“Charles Hubert Gervais, Grands Motets pour Louis XV”, door Les Ombres, het Choeur du Concert Spirituel, Margaux Blanchard & Sylvain Sartre, op het label Château de Versailles Spectacles. Een ontdekking!

Les Ombres en het Choeur du Concert Spirituel vieren “Louis XV 300 ans (1722-2022)” met de opname van “Super flumina Babilonis”, “Jubilate Deo” en “Miserere”, 3 grandioze motetten van Charles Hubert Gervais (1671-1744), kapelmeester in Versailles.

In de Europese barokmuziek waren de Grands Motets een van de meest representatieve vormen van de Franse muziek. Oorspronkelijk ontwikkeld voor de Chapelle Royale door Du Mont en Lully en door Delalande tijdens zijn vier decennia in dienst van Lodewijk XIV naar een hoogtepunt gebracht, vormden deze werken, die elke dag werden gezongen tijdens de Mis van de koning, ook de steunpilaar van de programma’s van de “Concert Spirituel”, die in 1725 door Anne Danican Philidor (1681-1728), een hoboïst in het Orchestre de Symphonistes de la Chapelle du Roi en Surintendant de la Musique du prince de Conti, werd gecreëerd.

Een Grand Motet was een religieuze compositie voor solisten, koor en groot orkest, met een plechtig en ceremonieel karakter, op een Latijnse tekst, vaak op tekst van de Psalmen. Het was de belangrijkste religieuze muziekvorm van de Franse barokmuziek in de 17de– en 18de eeuw. Het grand motet kreeg zijn vorm onder het bewind van Lodewijk XIV en kende toen ook zijn bloeitijd. De belangrijke componisten waren Jean-Baptiste Lully, Marc-Antoine Charpentier, Henry Dumont en Michel-Richard de Lalande. Toen Lodewijk XIV, de nieuwe kapel van het Paleis van Versailles in 1710 in gebruik nam, was de organist en componist, Michel-Richard de Lalande (1657-1726), de opvolger van Lully, als “Surintendant de la Musique de la Chambre”, reeds lang de almachtige musicus van de koning. Met de opdrachten die hij sedert 1683 had als “Sous-Maître de la Musique de la Chapelle”, was hij als grote “ordonnateur”, verantwoordelijk voor de gewone en buitengewone ambten aan het hof.

Op deze uitzonderlijke cd, een World Première Recording, onthult de muziek van een illustere onbekende, de weelde van de Koninklijke Kapel ten tijde van Lodewijk XV. Charles-Hubert Gervais, niet te verwarren met de Franse Renaissance componist Claude Gervaise (1525-1583), was de zoon van een valet de chambre van “Monsieur”, de hertog van Orléans en broer van Lodewijk XIV. Vanaf 1697 was Charles-Hubert, kapelmeester (“ordinaire de la musique de son Altesse le duc d’Orléans”) van de zoon van “Monsieur”, Philippe d’Orléans, en bood in de loop van zijn carrière, met zijn ca. 47! Grands Motets en “Petits Motets“, een perfecte sonore weergave van de pracht en praal van het hof van Versailles.

Als erfgenaam van Lully en Lalande was Gervais vooral een componist van “Cantates françaises” voor één stem met begeleiding (“Cantates françoises avec et sans simphonie”) en een operacomponist, o.a. van “Méduse” (1697). Met zijn dramatische stijl, o.a. in zijn opera “Hypermnestre” (1716), en zijn weelderige “Grands Motets”, componeerde hij uitgesproken voorbeelden van “la réunion des goûts français et italiens” in de lijn van zijn beroemde tijdgenoot, François Couperin (1668-1733). Gervais schreef trouwens ook een “Méthode pour l’accompagnement du clavecin qui peut servir à la composition et apprendre à bien chiffrer les basses”.

Hoogstwaarschijnlijk werkte Gervais in 1705 met Charpentier en de Régent (1674-1723) samen aan de compositie en uitvoering van de opera “Penthée” in het Palais Royal, het paleis van de hertog. In 1723 benoemde Lodewijk XV hem tot “sous-maître de la musique de la Chapelle royale”. Samen met Jean-Baptiste Morin (“Ordinaire de la musique”), André Campra en Nicolas Bernier, baadde deze sous-maître van de Chapelle royale ter vervanging van Delalande, van de regent Philippe van Orléans (foto), met zijn muziek, twee decennia lang in de glorie van Versailles! De solisten zijn Marie Perbost en Deborah Cachet (dessus), Nicolas Scott (haute-contre), Paco Garcia (taille) en Benoit Arnould (basse-taille).

Charles Hubert Gervais Grands Motets pour Louis XV Les Ombres, Choeur du Concert Spirutuel, Margaux Blanchard & Sylvain Sartre cd Château de Versailles Spectacles CVS073

https://www.stretto.be/2019/09/29/hypermnestre-van-charles-hubert-gervais-door-het-purcell-choir-en-orfeo-orchestra-o-l-v-gyorgy-vashegyi-op-het-label-glossa-een-prachtige-ontdekking/