Haydn Symfonieën nrs 26 & 86 door de Handel and Haydn Society o.l.v. Harry Christophers op het label Coro. Schitterend!

De “Händel and Haydn Society” zetten op deze cd hun veelgeprezen reeks live-opnamen van symfonieën van Haydn voor het label CORO verder, met op deze nieuwe cd als eerste, één van Haydns gedreven, vroege Sturm und Drang symfonieën, nr. 26 in re klein.

Meer algemeen bekend als ‘Lamentatione’ vanwege zijn associatie met de Goede Week, nam Haydn voor het begin van de tweede beweging van zijn heerlijke 26ste symfonie, een gregoriaanse melodie (incipit lamentatio) over de Passie van Christus, en plaatste ze als devoot contrast tegenover het furieus openingsthema. Haydn gebruikte deze melodie opnieuw in 1784 voor het trio van het menuetto in zijn 80ste symfonie, waarschijnkijk gecomponeerd voor zijn aanstelling als kapelmeester van vorst Nikolaus I. Esterházy.

In zijn latere Parijse Symfonie nr. 86 uit 1786, de vijfde en voorlaatste van zijn Parijse symfonieënreeks, die Haydn componeerde voor graaf d’Ogny, toonde Haydn zich met zijn ongewone expositie, van zijn meest inventieve en expansieve zijde. De symfonie bevat een rijk gevulde partituur waarin de vaardigheid en techniek van de uitvoerders tot het uiterste gevraagd worden. Naast de twee symfonieën, koos men voor Mozarts levendig Vioolconcert in sol groot, magnifiek gespeeld door “H + H’s” inspirerende concertmeester, de schitterende violiste met het aantrekkelijk punk kapsel, Aisslinn Nosky (foto).

In 2008 benoemd tot artistiek directeur van de Handel en Haydn Society (H + H), begon Harry Christophers zijn ambtstermijn in het seizoen 2009-2010 en leidde H + H elk seizoen sinds september 2006, toen hij leiding gaf aan een uitverkochte voorstelling in het Esterházy Paleis op het Haydn-festival in Eisenstadt in Oostenrijk. In de aanloop naar de 2015 bicentenaire, startten Christophers en “H + H” een ambitieuze artistieke reis met een programma dat in de Verenigde Staten reeds door “H + H” sinds 1815 wordt gebracht, naast programmering voor het onderwijs, activiteiten voor gemeenschapsbereik, partnerschappen en de release van een reeks schitterende opnamen voor het CORO-label.

Harry Christophers is internationaal bekend als oprichter en dirigent van het in Engeland gevestigd subliem koor en periode-instrumentorkest “The Sixteen”. Hij dirigeerde “The Sixteen” in heel Europa, Amerika en de regio Azië-Stille Oceaan, en verwierf een uitstekende reputatie voor zijn perfecte uitvoeringen van muziek uit de Renaissance, de barok en de 20e en 21e eeuw. In 2000 startte hij The Choral Pilgrimage, een tournee naar Britse kathedralen, van York tot Canterbury. Hij heeft meer dan 140 titels opgenomen waarmee hij talloze prijzen heeft gewonnen, waaronder een Grand Prix du Disque, talrijke Preise der Deutschen Schallplattenkritik, de felbegeerde Gramophone Award voor oude muziek en de prestigieuze Classical Brit Award (2005) voor zijn cd getiteld Renaissance. In 2009 ontving hij een van de hoogste onderscheidingen van de klassieke muziek, de Classic FM Gramophone Awards Artist of the Year Award.

The Sixteen wonnen ook de Baroque Vocal Award voor Händels Coronation Anthems, een cd die ook een nominatie voor de Grammy Award 2010 ontving. Harry Christophers is tevens hoofdgast-dirigent van het Granada Symphony Orchestra en vaste gastdirigent van de Academy of St Martin in the Fields. Hij is Honorary Fellow van Magdalen College, Oxford, evenals van het Royal Welsh College of Music and Drama, en heeft eredoctoraten van de universiteiten van Canterbury Christ Church en Leicester. Hij werd in 2012 gehonoreerd met een CBE als één van de Queen’s Birthday Honours.

De “Handel and Haydn Society” (H + H) wordt internationaal geprezen om zijn uitvoeringen van barok en klassieke muziek. “H + H’s Period Instrument Orchestra and Chorus” is gevestigd in Boston en verheugen elk jaar wel meer dan 50.000 luisteraars met een reeks van negen concertabonnementen in de Symphony Hall en andere toonaangevende locaties, naast een uitgebreid programma met intieme evenementen in musea, scholen en gemeenschapscentra. Onder leiding van artistiek directeur Harry Christophers, omarmt het ensemble historisch verantwoorde uitvoeringen. Via het Karen S.- en George D. Levy-onderwijsprogramma biedt “H + H” elk jaar ook boeiende, toegankelijke en breed inclusieve muziekeducatie aan meer dan 10.000 kinderen door middel van muzieklessen op scholen en een Vocal Arts-programma met zes jeugdkoren.

“H + H”, opgericht in 1815 in Boston, is de oudste, nog bestaande kunstorganisatie in de Verenigde Staten, uniek onder de Amerikaanse ensembles vanwege hun lang bestaan, het vermogen tot heruitvinding en de onderscheidende geschiedenis van premières. “H + H” begon als een koorvereniging, opgericht door middenklasse inwoners van Boston, die streefden naar het verbeteren van de kwaliteit van het zingen in hun groeiende Amerikaanse stad. Ze noemden de organisatie naar twee componisten, Händel en Haydn, om zowel de oude muziek van de 18de eeuw als wat toen de nieuwe muziek van de 19de  eeuw was, te vertegenwoordigen. In de eerste decennia van zijn bestaan gaf “H + H” de Amerikaanse premières van Händels Messiah (1818), Haydns The Creation (1819), Verdi’s Requiem (1878) en Bachs Matthäus-passie (1879).

Tussen 2014 en 2016 vierde “H + H” zijn tweehonderdste verjaardag met twee seizoenen van concerten en initiatieven, om twee eeuwen muziek maken, te vieren. Sinds de oprichting heeft “H + H” meer dan 2.000 uitvoeringen gegeven voor een totaal publiek van meer dan 2,8 miljoen! mensen. Naast abonnementsreeksen, rondleidingen en uitzendprestaties, bereikt “H + H” een wereldwijd publiek door middel van ambitieuze opnamen, waaronder de veelgeprezen Haydn The Creation, de best verkochte Joy to the World, An American Christmas, en Handels Messiah, live opgenomen in de Symphony Hall o.l.v. Christophers.

De fantastische, Canadese violiste Aisslinn Nosky werd in 2011 benoemd tot concertmeester van de Händel en Haydn Society. Nosky staat bekend als één van de meest dynamische en veelzijdigste violisten van haar generatie, en heeft een grote internationale reputatie bij dirigenten en andere solisten. Ze speelde met Holland Baroque, de Utah Symphony, op het Staunton Music Festival, met de Calgary Philharmonic, op La Jolla Summerfest en met het Tafelmusik Baroque Orchestra. Aisslinn is ook lid van het I Furiosi Baroque Ensemble. Al meer dan 15 jaar presenteert dit innovatief Canadees ensemble zijn eigen concertreeks in Toronto en toerde door Europa en Noord-Amerika. Met het Eybler Quartet onderzoekt Nosky het vroeg repertoire van de strijkkwartetliteratuur op historische instrumenten. Tussen 2005 en 2016 was Aisslinn ook lid van het Tafelmusik Baroque Orchestra. Een fantastische cd. Schitterend!

Haydn Symphonies Nos. 26 & 86 Mozart Violinconcerto No. 3 Handel and Haydn Society Aisslinn Nosky Harry Christophers cd Coro COR 16158

http://www.stretto.be/2020/02/12/haydn-2032-no-8-la-roxolana-door-giovanni-antonini-en-il-giardino-armonico-op-het-label-alpha-subliem/

http://www.stretto.be/2020/01/12/symphony-no-99-en-mass-in-b-flat-major-harmoniemesse-van-joseph-haydn-door-harry-christophers-en-de-handel-and-haydn-society-op-het-label-coro-schitterend/

http://www.stretto.be/2018/02/18/vivaldis-gloria-handels-esther-en-bachs-mis-in-g-door-the-sixteen-o-l-v-harry-christophers-op-het-label-coro-adembenemend/#more-6690