“Isaac-François Lefèbure-Wély, Noël Sous l’Empire” door Quentin Guérillot, orgel, op het label Château de Versailles Spectacles. Authentieke kerst.

Ontdek op deze heel bijzondere cd, samen met de sopraan, Maud Bessard-Morandas, “Extraits du Recueil de tous les airs consacrés pour le temps de Noël”, in 1823, gearrangeerd voor orgel, door Lefèbure-Wély (1817-1869), de organist van de Église Saint-Roch aan de rue Saint-Honoré, in Parijs.

De Franse orgelmuziek onder Napoleon en de Restauratie is een over het hoofd geziene periode in de muziekgeschiedenis, die de glorie van het klassieke orgel heeft geërfd en de grote romantische orgelmuziek inluidt. Deze cruciale tijd, vol met grote artiesten – de meesten van hen improvisatoren – rekende Isaac-Francois Lefèbure-Wély tot zijn meesters, die vanaf 1805 de leiding had over de prestigieuze Eglise Saint-Roch. In 1823 publiceerde hij een verzameling van 34 Noëls, geïnspireerd door die van zijn voorgangers, maar toch diep geworteld in hun tijd. Deze toen uiterst populaire werken voor de kerststal weerklinken in ware pracht en praal uit het orgel van de Chapelle Royale en glinsteren van de mysteries van Kerstmis door het genereus orgelspel van Quentin Guerillot.

In 1836 begon de band van Lefèbure-Wély (foto) met Aristide Cavaillé-Coll, nog voor deze vijfentwintigjarige orgelbouwer zijn eerste Parijse orgel had voltooid. Eind 1846 voltooide Cavaillé-Coll het orgel van La Madeleine. Dit orgel was het hoogtepunt van de Franse orgelbouw tot dan toe. De inspeling, die door Lefèbure-Wély, Fessy en Séjan verzorgd werd, vond plaats op 29 oktober. Op 13 november was er een tweede concert met Fessy en Lefèbure-Wély ten voordele van de slachtoffers van een overstroming van de Loire. Dit concert was een krachtmeting tussen de twee grootste meesters, de twee populairste organisten.

Lefèbure-Wély overleed in de nieuwjaarsnacht van 31 december 1869. Een paar jaar later, in 1871, werd een grafmonument voor hem opgericht op het Cimetière du Père-Lachaise, waar hij begraven werd, niet ver van Chopin. Bij de inhuldiging waren Edouard Batiste (1820-1876), Alexandre Guilmant (1837-1911) en de harmoniumbouwer Alexandre Debain aanwezig. Cavaillé-Coll bleef zijn voorkeur voor Lefèbure-Wély behouden tot zijn dood, ondanks het feit dat César Franck in 1859, titularis werd van het Cavaillé-Coll orgel van Sainte-Clotilde. Zolang Lefèbure’s roem bleef bestaan was hij dé favoriete organist, terwijl Cavaillé-Coll de toekomst voorbereidde door Alexandre Guilmant en Charles-Marie Widor, twee beloftevolle jonge organisten, naar Jacques-Nicolas Lemmens (1823 – 1881) te sturen om zich te vervolmaken.

De lichte coloratuursopraan Maud Bessard-Morandas, aanvankelijk danseres en actrice, wordt gedreven door de wens om individuen samen te brengen rond de kunst van het zingen, en wat het anderen en zichzelf brengt. Door passie en vraag te combineren, wil ze de ‘vierde muur’ doorbreken, zodat het delen tussen publiek en artiesten compleet is. Houder van drie Masters behaald aan de Haute École de Musique de Genève (lyrische zang- en stempedagogie in de klas van C. Tilquin) en aan het Conservatoire National Supérieur Musique et Danse de Lyon (koordirectie in de klas van N. Corti en L Sow), behaalde Maud Bessard-Morandas ook een staatsdiploma in het dirigeren van vocale ensembles (CNSMD), een licentie in musicologie (Université Lyon 2) en drie diploma’s in muziekstudies (Ecole Nationale de Musique de Villeurbanne).

Ze kreeg ook les van tal van specialisten zoals Patricia Petibon, Paul Agnew, Raphaël Pichon, Susan Manoff, David Selig, Fabrice Boulanger, Nina Uhari… en maakte van 2019 tot 2020, deel uit van de Pôle Lyrique d’Excellence met Cécile de Boever. Finaliste van de 13e Pietro Antonio Cesti International Competition in Innsbruck, is ze ook winnares van het Concours international des Saisons de la Voix de Gordes (prijzen, masterclasses en concertopdrachten) en ontving ze de 3e prijs in de categorie ‘soliste’ op de internationale Leopold-wedstrijd Bellan in Parijs. Ze zingt operarollen als Grazia in Draghi’s Il dono della vita eterna, Olympia in Offenbachs Les Contes d’Hoffmann, La Musicá in Monteverdi’s Orfeo, Sister Constance in Poulenc’s Les Dialogues des Carmelites, de First Lady en de Queen of the Night in Die Zauberflöte van Mozart, Love and Eurydice in Orphée et Eurydice van Gluck, Thérèse in Les Mamelles de Tirésias van Poulenc, Donna Anna in Don Giovanni van Mozart en de rol van Angélique in Angélique van Ibert. Maud Bessard-Morandas geeft recitals in het Grand Théâtre de Genève en wordt regelmatig uitgenodigd als solist in de professionele ensembles Chœur de Chambre de Namur, Cappella Mediterranea (L. García Alarcón) en Spirito (N. Corti). In 2021-2022 richtte ze met pianiste Alice Pepek in Genève, het Duo Malices op evenals een pianostemduo met pianist Timothée Hudrisier in Lyon.

Quentin Guérillot, geboren in 1993 in Mulhouse, begon zijn muziekstudies op 6-jarige leeftijd. Daarna ging hij naar het Departementaal Conservatorium van Mulhouse en vervolgens naar het Regionaal Conservatorium van Straatsburg, waar hij briljante studies orgel, piano en klavecimbel uitvoerde bij Jean-Paul Rey, Daniel Maurer, Matthieu Schweiger en Aline Zylberajch. Vervolgens perfectioneerde hij zijn vaardigheden in Parijs bij Vincent Warnier en ging in maart 2013 naar de eerste hogere cyclus aan het Conservatoire National Supérieur de Musique de Paris in de orgelklas van Olivier Latry en Michel Bouvard, daarna in klavecimbel en basso continuo van Olivier Baumont en Blandine Rannou in maart 2016. Hij voltooide zijn concertopleiding door de Master Classes te volgen van grote artiesten als Lorenzo Ghielmi, Bernard Haas, Daniel Roth, Louis Robillard en François Espinasse voor orgel en Andreas Staier en Arthur Schoonderwoerd voor klavecimbel en pianoforte. Daarnaast werkte hij aan het Italiaanse orgelrepertoire met de beroemde organist en musicoloog Andrea Macinanti.

Als nieuwsgierige en eclectische musicus geeft hij talloze concerten op verschillende toetsinstrumenten, waarbij hij een uitgebreid repertoire promoot, variërend van de 17e eeuw tot heden. Hij begeleidde met name het Mozart Orkest van Toulouse tijdens het Musique en mer 2014 festival als continuospeler op klavecimbel en orgel, en speelde de harmoniumpartij van Rossini’s ‘Petite Messe Solennelle’ met het koor van het Orchestre de Paris onder leiding van Lionel Sow in de Philharmonie de Paris in juni 2015. In januari 2017 keerde hij terug naar deze grote zaal voor een concert met het Ensemble Intercontemporain en het orkest van het Conservatoire National Supérieur de Paris, en speelde op het grote orgel in Bartoks ‘Blauwbaards Burcht’ o.l.v. Matthias Pintscher. Als solist trad hij al op in prestigieuze plaatsen zoals de Koninklijke Kapel van het Château de Versailles, de abdij van Royaumont en de kathedraal-basiliek van Saint-Denis. Quentin Guerillot was twee jaar lang titulair organist van het historische Rickenbach-orgel (1887) van de Saint-Joseph-kerk in Mulhouse en is vandaag koororganist van de kathedraal Saint-Denis.

Tracklist:

Fugue pour le Jour de Noel “A la veneu de Noel”; Noel en Grand Choeur “Laissez paitre vos betes”

Air d’un opera de ed’Hezeide pour servir de Noel – Recit de hautbois

Te bien aimer ma Zelie de M. Plantade

Jacques-Marie Beauvarlet-Charpentier: 1er Salutaris

Isaac-François Lefèbure-Wély:

Tambourin

Noel sur les fonds avec les deux Clairons “Chantons je vous prie”

Choeur de voix humaine “Or nous dites Marie”

Charmante Gabriele – Paroles du Roy Henry

Noel, en Duo et Trio, que l’on peut jouer avec les fonds les nasards

Luigi Cherubini: Paster Noster

Isaac-François Lefèbure-Wély:

Noel – Genre de Marche; Meme Noel que le precedent dont le Theme etst fugue et suivi d’une variation

O ma Tendre Musette pour l’orgue

Noel pour etre joue en Choeur de Trompete

Fugue – Sur le chant d’un Noel et qui peut servir pour le Kyrie “Je me suis levé”

Jacques-Marie Beauvarlet-Charpentier: 2e O Salutaris

Isaac-François Lefèbure-Wély:

Noel en Duo “Ou s’en vont ces gais Bergers”

Noel pour un choeur de voix humaine avec des Recits de hautbois “Ah! Ma voisine, est-tu fachee?”

Cantique de St. Nicolas

Noel varie pour une offertoire “A la veneu de Noel”

Salut du Jour de Noel, et du Jour des Saints innocents – Le Motet verbum caro

Isaac-François Lefèbure-Wély Noël Sous l’Empire Quentin Guérillot Grandes Orgues 1710 cd Château de Versailles Spectacles CVS093

https://www.stretto.be/2023/01/13/cesar-franck-organ-music-door-olivier-penin-organ-of-sainte-clothilde-paris-op-het-label-briliant-classics/