“Elsa Barraine, Musique rituelle”, door Lucile Dollat, orgel en Florent Jodelet en François Vallet, percussie, op het label Tempéraments. Een sonore verrijking!

De Frans-Joodse componiste, Elsa Barraine (1910-1999) was een actief lid van het “Front National des Musiciens”, een organisatie van musici die tussen 1940 en 1944, deelnam aan het Frans verzet tegen de nazi-bezetting  Het doel van de organisatie, zoals beschreven in hun krant “Musiciens d’Aujourd’hui”, was om concerten voor nieuwe en verbannen Franse muziek te organiseren, om Joodse musici te ondersteunen door hen te voorzien van geld en onderdak, om anti-Duitse en anti-collaborateur protesten te organiseren, en om zich te engageren voor alle mogelijke vormen van muzikale rebellie. 

Elsa Barraine, de dochter van een cellist van de Opera in Parijs, studeerde compositie bij Paul Dukas. Op 15-jarige leeftijd behaalde ze de eerste prijs voor harmonie aan het conservatorium en twee jaar later behaalde ze de eerste prijs voor fuga en begeleiding. In 1929, won ze met haar cantate “La vierge guerrière”  de Prix de Rome. Met “Harald Harfagard” (1930), symfonische variaties op de poëzie van Heinrich Heine, haalde Barraine voor het eerst publieke bekendheid. Van 1936 tot 1940, werkte ze bij de Franse Nationale Radio als pianiste, geluidstechnicus en zangleidster.

De dirigent Roger Désormière, Louis Durey (lid van Les Six) en Elsa Barraine publiceerden samen in het magazine “L’Université libre” van de Germanist en verzetsman, Jacques Decour, het manifest, “Nous refusons de trahir”, een manifest ter bescherming van de Franse muziek en tegen collaboratie met de nazi’s. Na Wereldoorlog II werkte ze als geluidsmixer en van 1944 tot en met 1947, was ze opnamedirecteur bij het prestigieus platenlabel “Le Chant du Monde”. Van 1953 tot 1972 gaf Barrainde les aan het conservatorium van Parijs.

Het programma van Lucile Dollat, volledig gewijd aan de orgelmuziek van Elsa Barraine, biedt een uitzonderlijke, sonische reis met een grote spirituele intensiteit. Het opent met de indrukwekkende “Musique rituelle d’après le Bardo Thödol” (Tibetaans dodenboek) uit 1967, die Barraine beschouwde als één van haar belangrijkste werken. Daarna volgen twee preludes en fuga’s uit haar jeugd, “Fugue sur un chant de prière Israélite” en “Fugue sur un chant juif”. Daar tussen in, “Thème & Reflets magyars”, in 1961 gecomponeerd op basis van een traditioneel Hongaars volksliedje, ter gelegenheid van het huwelijk van de zoon van de legendarische, joodse componist en dirigent, Manuel Rosenthal (1904-2003). Het programma sluit af met een beschouwend en hemels “Elevation” .

Lucile Dollat studeerde aan het Conservatoire de Saint-Maur des Fossés, waar ze een Orgelprijs en een Improvisatieprijs behaalde (lessen van Éric Lebrun en Pierre Pincemaille). Ze vervolgde haar studie aan het Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse in Parijs bij Olivier Latry, Michel Bouvard, Thierry Escaich, Laszlo Fassang, Fabien Waksman, Jean-Baptiste Courtois en Marc-André Dalbavie. In 2020 behaalde ze haar masterdiploma orgelspel en in 2021 haar bachelordiploma orgelimprovisatie en haar masterdiploma schriftuur met de hoogste onderscheiding.

Lucile Dollat heeft verschillende prijzen gewonnen op internationale wedstrijden, waaronder de Grote Prijs en de Publieksprijs op het Internationaal Orgelconcours André Marchal – Gaston Litaize (Parijs, 2017) en de Tweede Prijs op het Internationaal Orgelconcours “Pierre de Manchicourt” in Béthune – Saint-Omer (2016).

Lucile Dollat speelt concerten over de hele wereld, zowel als soliste als met diverse ensembles. Ze trad op met het Orchestre de Paris, het Orchestre Philharmonique de Radio France en het Orchestre National de France onder leiding van dirigenten als Klaus Mäkelä, Kent Nagano, Mikko Franck en Cristian Măcelaru, en dit in prestigieuze zalen zoals de Philharmonie de Paris, het Auditorium de Radio France in Parijs, de Lotte Concert Hall in Seoul, de Suntory Hall in Tokio, het Weiwuying National Kaohsiung Center for the Performing Arts in Kaoshiung en het National Center for the Performing Arts in Beijing. Lucile Dollat bespeelt op haar cd de werken van Barraine op het Gerhard Grenzing orgel uit 2015 in het Radio France Auditorium en Florent Jodelet en François Vallet spelen gong en xylofoon.

Tracklist:

Musique rituelle (1967)

Reflets magyars (1961)

Deux préludes et fugues (1929)

Élévation (1958)

 

Elsa Barraine Musique rituelle Lucile Dollat orgue Florent Jodelet François Vallet percussions cd Tempéraments TEM 316076