partijen, vier violen, twee altviolen, cello en continuo. De continuo partij werd gedrukt als een becijferde bas voor violone en klavecimbel.

In elke opeenvolgende groep van drie concerti is het eerste een concerto voor vier violen, het tweede voor twee violen en het derde een solo vioolconcerto. De cello krijgt solistische passages in verschillende van de concerti voor vier en twee violen, zodat een paar van de concerti voldoen aan het traditioneel Romeins concerto grosso -formaat waar een concertino van twee violen en cello speelt in tegenstelling tot een strijkorkest. L’estro armonico was ook een pionier van orkestraal unisono in concerto bewegingen.

Vivaldi componeerde enkele concerti, speciaal voor L’estro armonico, terwijl andere concerti van de reeks al eerder waren gecomponeerd. L’estro armonico werd gepubliceerd als Vivaldi’s Op. 3 in Amsterdam in 1711, en opgedragen aan Ferdinando de’Medici, Grootprins van Toscane, onder de titel “Ferdinando III”. Vivaldi’s Op. 1 en 2 bevatten alleen sonates, dus was “L’estro armonico”, zijn eerste verzameling concerti die in druk verscheen. Vivaldi koos een buitenlandse uitgever, Estienne Roger, en componeerde enkele concerti speciaal voor “L’estro armonico”, terwijl andere concerti van de set al eerder waren gecomponeerd. Het was ook de eerste keer dat hij een buitenlandse uitgever koos, in plaats van een Italiaanse.

De concerttranscripties van Bach zijn waarschijnlijk gemaakt in Weimar, waar hij van 1708 tot 1717, hoforganist en later concertmeester was. Het wordt waarschijnlijk geacht dat veel van de transcripties zijn gemaakt in 1713/1714, toen Bach toegang zou hebben gehad tot een kopie van L’estro armonico die door de jonge prins Johann Ernst van Saksen-Weimar, na een verblijf van twee jaar in Nederland, naar Weimar was teruggebracht. Bach maakte klavecimbelbewerkingen en arrangeerde twee van de dubbelvioolconcerti, Op.3, No.8, RV 522, (BWV 593) en Op.3, No.11, RV 565, (BWV 596), voor orgel met twee manualen en pedaal. Er is een veel latere bewerking van Op.3, No.10, RV 580, (BWV 1065), van een van de concerti voor vier violen als een concerto voor vier klavecimbels en strijkers. Het is gedateerd in de periode van Bach in Leipzig, waarschijnlijk eind 1720 of begin 1730.

Transcripties van Bach werden niet op grote schaal verspreid. Ze werden pas in de jaren 1840 en 1850 gepubliceerd door CJ Peters in de edities die waren voorbereid door Friedrich Konrad Griepenkerl – onderdeel van de 19de-eeuwse “Bach-revival”. In dat stadium werden alle concerttranscripties van Bach beschreven als “na Vivaldi”, ongeacht het auteurschap. Problemen met toeschrijving werden opnieuw aan de orde gesteld door de nieuwe editie van de concerttranscripties die in de jaren 1890 door het Bach-Gesellschaft werden gepubliceerd. De controverse die ontstond in de jaren 1910 bij de beoordeling van hun auteurschap en dat van de originele concerten leidde tot de heropleving van Vivaldi, die een herwaardering van Vivaldi en de uiteindelijke herontdekking van zijn talrijke “verloren” werken inhield.

De klavecinist, organist en pianist, Rinaldo Alessandrini, is een van de belangrijkste figuren van de oude muziek op het internationale toneel. Zijn voorliefde voor het transalpiene repertoire en zijn constante zorg voor de expressieve kenmerken die eigen zijn aan de Italiaanse stijl van de 17e en 18e eeuw, leiden zijn aanpak en zijn keuzes, zowel aan het hoofd van het Concerto Italiano, waarvan hij de oprichter en directeur is, en als solist of gastdirigent.

Regelmatig uitgenodigd door orkestrale formaties van referentie in Europa en de Verenigde Staten, maar ook in Melbourne of Sao Paulo, is hij bekend met de Scala in Milaan, de Koningin Elizabeth Hall, de Munt in Brussel, de Opéra de Liège en de Welsh National Opera. Zijn discografie, die al dertig jaar regelmatig wordt onderscheiden, overstijgt die van het Concerto Italiano voor veel Italiaanse componisten, maar ook van de Duitse school. Hij neemt uitsluitend voor naïef op. In 2002 ontving hij, met Concerto Italiano, de Abbiati-prijs voor zijn hele activiteit. Geridderd in de Orde van Kunsten en Letteren in 2003, is hij lid van de Accademia Filarmonica Romana.

Vivaldi Bach 12 Concertos, op. 3 ‘l’estro Armonico’ keyboards arrangements Rinaldo Alessandrini Concerto Italiano 2 cd naïve OP 7367