BERLIOZ ODYSSEY The Complete Sir Colin Davis Recordings met het London Symphony Orchestra op het label LSO. Een must!

De Engelse dirigent Sir Colin Davis (1927-2013) wordt internationaal erkend als de belangrijkste Berlioz-vertolker van zijn tijd, en de opnamen die hij maakte met het London Symphony Orchestra staan bekend als behorend tot de beste uitvoeringen. Deze 16-cd box bevat alle iconische Berlioz-opnamen van Davis, gemaakt voor LSO Live, van interpretaties van orkestwerken tot opera’s, waaronder de dubbele Grammy Award-winnende “Les Troyens”.

De ontdekking van Berlioz begon in 1951, toen Davis als professioneel klarinettist meespeelde in een uitvoering van “La Fuite en Égypte”, deuxième partie van de trilogie sacrée pour solistes, chœur, orchestre et orgue, “L’Enfance du Christ”, o.l.v. Roger Desormière. Eén van zijn vroege concerten met muziek van Berlioz, speelde hij in de Royal Festival Hall op 16 april 1959, toen hij het London Philharmonic Orchestra (LSO) dirigeerde in een fragment van “Roméo et Juliette”. In de vroege jaren 1960 dirigeerde hij La Damnation de Faust, Roméo et Juliette en concertuitvoeringen van Les Troyens en Benvenuto Cellini met de Chelsea Opera Group, een ensemble gevormd in 1950.

In 1964 opende hij het Festival van de Stad Londen met de Grande Messe des morts, en twee jaar later dirigeerde hij twee uitvoeringen van hetzelfde werk in St Paul’s Cathedral tijdens de slotconcerten van hetzelfde festival. In hetzelfde jaar, dirigeerde hij een concertuitvoering van Les Troyens met het London Symphony Orchestra op twee avonden. En dit, nadat hij eerder de eerste twee akten met de Chelsea Opera Group in Cambridge en Oxford (mei 1963) had uitgevoerd, met de Nieuw Philharmonia-orkest in de Royal Festival Hall (maart 1965) en de Royal Albert Hall (november 1966). Een concertuitvoering van de laatste drie akten met de LSO in de Royal Albert Hall in november 1967 werd gevolgd door een andere volledige opera uitvoering met hetzelfde orkest in november 1968. De eerste ooit voltooide enscenering van Les Troyens (in de originele taal) werd gegeven in het Royal Opera House Covent Garden in september 1969. Deze was gebaseerd op de critical edition van de Engesle musicoloog en Berlioz specialist, Hugh Macdonald (°1940). De productie van 1969 werd in hetzelfde jaar opgenomen en werd door Philips uitgegeven in hun “Colin Davis Berlioz Cycle” -serie. Het was toen de eerste complete opname van het meesterwerk.

Sir Colin heeft meer uitvoeringen van Berlioz uitgevoerd en opgenomen dan enige andere dirigent voor hem. Zijn Berlioz-cyclus van opnamen voor Philips omvatte bijna alle orkestwerken van de componist. Veel hiervan heeft hij zelfs meer dan eens opgenomen. Zijn eerste opname van L’Enfance du Christ, werd bv. uitgegeven in 1961, en hij nam het werk opnieuw op in 1976 en 2006.

In het 200-jarig jubileum dirigeerde Sir Colin met het LSO, Harold en Italie, de Symphonie Fantastique, La Damnation de Faust en Roméo et Juliette in de Barbican Hall, en Les Troyens (een concertuitvoering) in de Royal Albert Hall als onderdeel van de BBC Proms 2003. In hetzelfde jaar dirigeerde hij, opnieuw met het LSO, Harold en Italie, de Symphonie Fantastique, La Damnation de Faust en Roméo et Juliette in het Lincoln Center in New York. Vanaf 2003 ging Sir Colin door met het uitvoeren van de grote werken van Berlioz in Londen (met de LSO), Frankrijk (inclusief een Berlioz Cycle met het Orchestre national de France, 2004-2009), de Verenigde Staten (verschillende concerten, met name in New York maar ook elders), Abu Dhabi (april 2010) en India (april 2010), de laatste twee met het LSO in drie uitvoeringen van de Symphonie Fantastique. Het laatste werk van Berlioz dat Sir Colin dirigeerde was de indrukwekkende Grande Messe des morts in de St. Paul’s Cathedral in Londen in juni 2012.

Dankzij de ontwikkeling van moderne opnametechnieken zijn Davis interpretaties van Berlioz bewaard gebleven voor het nageslacht. Latere generaties zullen daardoor de uitzonderlijke kenmerken van deze Berlioz-dirigent beoordelen. Het meest opvallende is niet alleen de voortreffelijkheid van het spel, maar vooral ook de consistentie van zijn uitvoeringen over een periode van meer dan vier decennia. Als voorbeeld, de timing van de lange, langzame beweging, “Scène aux champs”, uit de Symphonie Fantastique, is vrijwel identiek in zijn vier opnamen met drie verschillende orkesten, en met een interval van 37 jaar (tussen 1963 en 2000), hoewel de andere bewegingen meer gevarieerde tempi vertonen.

Davis heeft elk werk dat hij heeft uitgevoerd, zowel in detail als in het totale ontwerp, doordacht bestudeerd, en zijn kijk op de individuele werken had altijd betrekking op zijn algehele conceptie van Berlioz. De onderscheidende kenmerken van de Davis Berlioz-interpretaties waren zijn helderheid van structuur, de balans tussen tegengestelde elementen, de precisie van details en de sterkte en de consistentie van de onderliggende puls.

Een jongere generatie dirigenten heeft de benaderingen van Berlioz onderzocht. Sommige van deze dirigenten, bv. John Eliot Gardiner en Roger Norrington, hebben ooit onder leiding van Davis gespeeld. Er kan dus met zekerheid worden vastgesteld dat ongeacht welke aanwijzingen de toekomstige uitvoeringen van Berlioz zullen aannemen, de interpretaties van Davis altijd een referentiepunt zullen blijven waarop andere zullen worden beoordeeld. En dit voor altijd. Een must!

Disc 1 Symphonie fantastique Roméo et Juliette: Part 1

Disc 2 Roméo et Juliette: Parts 2 & 3

Disc 3 La Damnation de Faust: Parts 1 & 2

Disc 4 La Damnation de Faust: Parts 3 & 4

Disc 5 Les Troyens: Act I

Disc 6 Les Troyens: Act II & Act III

Disc 7 Les Troyens: Act IV

Disc 8 Les Troyens: Act V

Disc 9 Béatrice et Bénédict: Overture & Act I

Disc 10 Béatrice et Bénédict: Entr’acte & Act II HaroldenItalie

Disc 11 Benvenuto Cellini: Overture & Act I

Disc 12 Benvenuto Cellini: Act I (continued) & Act II

Disc 13L’enfance du Christ: Parts I & II

Disc 14 Tracks 1-7 L’enfancedu Christ: Part III Overture: Les francs-juges

Disc 15 Tracks 1-6 Te Deum Grande Messe des morts (movements I & II)

Disc 16 Grande Messe des morts (movements III-X)

BERLIOZ ODYSSEY The Complete Sir Colin Davis Recordings London Symphony Orchestra. LSO Live 10 cd / 65ACD LSO0827