Hervé Mikaeloff & Xavier Roland, “Arne Quinze”, een prachtuitgave van Lannoo.

Nooit eerder werd het hele oeuvre van Arne Quinze in een boek gevat. Dit indrukwekkend boek in het Engels, is het eerste, volledig overzichtswerk van Arne Quinze, een boek over en met meer dan 500 magnifieke foto’s van een magnifiek oeuvre. Niet te missen!De fenomenale, Belgische conceptueel kunstenaar, Arne Quinze (°1971), eigenl. Arne Van Collie, bekend om zijn opvallende kunstinstallaties in het straatbeeld, werd in 2006 bekend door het plaatsen van “Uchronia” (foto), een co-creatie met Jan Kriekels, Maurice Engelen en de Uchronia crew. Het was een houten constructie van 30 m hoog en 60 m breed op het Burning Man festival in de Nevadawoestijn in de VS. In eigen land bouwde hij in 2007, “Cityscape” aan de Guldenvlieslaan in Brussel en in 2008, bouwde hij er ook een groot werk “The Sequence”, een oranjekleurige constructie in hout en beton achter het Vlaams parlement aan de Leuvenseweg.

Voorts hield hij tentoonstellingen in onder meer Brussel, New York, Miami, São Paulo, Milaan en Verona. Op 4 juli 2011, de Amerikaanse nationale feestdag, onthulde hij Rock Strangers op het Vrijheidsbeeld in New York in het kader van het ‘Global Green Box’-project van het biermerk, Beck’s. Het werk was een toepassing van ‘augmented reality’ en bestond puur virtueel. Het kunstwerk was nl. pas te zien op het Vrijheidsbeeld, na het downloaden van een (gratis) speciale applicatie op je smartphone.Arne Quinze werkt en woont in Sint-Martens-Latem, België en Shanghai, China. In de jaren ’80, startte hij als graffiti kunstenaar maar evolueerde al snel van ‘street art’ naar ‘public art’. Hij legde zich toe op het creëren van grote en kleine sculpturen, tekeningen, schilderijen en grootschalige installaties. De kleinere werken, schetsen en tekeningen dienen als studie voor zijn grote installaties. Terugkerende elementen zijn het gebruik van verschillende houtsoorten waaronder afvalhout, metaal en brons, gekleurd glas, elektrische kleuren in de vorm van fluoverf, en thema’s als sociale interactie, communicatie en stedelijkheid. Hij experimenteerde met metaal wat resulteerde in zijn eerste grootschalige, metalen sculpturen.Zijn drijfveer voor zijn publieke installaties komt voort uit zijn geloof in de realisatie van een idealistische samenleving waar iedereen met elkaar communiceert. Steden als openlucht musea, zo ziet Quinze steden evolueren. Mensen samenbrengen en hen dwingen om in dialoog te treden met elkaar. In zijn vooropgestelde samenleving bloeit de participatie in de gemeenschap en is sociale samenhang de norm. Hij bouwt zijn grootschalige publieke installaties om reacties uit te lokken en tussen te komen in het dagelijks leven, waar iedereen zo lang zijn gewone gang bleef gaan. Zijn onconventionele, publieke installaties zijn al meermaals de uitdaging aangegaan in de stadscentra van België (Cityscape, The Sequence), Duitsland (The Traveller), Frankrijk (Camille, Rock Strangers), Libanon (The Visitor), China (Red Beacon, Chaos Wind), de USA (Uchronia, Timegate), Brazilië (Matarazzo) en andere.Bij de bouw van een installatie creëert hij een volledig nieuwe context die zijn overweldigend positivisme uitdrukt en daarbij ook zijn essentie blootlegt. Naast het optrekken van architecturale sculpturen, maakt hij ook kleinere werken en video-installaties. Ook in deze disciplines drukt hij zijn visie uit hoe mensen zichzelf en de maatschappij analyseren vandaag en morgen. Bidonvilles, Stilthouses, Chaos en My Home My House My Stilthouse, My Safe Garden: deze werken waren te zien op diverse tentoonstellingen.Het was de grijze somberheid in de steden die Arne Quinze al heel vroeg aanzette om actie te ondernemen. Als tiener eerst als graffitikunstenaar en snel daarna door sculpturen te maken voor de openbare ruimte. Zijn interventies bestaan uit vreemde, volumineuze voorwerpen die de stedelijke stilte doorbreken, nieuwsgierigheid opwekken en aanzetten tot discussies. De plantenwereld is zijn voornaamste inspiratiebron, van zijn eerste studies tot zijn huidige schilderijen, waarin hij zowel de kwetsbaarheid als de kracht van de natuur vastlegt. Arne Quinze heeft bv. in 2021, in de omgeving van het museum BAM van Mons/Bergen, een echte tuin aangelegd, zijn favoriet onderwerp, door zo’n 5000 bloemen te planten, waardoor de toeschouwer een steeds wisselend tafereel kon aanschouwen. Het atelier dat in de tentoonstelling was heropgebouwd was een laboratorium van experimenten waar maquettes in alle maten en inspirerende voorwerpen werden verzameld en leven gaven aan gevarieerde werken, zoals de gekleurde aluminiumsculpturen die u kon ontdekken aan de Grote Markt van Mons.De internationaal gelauwerde Arne Quinze is ondanks veel tegenkanting vanuit de kunstwereld, zelfs van Jan Hoet!, nu synoniem geworden voor schitterende, monumentale installaties, die je overal ter wereld vindt, van Duitsland en Frankrijk tot de VS, China en Brazilië. Hij staat nota bene op de 14de plaats op de lijst van meest invloedrijke, Belgische hedendaagse kunstenaars! Maar, zijn oeuvre omvat ook schilderijen, kleinere beeldhouwwerken en lichtinstallaties. In 2020 schonk hij bv. een magnifiek, groot bloemenschilderij van 7 op 4 meter, aan het AZ Jan Palfijn in Gent, als dank voor de inspanningen die hulpverleners leverden en nog steeds leveren, tijdens de coronacrisis. “Kleur is wat je nodig hebt in moeilijke tijden. Het geeft een bepaalde vrolijkheid en een positieve noot”, vertelde Quinze. “Een betere plaats om het schilderij af te leveren dan het AZ Jan Palfijn in Gent was er niet. Ik roep alle kunstenaars en creatievelingen op, om hospitalen op te frissen met heel veel kleur. De ziekenhuizen zijn tijdens deze coronacrisis nog belangrijker geworden en kleur kan een positiviteit brengen die heel hard nodig is.”Het prachtboek “Arne Quinze” brengt het hele verhaal. Het bevat een essay van Xavier Roland (foto), de directeur van het Museé des Beaux-Arts in Mons (BAM), en een onthullend en exclusief interview met de geniale Hervé Mikaeloff (foto), een internationaal bekende, Franse kunstadviseur en curator voor kunstenaars over de hele wereld en voor grote tentoonstellingen in het Hong Kong Museum of Art, het Garage Museum of Contemporary Art in Moskou, de Biënnale van Venetië en het Palais de Tokyo in Parijs. In het Goethe-Jaar 1999, vroeg Heinz Friedrich zich in zijn boek, “Johann Wolfgang von Goethe, Aller Anfang ist heiter: Ein Brevier von Heinz friedrich”, af, “Wie viel Goethe braucht der Mensch?”. Anno 2021, kunnen we ons gerust afvragen, “Wie viel Arne Quinze braucht der Mensch?”. Toen Goethe 50 was, was hij buiten Weimar nog niet bekend. Als Arne straks in december, 50, wordt, is en zal hij, als Boogschutter, al lang een belangrijke, internationaal vermaarde kunstenaar zijn! Met dank en Bravo, Arne! Niet te missen!Arne Quinze 352 bladz. Engels geïllustreerd uitg. Lannoo EAN 9789401475877