“Lully Te Deum vol. 4” door Les Épopées en Les Pages & Les Chantres du Centre de Musique Baroque de Versailles o.l.v. Stéphane Fuget, op het label Château de Versailles Spectacles. Magistraal!

De invloed van Jean-Baptiste Lully (1632-1687) op de ontwikkeling van het grand motet was van doorslaggevend belang. Hoewel hij nooit een officiële functie bekleedde aan de Chapelle du Roi, was zijn invloed op de ontwikkeling typisch en symbolisch voor de Grand Siècle. Hij componeerde imposante motetten, Motets à deux choeurs pour la chapelle de Roy, ter ere van de glorie van God en de koning, voor de grote ceremonies aan het hof. Van de vele koninklijke begrafenissen was die van koningin Marie-Thérèse in 1683, één van de meest grandioze. Lully’s Dies iræ en De profundis werden toen gezongen. Maar zijn meest gevierd motet was ongetwijfeld zijn Te Deum, dat in 1677 voor het eerst klonk en de favoriet van de koning werd.

Van alle uitvoeringen van het Te Deum die tijdens Lully’s leven werden uitgevoerd, is slechts de herinnering aan de laatste bewaard gebleven, want die veroorzaakte nl. in 1686, onrechtstreeks zijn dood. Terwijl hij met een stok het tempo aangaf, doorboorde hij met het uiteinde van zijn stok zijn voet. De wond raakte geïnfecteerd, het gangreen verspreidde zich geleidelijk en veroorzaakte uiteindelijk zijn dood.

Tien jaar eerder componeerde Lully deze aanzienlijke partituur voor de doop van zijn eigen zoon, waarmee hij een eeuw lang een ‘officieel’ genre vestigde. Ook bedoeld om de grote gebeurtenissen tijdens de regering te vieren, was het Grand Motet Exaudiat Te Dominus, een oogverblindende verheerlijking van de koning. Stephane Fuget sluit met zijn ensemble Les Épopées deze reeks, gewijd aan Lully’s weelderige Grands Motets af, begeleid door de Pages et Chantres van het Centre de musique baroque de Versailles, alles ter ere van God en de Koning!

Stéphane Fuget studeerde piano bij Catherine Collard en Jean-Claude Pennetier, orgel bij Nicole Pillet-Wiener, clavichord bij Ilton Wjunisky, klavecimbel bij Christophe Rousset, Pierre Hantaï en Ton Koopman, en directie bij Nicolas Brochot. Hij behaalde een eerste prijs voor klavecimbel en basso continuo aan het CNSM in Parijs en is tevens afgestudeerd aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. In 2001 won hij de Internationale Klavecimbel wedstrijd in Brugge. Gedreven door de wens om met jonge artiesten samen te werken, ontwikkelde hij aan de CRR in Parijs een klas voor zangdirigenten en een klas voor barokopera, klassen die uniek zijn in Frankrijk.

Deze brachten hem ertoe om op tal van operaproducties te experimenteren met zijn visie op declamatie en versiering in het barokrepertoire: de kroning van Poppea en de terugkeer van Ulisses van Monteverdi, Semele en Rodelinda van Händel, Calisto van Cavalli, Tito van Cesti, Psyche van Lully en Orfeo van Rossi. Om de vrucht van deze ervaring en onderzoek zo goed mogelijk tot uitdrukking te brengen, besloot hij in 2018 zijn eigen ensemble “Les Epopées” op te richten, waarmee hij zijn beslist nieuwe visie op interpretatie biedt.

Lully Te Deum Vol. 4 Les Épopées Les Pages & Les Chantres du Centre de Musique Baroque de Versailles Stéphane Fuget cd Château de Versailles Spectacles CVS117

https://www.stretto.be/2023/09/26/lully-grands-motets-dies-irae-miserere-benedictus-door-les-epopees-o-l-v-stephane-fuget-3-magistrale-cd-uitgaven-van-chateau-de-versailles-spectacles/