“From Jewish Life”, door Jascha Nemtsov piano, Wolfgang Meyer, klarinet, Tabea Zimmermann, altviool, Ingolf Turban, viool, David Geringas, cello en Helene Schneidermann, mezzosopraan, op het label SWR Music. Een immens verrijkende ontdekking!

In Klezmer Music, The Whole World Is Jewish - Odessa Review

In Klezmer Music, The Whole World Is Jewish - Odessa Review

In tsaristisch Rusland was het Rimski-Korsakov, een lid van de “Groep van Vijf”, die de nationale Russische muziek wilden bevorderen, die aandacht vroeg voor en aandacht schonk aan Joodse klassieke muziek, door zijn studenten aan het conservatorium van Sint-Petersburg, aan te moedigen Joodse volksmuziek, liederen en melodieën uit de sjtetls te verzamelen, evenals joodse synagogale muziek te bestuderen. Dit leidde in 1908, tot de oprichting van het Petersburgs Genootschap voor Joodse Volksmuziek en in 1923, tot het Genootschap voor Joodse Muziek in Moskou.

De Joods Russisch componist, Michail Gnesin (1883-1957) (foto), de zoon van een rabbijn, was een leerling van Nikolaj Rimski-Korsakov, Aleksandr Glazoenov en Anatoli Ljadov aan het conservatorium van Sint-Petersburg. Via dat instituut werd door de joodse componisten, Joel Engel (foto) en Lazar Semyonovich Saminsky, het vooraanstaand “Genootschap voor Joodse volksmuziek” opgericht. De leden waren Solomon Rosowsky (foto), Alexander Krein, Lyubov Streicher, Mikhail Gnessin en de violist, Joseph Achron.

Het succes van het Genootschap was helaas van korte duur. De antisemitische, anti-kosmopolitische, repressieve maatregelen van het Stalinistisch Sovjetregime, dwongen veel Joodse musici tot ballingschap. De componisten die in de Sovjet-Unie bleven hadden een moeilijker lot. Zij werden gedwongen zich meer te richten op folklore en op “proletarische” thema’s van het socialistisch realisme, werden onderdrukt of zelfs gevangen gezet.

De uitvoerders op de concerten van het Genootschap waren o.a. Jascha Heifetz en Efrem Zimbalist, de cellisten Joseph Press en Gregor Piatigorsky, Leopold Godowsky en de legendarische bas, Feodor Chaliapin. Het laatste groot concert van het Genootschap voor Joodse Muziek in de Sovjet-Unie vond plaats in Moskou in april 1929. Daarna bleef de muziek van deze componisten veel decennia grotendeels onbespeeld in de archieven liggen van de uitgevers, tot de pianist Jascha Nemtsov (zelf de zoon van een Goelag-overlevende) en zijn kamermuziekpartners, deze werken rond de millenniumwisseling ter hand namen en uitvoerden. Hun opnamen, voor het merendeel wereldpremières, gerealiseerd tussen 1999 en 2004, worden nu collectief gepresenteerd in deze heel, heel bijzondere 5-cd box.

Op de cd’s staat werk van o.a. de broers Grigorij (1879-1957) en Alexander Krein (1883-1951), Israel Brandmann (1901-1992), Grzegorz Fitelberg (1879-1953), Jakov Weinberg (1879-1956), Boris Levenson (1884-1947), Julian Krein (1913-1996) (zoon van Grigorij), Alexander Weprik (1899-1958), Mikhail Gnessin (1883-1957), Grigorij Gamburg (1900-1967), Ernest Bloch (1880-1959), Joel Engel (1968-1927), Lazare Saminsky (1882-1959) en Joseph Achron (1886-1943).

Jascha Nemtsov (1963) werd geboren in Magadan (Siberië) en groeide op in Sint-Petersburg, waar hij afstudeerde aan een speciale muziekschool en een gouden medaille ontving. Daarna vervolgde hij zijn muzikale opleiding aan het conservatorium van Sint-Petersburg, waar hij afstudeerde met een concertdiploma, met onderscheiding. Sinds 1992 woont hij in de Bondsrepubliek Duitsland waar hij een briljante internationale carrière begon. Tot zijn vaste kamermuziekpartners behoren David Geringas, het Vogler Quartet, Tabea Zimmermann, Ingolf Turban, Dmitri Sitkovetsky, Kolja Blacher en Chen Halevi.

Het repertoire van Jascha Nemtsov is buitengewoon breed en gevarieerd. Naast het klassiek-romantisch repertoire is hij vooral toegewijd aan de muziek van de 20e eeuw tot de 21e eeuw met speciale nadruk op Russische muziek, met name Sjostakovitsj maar ook o.a. Zaderatsky en Weinberg. Daarnaast voerde hij verschillende concertprogramma’s uit met werken van joodse componisten die door de nazi’s werden vervolgd. Hij is verder zowel als pianist en als musicoloog, gespecialiseerd in joodse artistieke muziek van het begin van de 20ste eeuw. Als zodanig heeft hij het bijna vergeten verbazingwekkend werk van een hele componistenschool, de New Jewish School, leden van het Genootschap voor Joodse volksmuziek, aan de vergetelheid ontrukt.Jewish Music: Klezmer Style Folk Music - HubPages

Inhoud:

Alexander Krein Ornaments op. 42; Aria op. 41; Caprice hébraïque op. 24; Second Aria; Jewish Dances for Piano op. 50; Jewish Dances for Piano op. 50 No. 4-10; 2 Jewish Songs op. 39

Alexander Weprik Rhapsodie op. 11; Songs of the Dead op. 4; Chant rigoureux op. 9; Suite op. 7; 2 Jewish Folk Songs op. 8; 2 Jewish Folk Songs op. 10Welcome to Philadelphia Jazz Project < Phila Jazz Project

Boris Levenson Hebrew Dance op. 68

Ernest Bloch Suite for Viola & Piano; Méditation hébraïque; From Jewish Life

Grigorij Gamburg 2 Stücke for Viola & Piano from “Song of Songs” op. 5

Grigorij Krein 4 Lieder ohne Worte op. 23; Lieder ohne Worte op. 38; Berceuse funèbre op. 8 No. 1; Rhapsodie

Grzegorz Fitelberg Kale-Besezen; ProcessionIs There Mystical Meaning in Klezmer? - Save The Music Archives

Israel Brandmann Variations on a Popular Theme op. 12

Jakov Weinberg Canzonetta; Children’s Round

Joachim Stutschewsky Frejlachs; Shir Yehudi; Israeli Suite

Joel Engel Freilechs op. 20 No. 2; Jeschnah erez

Joseph Achron Hebrew Melody op. 33; Dance Improvisation on a Hebrew Folk Song op. 37; Hebrew Lullaby op. 35 No. 2; Fairy Tale op. 46; Scher op. 42; Canzonetta op. 52 No. 2; Fragment mystique sur un thème hébraïque op. 43; In a kleiner schtibele; Po En-Harof; A kapele konzertistenJewish Music in Rohatyn – Rohatyn Jewish Heritage

Julian Krein 3 Hebrew Songs Without Words op. 12

Lazare Saminsky Hebrew Rhapsody op. 3 No. 2; Chassidic Dance; Meditation; Schir Haschirim; First & Second Hebrew Song Cycles op. 12 & op. 13; Sch’chaw, bni op. 11 No. 2

Leo Zeitlin Eli Zion

Mikhail Gnessin Minstrel’s Song op. 34; Song of Mariamne op. 37 No. 2; Das Liedel von dem Mottele op. 37 No. 2; Das Grabmal Rachels op. 32 No. 2; Jad anuga hajta la op. 37 No. 1; Aus dem Hohen Lied op. 37 No. 3Klezmer Music : Early Music Seattle

Pesach Lvov Wos wet sajn mikojach burikes

Sinowi Feldman Poeme op. 11

Solomon Rosowsky Rhapsodie; Ich bin a Bal-agole+Mickhail “Moshe” Milner: In Chejder; Tanz, tanz, mejdele, tanz

Stempenyu Suite from the Music for Scholomon Aleichem’s Play “Stempenyu the Fiddler”

From Jewish Life Jascha Nemtsov Piano, Wolfgang Meyer, Clarinet, Tabea Zimmermann, Viola, Ingolf Turban, Violin, David Geringas, Cello Helene Schneidermann Mezzo-soprano cd SWR Music SWR19434CD

https://www.stretto.be/2018/10/12/over-joodse-klezmer-en-argentijnse-tango-joelle-strauss-schittert-op-de-cds-mazl-krupnik-en-the-astor-klezmer-trio/

https://www.stretto.be/2020/02/02/roby-lakatos-la-passion-live-at-sydney-opera-house-en-klezmer-karma-op-het-label-avanti-feno-fenomenaal-niet-te-missen/