Haydn, Symphonies 6, 7, 8 “Le matin”, “Le midi” “Le soir”, door Florilegium o.l.v. Ashley Salomon, op het label Channel Classics.

“Florilegium”, gespecialiseerd in 17de -en 18de -eeuwse muziek, is een van de uitzonderlijkste historische ensembles van Groot-Brittannië. Veel van hun opnames hebben in de loop der jaren internationale prijzen gewonnen. Ontdek nu hun meesterlijke uitvoering van 3 van Haydns vroege symfonieën. Hun eerdere opname van Haydns “London Symphonies”, werd trouwens door BBC Music Magazine, terecht als magnifiek beoordeeld.

Joseph Haydn (1732-1809) componeerde zo maar eventjes 104! symfonieën. Hij componeerde zijn eerste 25 symfonieën tussen 1759 en 1766. In 1755 kreeg hij dankzij graaf von Fürnberg, een vaste betrekking als kapelmeester aan het hof in het kasteel (foto) van graaf von Morzin in Lukawitz (Unter-Lukawitz of Dolní Lukavice) in Bohemen, nu Tsjechië. In 1761 werd het orkest echter opgeheven en ging Haydn naar Eisenstadt, in dienst van vorst Paul II Anton Esterházy. Deze werd een jaar later door zijn broer Nicolaas I Jozef, opgevolgd. In mei 1761, tekende Haydn zijn contract als vice kapelmeester (later kapelmeester) van de familie Esterházy.

Hij componeerde waarschijnlijk in dat jaar zijn symfonieën nr. 6 “Le matin”, nr. 7 “Le midi” en nr. 8 in G “Le soir”, de enige echte cyclus onder zijn symfonieën. De 3 symfonieën werden bekend als “Die Tageszeiten“, “Les heures du jour” of “The Times of the Day”. In het Paleis Esterházy zou hij tot 1790, werkzaam blijven. De Esterházy’s waren grote cultuurliefhebbers. Haydn heeft er dan ook veel werken gecomponeerd voor het vorstelijk orkest. Alhoewel hij weinig in contact stond met grote muziekcentra als Wenen, verwierf hij toch faam door de vele voorname gasten die bij de vorst op bezoek kwamen. Tussen circa 1765 en 1775, benoemt men zijn werk trouwens met “Sturm und Drang”, gedreven muziek vol snel afwisselende akkoorden, abrupte wisselingen en mineurharmonieën.

Het jaar 1779, betekende weliswaar een meervoudige omwenteling voor Haydn. In januari had hij zijn contract met Esterházy opnieuw onderhandeld, waardoor zijn composities niet langer het eigendom van zijn broodheer waren en hij voor eigen rekening mocht publiceren. Hij begon een briefwisseling met het Weens uitgeversbedrijf Artaria, en dat jaar gingen ook twee van zijn opera’s in première, “La vera costanza” en “L’isola disabitata”. Op persoonlijk vlak begon hij een verhouding met Luigia Polzelli, die dat jaar samen met haar man… het orkest had vervoegd.

Florilegium heeft dit 31ste album opgenomen in St John’s Church, West Norwood in Londen. De uitvoeringen door 18 musici, komt overeen met het exact aantal musici dat Haydn, toen hij deze symfonieën componeerde, kort na zijn aankomst in Eisenstadt, in 1761, ter beschikking had. Haydns eerste symfonieën voor zijn nieuwe werkgever, prins Paul Anton Esterházy, waren misschien wel het resultaat van een suggestie van de prins, die programmamuziek wilde in de stijl van Vivaldi’s Vier Jaargetijden. Als symfonieën voor een klein kamerorkest maakten ze alle drie gebruik van solisten, van fluit tot contrabas en heroïsche hoorns, tot spectaculaire solo’s voor viool en cello, levendig gekarakteriseerd, bijna zoals in een opera.

Regelmatige optredens in een aantal van ’s werelds meest prestigieuze zalen hebben de status van Florilegium als één van de beste ensembles op historische of periode instrumenten van Groot-Brittannië bevestigd. Ik bedoel dan concertzalen als het Sydney Opera House, Esplanade (Singapore), Teatro Colon (Buenos Aires), het Concertgebouw (Amsterdam), Konzerthaus (Wenen), Beethoven-Haus (Bonn), Händel-Haus (Halle) en Frick Collection (New York). Sinds hun oprichting in 1991 hebben ze een reputatie opgebouwd van stijlvolle en spannende interpretaties, van intieme kamermuziek tot het grootschalig orkestraal en koorrepertoire. Florilegium speelt trouwens regelmatig samen met enkele van de beste muzikanten ter wereld, waaronder Dame Emma Kirkby, Robin Blaze en Elin Manahan Thomas. Onder de talrijke residenties was Florilegium Ensemble-in-Residence van de Londense Wigmore Hall voor het uitvoeren van een aantal concertreeksen per jaar en actief betrokken bij Halls onderwijs en werk. Sinds 2008 zijn ze verbonden  aan het Royal College of Music, waar ze strijkers, blazers en klavier coaching sessies geven over en rond het 18de eeuws barok repertoire.

Ashley Solomon combineert een succesvolle carrière in zowel theorie als praktijk en is hoofd van historische uitvoeringen aan het Royal College of Music in Londen, nadat hij in 1994 werd benoemd tot professor en in 2014 met een persoonlijke leerstoel. In juli 2017 werd hij verkozen tot Fellow van de Royal Academy of Music (FRAM) en in 2019 werd hij een Fellow van het Royal College of Music (FRCM). Hij heeft wereldwijd masterclasses en lezingen gegeven, onder meer aan The Juilliard School, Yale University, Jerusalem Academy of Music, Hong Kong Academy of Performing Arts, Oslo and Bergen Conservatories, Frankfurt Hochschule en het Mozarteum in Salzburg. Hij was medeoprichter van het barokensemble Florilegium in 1991 en is de directeur sinds 2001. Ze hebben een druk tourschema en hebben tot nu toe 35 opnames gemaakt voor Channel Classics en meer dan 1500 concertuitvoeringen wereldwijd gegeven.

Als solist heeft hij concerten gespeeld in het Sydney Opera House, Esplanade (Singapore), Teatro Colon (Buenos Aires), Concertgebouw (Amsterdam), Konzerthaus (Wenen), Handel-Haus (Halle) en Frick Collection (New York). Hij neemt ook op als soloartiest met Channel Classics en zijn opname van de complete Bach’s Fluitsonates werd door Gramophone Magazine (februari 2017) uitgeroepen tot de beste algehele versie van deze werken op moderne of historische fluit. In 2002 raakte Florilegium betrokken bij Boliviaanse barok en sinds 2003 leidt Ashley daar vocalisten en instrumentalisten op. Aanvankelijk solozangers, richtte hij in 2005 het Arakaendar Bolivia Choir op en regisseerde ze in concerten in heel Bolivia, Noord-Amerika en in heel Europa, evenals op hun drie cd’s. In 2008 ontving Ashley als eerste Europeaan de prestigieuze Boliviaanse Hans Roth-prijs, die hem werd toegekend als erkenning voor de enorme hulp die hij heeft gegeven aan de Boliviaanse inheemse Indianen, hun aanwezigheid op het internationale toneel en de promotie en het behoud van deze muziek.

Haydn Symphonies 6, 7, 8 “Le matin” “Le midi” “Le soir” Florilegium cd Channel Classics CCS44722

https://www.stretto.be/2019/03/17/sfeervolle-music-for-a-king-chamber-works-from-the-court-of-frederick-the-great-door-florilegium-o-l-v-ashley-solomon-op-het-label-channel-classics/

https://www.stretto.be/2019/09/22/florilegium-speelt-eesterljk-bachs-brandenburg-concertos-op-het-label-channel-classics/