Evocación, Albéniz en Ravel door pianist Mengjie Han

Bij Cobra verscheen een cd met pianomuziek van twee componisten die allebei terug blikten naar hun verleden en naar hun eigen Baskische en Sevilliaanse cultuur.

Op de cd staan ‘Le tombeau de Couperin’ van Maurice Ravel en zes stukken uit ‘Iberia’ van Isaac Albéniz. De titel ‘Evocación’ is de titel van één van de stukken van ‘Iberia’ en geeft weer wat deze twee werken met elkaar gemeen hadden. Beide componisten blikten terug naar het verleden. Ravel componeerde “Le tombeau de Couperin” als eerbetoon aan vrienden die sneuvelden in de Eerste Wereldoorlog, en in “Iberia” roept Albéniz herinneringen op aan zijn land. De composities vormen als het ware samen een nieuwe entiteit.

“Le tombeau de Couperin” werd gecomponeerd tussen 1914-1917. Het werd in april 1919 door Marguerite Long in première gespeeld. De Prélude is opgedragen aan Luitenant Jacques Charlot, de Fuga aan Onderluitenant Jean Cruppi, “Forlane”, aan Luitenant Gabriel Deluc, “Rigaudon”, aan Pierre & Pascal Gaudin, het Menuet, aan Jean Dreyfus en de finale Toccata, aan Kapitein Joseph de Marliave.

Albéniz componeerde de suite, eigenl. vier boeken met twaalf (4 x 3) muzikale impressies, “Iberia”, in Parijs tussen 1905 en 1908, ten tijde van het muzikaal impressionisme. Hij vertaalde Spaanse volksmuziek in Liszts transcendentale techniek. Mengjie Han koos voor El Albaicín, El Puerto, Evocación, Triana, Almería en Mála en laat horen hoe duidelijk de idiomen van Ravel en Albéniz wel verweven waren. Ravel bevat Spaanse ritmen, vaak met een typisch Spaanse sfeer en Albéniz werd beïnvloed door het Frans impressionisme. Zij kruisten de Pyreneeën in tegengestelde richtingen, ademden wederzijds de buitenlandse invloeden en gebruikten ze om hun werk te verrijken.

Mengjie Han (°1989) studeerde piano aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag bij Marlies van Gent en bij Jan Wijn aan het Conservatorium van Amsterdam. Hij heeft masterclasses gevolgd bij o.a. Paul Komen, Rian de Waal, Boris Petrushansky, Jacques Rouvier, Leslie Howard en Dmitri Bashkirov. Hij won de eerste prijs op de Steinway Piano Competition en op de International Piano Contest Maria Campina in Portugal. Mengjie speelt regelmatig in binnen- en buitenland. Als prijswinnaar van de Prinses Christina-competitie concerteerde hij in Griekenland, Zuid-Afrika, Tunesië, de Verenigde Staten en Canada.

In november 2014 won Mengjie Han de derde Prijs op de 10de Internationale Franz Liszt Piano Wedstrijd in Utrecht. Hij kreeg zijn prijs in aanwezigheid van Koningin Máxima. Tijdens de finale speelde hij Liszts “Totentanz” met het Nederlands Radio-Philharmonisch Orkest o.l.v. James Gaffigan. De pers was een en al lof, “indrukwekkende prestatie” (NRC Handelsblad), “visionair” (de Volkskrant), “elektrificerend” (Trouw) en “onovertroffen” (De Telegraaf). Mengjie Han won ook de Capgemini Audience Award.

Samen met de Duitse violiste Lea Hausmann en de Britse cellist Samuel Shepherd vormt hij het “Amatis Piano Trio”. Het trio speelt op prestigieuze festivals, waaronder het Aurora Chamber Music Festival, het Internationaal Kamermuziekfestival van Trondheim en het Utrecht Chamber Music Festival van Janine Jansen. Het Amatis Piano Trio won de publieksprijs tijdens de Amsterdamse Grachtenfestival Competitie in 2013, de eerste prijs op de International Musichouse Award Chamber Music Competition in 2015 en ze werden ‘Dutch Classical Talent 2015/16’ genoemd. Het Amatis Piano Trio maakt sinds 2015 deel uit van de European Chamber Music Academy. Het bijhorende boekje bevat bijzonder interessante en uitvoerige informatie van de Nederlandse componist en publicist Stephen Westra. Warm aanbevolen.

Evocación Albéniz Selection from Iberia Ravel Le tombeau de Couperin Mengjie Han cd Cobra  058