Handel Messiah, door Cor de Cambra Del Palau de La Musica Catalana en het Orchestre de l’Opéra Royal, o.l.v. Franco Fagioli, op het label Château de Versailles Spectacles. Magnifiek!

Wanneer een van de meest illustere contratenoren van onze tijd dirigent wordt, kiest hij voor niets minder dan voor Messiah! Franco Fagioli schildert een uitermate verfijnd fresco van Händels meesterwerk met een Latijnse verheerlijking en tekent dit groots, Engels barokoratorium in de kleuren van de Middellandse Zee. En dit samen met het beroemd Cor de Cambra Del Palau de La Musica Catalana en hun Caravaggeske clair-obscur, wat het werk een opvallende glans geeft. Het Orchestre de l’Opera Royal vormt het instrumentaal decor voor de pracht onthuld door de solisten, die u meenemen op een reis van vreugde en verdriet door het leven en lijden van Christus.

Tegenwoordig geldt “Messiah” als een absoluut meesterwerk van de barokmuziek. Het is één van de meest uitgevoerde en opgenomen composities, met een rijke uitvoeringstraditie rond Kerstmis in de hele westerse wereld. In de nazomer van 1741 componeerde Händel in slechts vierentwintig dagen tijd, een oratorium vol aria’s en melodieuze refreinen, met teksten uit de “King James Bible” en psalmteksten uit het “Book of Common Prayer”. De tekst van “Messiah” was een samenstelling van een groot aantal losse, korte teksten uit het Oude en het Nieuwe Testament. Het werk werd opgesplitst in de profetieën in het Oude Testament met de verkondiging van de Messias, zijn dood, de opstanding en de hemelvaart, en zijn wederkomst en heerschappij. De première als benefietconcert in de Great Music Hall (foto) in Fishamble Street in Dublin in 1742 van dit vernieuwend werk, was een succes. William Cavendish, de 3de Hertog van Devonshire en Lord Lieutenant (de vertegenwoordiger van de Britse vorst) (foto) van Ierland, had Händel nl. uitgenodigd voor medewerking tijdens het winterseizoen aan een aantal liefdadigheidsconcerten in Dublin.

De eerste twee delen behandelen de verwachting van de Messias en zijn komst op aarde, de weg van zijn lijden en sterven, zijn opstanding en hemelvaart en de verbreiding van zijn boodschap in de wereld, die bekroond zal worden met zijn uiteindelijke overwinning. Het derde deel dat de helft korter is dan de eerste twee delen, bezingt de doorwerking van de verlossing door Christus als overwinnaar op de dood en de glorie die als dank voor die verlossing aan God en zijn Gezondene wordt toegebracht.

De schepping van Handels “Messiah” was, in meer dan één betekenis, een geloofsdaad van twee bijzondere mannen, Georg Friedrich Handel en zijn vriend, literator en muziekliefhebber, landeigenaar en mecenas, Charles Jennens (1700-1773) (foto). Jennes schreef naar alle waarschijnlijkheid ook de libretti van Handels “Saul”, “Israel in Egypt”, “l’Allegro, il Penseroso ed il Moderato” en “Belshazzar”. “Messiah, an Oratorio” of “A New Sacred Oratorio” was een volkomen nieuw fenomeen in het oratoriumgenre. Daardoor was een gunstige ontvangst ten tijde van de eerste uitvoering weliswaar niet vanzelfsprekend. In een culturele omgeving die beheerst werd door regels, normen, betamelijkheid en decorum, had een uniek muzikaal kunstwerk als “Messiah”, tijd nodig om voet aan de grond te krijgen bij publiek en uitvoerders.

“Messiah” was een verhaal over doorzettingsvermogen, overleving en uiteindelijke triomf, de levensbeschrijving van een uitmuntend kunstwerk in een tijdspanne van meer dan een tweeënhalve eeuw. Na Handels overlijden in 1759 werd “Messiah” al snel het slachtoffer van zijn eigen populariteit, een cultusobject dat de veelzijdigheid en originaliteit van het breder oeuvre van de meester op het gebied van opera, kerkmuziek, cantates en instrumentale composities aan het zicht onttrok. Pas in de 20ste eeuw werd de partituur zoals die oorspronkelijk was opgezet en werd uitgevoerd, geleidelijk herontdekt, zodat de bijzondere verhalende kracht van het werk een gelukkige apotheose beleefde die in Handels eigen tijd met al zijn gevoeligheden, als volkomen passend zou zijn ervaren. De vocale solisten zijn Marie Lys (sopraan), Margherita Maria Sala (contralt), Pablo Bemsch (tenor) en Alex Rosen (bas). Subliem!

Franco Fagioli, geboren in 1981, Argentinië, studeerde aanvankelijk piano en daarna zang aan het Superior Art Institute van het Teatro Colón in Buenos Aires. Hij begon zijn internationale carrière in 2003, toen hij de Bertelsmann-zangwedstrijd Neue Stimmen in Gütersloh, Duitsland, won. Franco Fagioli trad sindsdien regelmatig op in operahuizen in Buenos Aires, Karlsruhe, Bonn, Zürich, Essen en Genua, in het Theater an der Wien in Wenen en het Théâtre des Champs-Elysées in Parijs. Ook werd hij uitgenodigd om op te treden op een aantal festivals, waaronder die in Halle, Ludwigsburg, Innsbruck en Froville. Hij werkte samen met dirigenten als Rinaldo Alessandrini , Alan Curtis, Gabriel Garrido , Nikolaus Harnoncourt , René Jacobs , José Manuel Quintana, Marc Minkowski , Riccardo Muti en Christophe Rousset.

Het seizoen 2013/2014 werd gelanceerd met de release van de cd Arias for Caffarelli, waarop vele wereldpremières te vinden zijn, dit ging gepaard met concerten in Duitsland, Frankrijk en Denemarken. Franco Fagioli debuteerde op het Pinksterfestival van Salzburg 2014 met zijn programma Giambattista Velutti. In het najaar van 2014 verscheen zijn solo-cd Il maestro Porpora – Arias, waarin Franco Fagioli een eerbetoon bracht aan de Italiaanse componist en zangleraar Nicola Porpora (1686–1768). Hij was ook te zien op de cd Siroe – Re di Persia, die ongeveer tegelijkertijd verscheen, en op een cd getiteld La Concordia de’ pianeti, een herontdekt werk van de barokcomponist Antonio Caldara.

Handel Messiah Marie Lys Margherita Maria Sala Pablo Bemsch Alex Rosen Cor de Cambra Del Palau de La Musica Catalana Orchestre de l’Opéra Royal Franco Fagioli 2 cd  Château de Versailles Spectacles CVS 107

https://www.stretto.be/2018/03/26/schitterende-arias-van-handel-door-franco-fagioli-en-il-pomo-doro-o-l-v-zefira-valova-op-deutsche-grammophon/