“J’ai deux amours – The Paris Album”, door Félicien Brut en het Orchestre National Bordeaux Aquitaine o.l.v. Pierre Dumoussaud, op het label Erato.

Félicien Brut houdt van Parijs en de accordeon, populaire muziek en klassieke muziek, kamermuziek en de symfonie, repertoire en creatie. Met dit eerste album op het Erato-label brengt degene die de emblematische figuur van de accordeon is geworden in de nieuwe generatie klassieke musici, een opvallend boeiende hommage aan de geschiedenis van zijn instrument terwijl hij zich zijn toekomst voorstelt.

Félicien Brut heeft twee liefdes, niet meteen “Son pays et Paris”, maar wel zijn accordeon en de stad Parijs. Het titelnummer van zijn eerste Erato-album is een nummer dat in de jaren dertig beroemd werd door de baanbrekende Amerikaanse zangeres, Josephine Baker, een adoptief Parisienne. J’ai deux amours plaatst de accordeon van Brut in verschillende muzikale contexten terwijl de 17 nummers u als luisteraar meenemen op een wandeling door Parijs. “Ik koos oorspronkelijk de accordeon om populaire muziek te spelen”, zegt Félicien Brut. “Pas in mijn tienerjaren ontdekte ik een hele andere wereld: de wereld van de zogenaamde klassieke of ‘ernstige’ muziek… Mijn overtuiging is dat muziek, of het nu klassiek of populair is, de kracht heeft om mensen te raken, ze aan het lachen te brengen en herinneringen op te roepen.”

“J’ai deux amours” combineert dan ook populaire zang, klassiek repertoire en nieuw werk van Fabien Waksman, Karol Beffa en Thibault Perrine. Parijs verkennen met Félicien Brut, doet u samen met het schitterend Orchestre National Bordeaux Aquitaine, met als dirigent, Pierre Dumoussaud, en zes gastartiesten: de sopraan Julie Fuchs, de cellist Edgar Moreau, de gitarist Thibaut Garcia, de contrabassist Edouard Macarez, de pianist Adam Laloum en de acteur Vincent Dedienne. Drie creaties voor solo accordeon en orkest, enkele herwerkte liederen en onverwachte transcripties nemen u op deze bijzondere cd mee naar Parijs, voor een poëtische ontsnapping, op de klank van de accordeon.

De Franse accordeonist, Félicien Brut (1986), geboren in Clermont-Ferrand, ontwikkelde op zeer jonge leeftijd een passie voor de accordeon, een instrument dat zeer aanwezig is in de Auvergne, zijn geboortestreek. In 1997 ontmoette hij een erkend pedagoog van zijn instrument, Jacques Mornet. Daarna ging hij naar het Nationaal en Internationaal Centrum voor Muziek en Accordeon (CNIMA) in Saint-Sauves-d’Auvergne, waar hij vele jaren trainde, tot 2009. In 2007 won hij achtereenvolgens drie internationale accordeonconcoursen, de internationale competitie van Klingenthal in Duitsland, de internationale competitie van Castelfidardo in Italië en de wereldaccordeon trofee in Samara in Rusland. Van 2009 tot 2011 studeerde hij aan het Centrum voor Hoger Onderwijs voor Muziek en Dans (PESMD) in Bordeaux-Aquitaine, waar hij in juni 2011 het diploma musicologie behaalde. Van 2009 tot 2013 doceerde hij accordeon aan het gemeentelijk conservatorium van Libourne en vervolgens van 2013 tot 2017 aan het conservatorium van Châteauroux. In 2016 bracht hij zijn eerste album uit, Soledad Del Escualo, met het Trio Astoria. In 2017 besloot hij zijn loopbaan als docent te onderbreken om zich uitsluitend aan zijn activiteiten als instrumentalist te wijden. Datzelfde jaar omringde hij zich met het Hermès Quartet en de contrabassist Edouard Macarez om, op aanraden van zijn leermeester Richard Galliano, “Le Pari des Bretelles” te vormen. Dit project bracht hem ertoe om op te treden op talrijke festivals en podia voor klassieke muziek in Frankrijk en in het buitenland.

In 2018 werd hij als solist uitgenodigd op het festival Un violon sur le sable in Royan om Caprice d’accordéoniste te creëren, een concertante fantasie voor accordeon en symfonieorkest van Thibault Perrine. In april 2019 bracht hij Souvenirs de bals van dezelfde Thibault Perrine in première met het Regionaal Orkest Cannes-Provence-Alpes-Côte d’Azur in het Théâtre Croisette. Datzelfde jaar ontving hij de Yvette-Horner-prijs uit handen van Richard Galliano en de Gus-Viseur-prijs die door Philippe Krümm in het leven was geroepen om zijn carrière te eren. In januari 2020 creëerde hij een programma opgedragen aan Beethoven en exclusief samengesteld uit creaties met het Quatuor Hermès en Edouard Macarez. Félicien Brut treedt op in verschillende formaties, met muzikanten als gitarist Thibaut Garcia, trompettisten Lucienne Renaudin Vary en Romain Leleu, tubist Thomas Leleu, pianist Yvan Cassar, mandolinist Julien Martineau, contrabassist Édouard Macarez of klarinettist Renaud Guy-Rousseau. Sinds september 2021 presenteert hij het wekelijkse programma Brut d’accordéon op France Musique.

Pierre Dumoussaud (foto), bereikte de internationale operascène, dankzij de prijs die hij in 2017 won op het Concours International de Chefs d’Orchestre d’Opéra, georganiseerd door de Opéra Royal de Wallonie. Hij raakte als fagottist gefascineerd door het symfonisch repertoire en volgde een opleiding tot orkestdirigent aan het Conservatoire de Paris tot 2014, toen hij de eerste prijs won op de “Talents Chefs d’Orchestre” van ADAMI. Het jaar daarop, toen hij 25 werd, verving hij op het laatste moment Alain Lombard voor een televisieconcert met het Orchestre National Bordeaux Aquitaine. Hij heeft een bijzondere band met deze instelling onderhouden en werd assistent-dirigent, waarna hij aan het hoofd stond van verschillende operaproducties en balletten.

Hij werd uitgenodigd om het orkest van het Festival de Pâques de Deauville te dirigeren en werkte nauw samen met Renaud Capuçon, Bertrand Chamayou en Nicholas Angelich.“Helder en modern, maar ook welsprekend en levendig”, om Christian Merlin (Le Figaro) te citeren, wordt Pierre Dumoussaud zowel door instrumentalisten als door zangers en dansers gewaardeerd. De jonge dirigent trad trouwens voor het eerst op in de Opéra National de Paris in mei 2021, in de productie, “Hommage à Roland Petit”. “Zijn dirigeren roept niets dan lof op, waarbij hij een fijn evenwicht vindt tussen analytische helderheid en het theatrale leven, terwijl hij tegelijkertijd de buitengewone moderniteit van deze bedwelmende muziek naar voren brengt”, schreef Christian Merlin nog in Le Figaro.

J’ai deux amours – The Paris Album Félicien Brut Orchestre National Bordeaux Aquitaine Pierre Dumoussaud cd Erato 5419719854

https://www.stretto.be/2018/06/18/philippe-thuriot-speelt-ravel-en-couperin-opaccordeon-een-opvallende-nieuwe-cd-van-warner-classics/