“Er heißet Wunderbar!”, de heerlijk mooie kerst cd van het ensemble “Barokkanerne” op het label Lawo Classics.

Het ensemble “Barokkanerne” bracht een cd uit met heerlijke kerstmuziek uit de Duitse 18de eeuw. Op hun cd staat muziek van Christoph Graupner, Georg Philipp Telemann , Johann Friedrich Fasch  en Johann Sebastian Bach. 

“Barokkanerne”, onder leiding van de barokhoboïst Alfredo Bernardini, luidt Kerstmis in met Duitse barokmuziek van componisten die wedijverden voor de functie van cantor van de St. Thomas kerk in Leipzig, een functie vervuld door J.S. Bach nadat de kandidaten Telemann , Graupner en Fasch, om verschillende redenen, weigerden. Het ensemble presenteert solistisch gezongen advents- en kerstcantates van Graupner, Fasch en Bach, evenals een prachtig Telemann-concerto, geleid door vader en dochter Bernadini. 

“Barokkanerne” is een in Oslo gebaseerd ensemble van oude muziek en één van de allereerste, onafhankelijke, professionele barokorkesten op historische instrumenten in Scandinavië. Het orkest is het meest actieve barokensemble van Noorwegen met concertseries in Oslo, concertreizen in Noorwegen en in het buitenland, talloze festivaluitvoeringen en voortdurende inspanningen om de competentie binnen de vroege muziek bij jongeren, studenten, amateurs en professionals te verbeteren . Eerdere releases op het LAWO Classics-label, “Empfindsamkeit!” (LWC1038), “Totally Telemann” (LWC1074) en “Recordare Venezia” (LWC1114), kregen lovende recensies in binnen- en buitenland. Sinds 2009 is Alfredo Bernardini een geliefde gastleider van Barokkanerne en hij is ook te horen op twee van de eerdere releases van het ensemble, “Empfindsamkeit!” En “Totally Telemann”. Cecilia Bernardini wordt algemeen beschouwd als een van de veelzijdigste violisten van haar generatie, die prijzen won voor zowel moderne als barokviool.

“Barokkanerne” en het “Noors barokorkest” bundelden hun krachten in januari 2018 om het Barokkanerne – Norwegian Baroque Ensemble te vormen. Beide ensembles werden eind jaren tachtig opgericht als de allereerste onafhankelijke professionele barokorkesten op historische instrumenten in Scandinavië. De collectieve discografie van de twee ensembles is aanzienlijk. Een focus van de NBO was barokmuziek, gecomponeerd in Noorwegen, zoals, bijvoorbeeld, in de laatste release onder leiding van Gottfried von der Goltz, met muziek van Johan Daniel en Johan Heinrich Berlin, (vader en zoon), die in Trondheim woonden (SIMAX , 2014). Barokkanerne speelt ook samen met jonge, Noorse muziektalenten zoals de klavecinist Christian Kjos op de opname “Empfinsamkeit!”, met muziek van C.P.E. Bach (LAWO, 2013), en blokfluitspeler Ingeborg Christophersen op een prachtige, vorige release, “Recordare Venezia “(LAWO, 2017), met een muzikaal spectrum van componisten die actief waren in Venetië.

“Barokkanerne” werkt samen met uitstekende artiesten. Voormalig artistiek directeur van het NBO, barok celliste Kristin von der Goltz, is de eerste gastleider van het nieuw ensemble in zijn eerste seizoen, met drie producties in 2018. Naast Kristin von der Goltz en Alfredo Bernardini heeft “Barokkanerne” samengewerkt met vele andere internationale topartiesten, Rachel Podger, Emma Kirkby, Kati Debretzeni, Lars Ulrik Mortensen en Andrew Lawrence-King. “Barokkanerne” wordt beheerd door Stiftelsen Norsk Barokkorkester en wordt geleid door een triumviraat bestaande uit Johan Nicolai Mohn, Andreas Johnson en Mari Giske en wordt ondersteund door een artistieke raad bestaande uit Alfredo Bernardini, Marianne Beate Kielland en Christian Kjos. Barokkanerne (NBE) wordt gesteund door Arts Council Norway, de Bergesen Foundation en de Charitable Foundation van Anders Sveaas.

De Duitse violist en componist, Johann Friedrich Fasch (Buttelstedt (1688-1758) was een leerling van Johann Kuhnau en Christoph Graupner, en werkte o.a. als violist in Bayreuth en Leipzig, en later als organist in enkele Boheemse steden. In Leipzig stichtte hij in 1718 een ‘Collegium musicum’, waaruit het concertwezen van de stad is gegroeid. In 1722 werd hij ten slotte hofkapelmeester in Zerbst. Johann Friedrich Fasch geldt als een van de voornaamste tijdgenoten van Johann Sebastian Bach, die zelf Fasch’ kunst zeer waardeerde. Fasch liet zeven jaargangen kerkcantates na, 12 missen, bijna 70 ouvertures en 21 concerti voor verschillende instrumenten, naast kamermuziek, motetten en sinfonia’s. Hij was de vader van de klavecinist en componist, Carl Friedrich (Christian) Fasch (1736-1800).

Christoph Graupner (1683-1760) (foto) werd geboren in Kirchberg in Saksen en was een leerling van Johann Kuhnau aan de Thomasschule in Leipzig. Daar raakte hij bevriend met Johann Friedrich Fasch en Johann David Heinichen. In 1705 werd hij klavecinist in het orkest van Reinhard Keiser in Hamburg en leerde er Händel en Mattheson kennen. In 1712 werd hij kapelmeester in Darmstadt, waar Fasch zijn leerling werd. De heel muzikale landgraaf Ernst Ludwig von Hessen-Darmstadt (foto) had Christoph Graupner als klavecinist ontdekt in de Hamburgse Opera en nodigde hem in 1709 uit aan zijn hof in Darmstadt. Graupner componeerde voor de landgraaf instrumentale muziek en componeerde gedurende vele jaren, bijna wekelijks een kerkcantate, waarvan maar liefst 1418 bewaard bleven, bijna volledig in handschrift. Als hofkapelmeester was Christoph Graupner niet alleen verantwoordelijk voor de religieuze muziek, maar ook voor de wereldlijke muziek aan het prestigieus Darmstädter Hof.

In januari 1723 nam Graupner een tijdje vakantie en reisde naar Leipzig, waar men een opvolger zocht voor de overleden Thomaskantor, Kuhnau. Telemann, die zeer tevreden was als muziekdirecteur in Hamburg, had nl. de positie afgewezen. De kerkraad in Leipzig kwam tot een overeenkomst met Graupner, maar zijn prinselijke werkgever weigerde zijn ontslag. Als gevolg hiervan kreeg Bach zijn kans in Leipzig. Graupner overleefde de nieuwe cantor, die hij blijkbaar nooit persoonlijk heeft ontmoet, tien jaar. In zijn laatste werken baande Graupner de weg voor de pre- klassieke stijl, die zich toen vooral ten zuiden van Darmstadt, in Mannheim ontwikkelde. Aan het eind van zijn leven werd Graupner volledig blind, maar bleef zijn functie als kapelmeester vervullen.

Op de cd staan “Er heißet Wunderbar, Rat, Kraft, Held”, FR 408/1 van Johann Friedrich Fasch, “Der Herr wird König sein”, GWV 1101/36 van Christoph Graupner, Concerto in E minor, TWV 53 van  Telemann, “Schwingt freudig euch empor”, BWV 36 van Johann Sebastian Bach, en tot slot, Christmas Oratorio, BWV 248/1 “Bereite dich, Zion” uit zijn Weihnachtsoratorium. De uitvoerders (“Barokkanerne”) zijn Alfredo Bernardini, hobo (foto) Berit Norbakken Solset, sopraan (foto), Marianne Beate Kielland, mezzo sopraan (foto), Anders J. Dahlin, tenor, Halvor F. Melien, bariton en Cecilia Bernardini, viool. Warm aanbevolen.

Er heißet Wunderbar! Fasch Graupner Telemann Bach Barokkanerne cd Lawo Classics LWC 1169