“Pieter Hellendaal, Six Grand Concertos Op. 3”, door La Sfera Armoniosa, op het label Challenge Classics. Subliem!

“La Sfera Armoniosa” is een Nederlands barokensemble, gespecialiseerd in de uitvoering van muziek uit de 17de– en 18de eeuw. Pieter Hellendaal was één van de sterviolisten die zoals Geminiani en Veracini, als solist optrad tijdens de pauzes van Händels opera’s in Londen. Hij was een componist die stevig geworteld was in de Corelliaanse traditie, maar die in zijn melodieuze vindingrijkheid doet denken aan zijn leraar, Tartini, en in zijn verbluffend virtuoze cadensen, aan Locatelli. De cd verschijnt op 23 september.

La Sfera Armoniosa werkt momenteel o.l.v. Mike Fentross, aan de reeks Hollandse Meesters. Muziek van vergeten Nederlandse componisten uit de 17de – en 18de eeuw, zoals Willem de Fesch, Pieter Hellendaal en Unico van Wassenaer zal worden opgenomen, uitgevoerd op nationale en internationale concertpodia. Het album ‘Six Grand Concertos Op. 3’ (1758) is een live-opname van het enige bekend werk voor orkest van Pieter Hellendaal.

De in Rotterdam geboren Pieter Hellendaal (1721-1799) kreeg zijn eerste muzikale vorming van zijn vader. In 1731 verhuisde de familie naar Utrecht, waar hij op tienjarige! leeftijd, organist werd van de Nicolaïkerk (foto’s). Hier bespeelde hij tot 1737, het Peter Gerritszoon orgel uit 1479, het oudste kerkorgel van Nederland. De familie verhuisde vervolgens naar Amsterdam, van waar hij op vijftienjarige leeftijd, een studiereis begon naar Italië. Hij verbleef in Italië van 1737 tot en met 1743. In de periode 1740–1742 studeerde hij aan de Scuola delle nazione in Padua bij Giuseppe Tartini. Na zijn terugkeer uit Italië vestigde Hellendaal zich in Amsterdam, speelde hij viool in herbergen, en kreeg een officiële vergunning om zijn muziek te publiceren. Hij huwde met de dochter van een Amsterdamse stadschirurg en werd hulporganist aan de Marekerk in Leiden (foto).

Daar en in Den Haag speelde hij vaak aan het hof van prins Willem IV en zijn muziek minnende, Engelse echtgenote, Princess Royal, Anna van Hannover (foto). Eind 1751 of begin 1752 vertrok de dertigjarige Hellendaal met zijn gezin naar Londen waar hij zich vestigde als componist, vioolvirtuoos en pedagoog. In Londen speelde hij in Hickford’s Rooms en werkte o.a. mee aan uitvoeringen van Händels “Acis and Galatea”, waarbij hij in de pauze, vioolsolo’s speelde. In Hickford’s Rooms speelden succesvolle musici als Francesco Scarlatti, de jongere broer van Alessandro en de neef van Domenico Scarlatti, Francesco Geminiani, Gluck, Mozart, Francesco Maria Veracini, Pietro Castrucci en Matthew Dubourg.

Van 1760 tot 1762 was Hellendaal organist aan St. Margaret’s Church (foto) in King’s Lynn, Norfolk, als opvolger van de bekende Charles Burney. Vanaf 1762 woonde hij in Cambridge, waar hij concerten gaf en een lespraktijk had. In Cambridge was hij organist van Pembroke college (foto) en de Peterhouse Chapel (foto). Hellendaal overleed in Cambridge in 1799. Zijn zoon, Pieter Hellendaal (de Jongere) (ca. 1756-1801) werd violist en klarinettist.

Lidewij van der Voort (foto) studeerde moderne viool in Amsterdam en barokviool bij Sigiswald Kuijken in Brussel. Zij was jarenlang 1ste violiste van het European Union Baroque Orchestra en speelde bij grote Europese barokorkesten als The Academy of Ancient Music, Les Musiciens du Louvre, Anima Eterna en De Nederlandse Bachvereniging. Zij werkte samen met Rachel Podger, Lars Ulrik Mortensen, Jos van Immerseel en Richard Egarr. Met luitist Fred Jacobs vormt zij al jaren een vast duo. Lidewij was medeoprichter van het Nederlands barokorkest Holland Baroque Society, waar ze jarenlang concertmeester was en waarmee ze verschillende prijzen won.

Dirigent/luitist Mike Fentross heeft zijn sporen als oude muziekspecialist ruimschoots verdiend. Hij werkt in heel Europa als dirigent, solist en basso continuospeler en is hoogleraar luit en basso continuo aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag. In 2006 richtte hij het barokorkest La Sfera Armoniosa op. Naast de muziek van bekende componisten als Monteverdi, Händel en Vivaldi doet het ensemble La Sfera Armoniosa, onderzoek naar de manuscripten en gedrukte werken van de Europese bibliotheken om een rijk spectrum aan muziek van minder bekende componisten te bieden. Het Engelse muziektijdschrift Gramophone schreef over hun eerste cd: “Hoe snel zullen we de betoverende La Sfera Armoniosa weer horen, en welke nieuwe begraven schat zullen ze opgraven?”

La Sfera Armoniosa, dat al 30 jaar bestaat, staat bekend en wordt geprezen om zijn levendige en kleurrijke klank en om zijn baanbrekende programma’s. Ze creëerden in 2004, een Schönberg/Monteverdi-programma, dat ze met groot succes uitvoerden op het Festival Oude Muziek in Utrecht en ze brachten moderne wereldpremiers uit drie bijna vergeten opera’s: La Rosinda, l’Ipermestra en Granida. In 2012 vroeg het Concertgebouw La Sfera om een speciaal programma te ontwerpen en uit te voeren, het Amsterdams muziekleven voor de concertzaal werd gebouwd, voor hun 125-jarig bestaan. La Sfera Armoniosa trad op in de belangrijkste festivals en concertzalen zoals Festival van Vlaanderen, Festival d’Ambronay, Festival Oude Muziek Utrecht, Muziekcentrum Vredenburg, Musikfestspiele Potsdam Sanssouci, Monteverdi festival Cremona, Festival de Musica Portico de Zamora, Festival Musica Antiqua Brugge, en het Concertgebouw van Amsterdam.

Pieter Hellendaal Six Grand Concertos Op. 3 La Sfera Armoniosa Mike Fentross conductor Lidewij van der Voort concertmaster cd Challenge Classics CC 72911

https://www.stretto.be/2020/12/30/willem-de-fesch-concerti-grossi-and-violin-concerto-door-la-sfera-armoniosa-o-l-v-mike-fentross-en-lidewij-van-der-voort-viool-op-het-label-challenge-classics/