“La tarantella e un po’di follie”, door L’Arpeggiata o.l.v. Christina Pluhar, een 6 cd box op het label Alpha. Warm aanbevolen!

“L’Arpeggiata” is een Europees ensemble voor oude muziek onder leiding van Christina Pluhar, door haar opgericht in 2000. De groep heeft zowel traditionele oude muziek als verschillende collages en thema-uitvoeringen en opnames gepresenteerd en richt zich op Italiaanse, Franse en Engelse muziek uit de 17de eeuw. In hun muziek maken ze vaak gebruik van instrumentale improvisaties, waarbij ze niet alleen samenwerken met barokmusici, maar ook met jazzmusici. L’Arpeggiata en Christina Pluhar hebben nu nieuwe wegen ingeslagen in de herontdekking en interpretatie van barokmuziek, met name Italiaanse. De opnamen die ze voor Alpha maakten behoren tot de grootste successen ooit in dit repertoire.

In 1630 trof Italië een vreemde ziekte genaamd “tarantisme”. Het werd toegeschreven aan een spinnenbeet met afwisselende symptomen van exaltatie en uitputting. Tarantella waren betoverende liederen en dansen die bedoeld waren om de patiënt te genezen door een staat van trance te creëren. Van de Tarantella, gekenmerkt door het snel ronddraaien van dansende paren, bestond in diverse steden en regio’s van Italië, zoals Calabrië, Napels en Sicilië, een eigen versie. Sinds de 19de eeuw verscheen de tarantella in een gestileerde vorm in de klassieke muziek. De oudste vorm van de dans werd pizzica genoemd. Deze kwam oorspronkelijk uit het Salento-schiereiland, vanwaar de dans zich over heel Apulië en het oosten van Basilicata verspreidde. De dans werd Tarantella genoemd naar Tarente in Apulië (Zuid-Italië) en/of naar de tarantulaspin (Lycosa tarantula), waarvan gedacht werd dat de beet dodelijk kon zijn en enkel genezen kon worden door wild te dansen. De dans werd hoofdzakelijk door vrouwen gedanst.

De cd “La Tarantella” geniet sinds de oorspronkelijke release onverminderd enthousiasme van het publiek: deze mix van barokmuziek op historische instrumenten en traditioneel repertoire uit Zuid-Italië, door instrumentalisten en zangers op zoek naar een authentieke interpretatie, maakte de reputatie van het ensemble. In deze box biedt L’Arpeggiata op 6 cd’s een bloemlezing die religieuze en wereldlijke muziek, dans en improvisaties combineert.

De eerste 4 cd’s zijn gewijd aan werk van Giovanni Girolamo Kapsberger, Stefano Landi en Emilio de’ Cavalieri. Op cd 5 ontdekt u Tarantella’s en Pizzica’s uit Apulië, Umbrië en Calabrië, en composities van Athanasius kircher, Ambrogio Sparagna en Matteo Salvatore. Op cd 6 worden o.a. Folia’s en Ciacona’s van Maurizio Cazzati, Antonio Bertali, en Andrea Falconiero, gevolgd door en afgewisseld met boeiende improvisaties. 

L’Arpeggiata brengt artiesten samen met verschillende muzikale achtergronden, gevestigd aan beide kanten van Europa en de wereld, rond programma-projecten, vakkundig bedacht door Christina Pluhar volgens haar musicologisch onderzoek, haar ontmoetingen, de nieuwsgierigheid die haar drijft en haar groot talent. De klank van het geheel, dat gevormd werd rond de getokkelde snaren, is direct herkenbaar. Sinds zijn geboorte heeft L’Arpeggiata de roeping gehad om de rijke muziek van het weinig bekend repertoire van Romeinse, Napolitaanse en Spaanse componisten van de vroeg-barok te verkennen. Het ensemble heeft zichzelf als leidraad gegeven voor instrumentale improvisatie en onderzoek naar het instrumentarium in de puurste baroktraditie, evenals het creëren en opvoeren van “event”-shows. Het bevordert zo de ontmoeting van muziek en zang met andere barokdisciplines, onafscheidelijk in hun tijd, zoals dans en theater, en de opening naar verschillende muziekgenres, zoals jazz en traditionele muziek.

De programma’s van L’Arpeggiata sluiten aan bij de verrassing en het onverwachte en keren terug naar de oorspronkelijke betekenis van de barok: een onregelmatig gevormde parel (16e eeuw), een verbazingwekkend element (18e eeuw). Werken uit de barokperiode bieden L’Arpeggiata een omgeving van vrijheid waar artiesten van hier en elders floreren, waar genres en tradities zich vermengen, waardoor elk concert een unieke ontmoeting wordt. In Frankrijk en in het buitenland wordt hun discografie voortdurend unaniem geprezen door critici en het publiek. Winnaar van de 2009, 2010 en 2011 Echo Klassik Preis in Duitsland, 2009 van de Edison Prijs in Nederland, 2008 van de VSCD Muziekprijs. L’Arpeggiata is regelmatig beloond voor zijn rijke discografie, van zijn albums met Alpha (“La Villanella”, “Homo fugit velut umbra”, “La Tarantella”, “All’Improvviso”, “Rappresentatione di Anima, et di Corpo”), daarna Naïve (“Los Impossibles”) tot zijn recente samenwerking met Emi/Virgin classics (“Teatro d ‘Amore”, “Via Crucis”, “Monteverdi Vespro della Beata Vergine”) met “10 de Classica Répertoire”, Cannes Classical Awards, “Platinum Timbre” van International Opera, “Disc of the Month” BBC Magazine, “Exellentia Pizzicato Prize”, ffff Télérama…Arpeggiata’s album, “Los Pájaros perdidos”, uitgebracht in januari 2012, was gewijd aan traditionele muziek uit Latijns-Amerika, en in 2013 bracht Virgin Classics, het album “Mediterraneo” uit, opgenomen met de fado ster Misia.

L’Arpeggiata wordt ondersteund door het Ministerie van Cultuur – Drac Ile-de-France, de Regionale Raad van Ile-de-France en door de Orange Foundation. Het heeft steun gekregen voor zijn projecten van Onda, Spedidam, Adami en Culturesfrance. L’Arpeggiata is lid van Fevis (Federation of Specialized Vocal and Instrumental Ensembles) en PROFEDIM – Professional Syndicate of Independent Music Producers, Festivals, Ensembles and Broadcasters.

Inhoud:

CD 1: Giovanni Girolamo Kapsberger: La Villanella

CD 2: Stefano Landi: Arien & Villanellen “Homo fugit velunt umbra”

CD 3-4: Emilio de’ Cavalieri: Rappresentatione di Anima e di Corpo (Rome 1600)

CD 5: “La Tarantella – Antidotum tarantulae” 

CD 6: “All’Improvviso – Ciaccone, Bergamasche & un po’ di Follie”

La tarantella e un po’di follie L’Arpeggiata, Christina Pluhar 6 cd ALPHA641