Op deze 52ste! cd van de complete Liszt-editie presenteert Wai Yin Wong transcripties en variaties uit opera’s van Verdi en Auber.
In een periode van vier decennia componeerde Liszt een reeks transcripties uit opera’s van Verdi en Auber. Aubers “La muette de Portici” markeerde het begin van de Franse grand opéra, waarop Liszt reageerde met twee versies van een Tarantella die relatief weinig van elkaar verschillen maar enorme uitdagingen zijn voor de uitvoerder in hun steeds complexer wordende stijl en virtuositeit. Ook zijn uitgebreide variaties op Aubers “La fiancée”, zijn concert parafrase op Verdi’s “Ernani” en op een gebed uit “I Lombardi” (“Jérusalem” in de Franse enscenering) hebben hun eigen extraverte, virtuoze expressiviteit.
De jonge Steinway-kunstenares Wai Yin Wong, geboren in Hong Kong, studeerde aan de Hong Kong Academy of Performing Arts bij Gabriel Kwok, het Peabody Conservatory van de Johns Hopkins University bij Boris Slutsky, en de Yale School of Music bij Boris Berman en Wei Yi Yang.
De Chinees-Japanse pianist, Wei Yi Yang, werd geboren in Taiwan en studeerde eerst in het Verenigd Koninkrijk en vervolgens in Amerika bij beroemde Russische pianisten, Arkady Aronov aan de Manhattan School of Music en Boris Berman aan Yale. Yang werd verder opgeleid door eminente pianisten als Claude Frank, Peter Frankl, Vera Gornostaeva, Hans Graf, Byron Janis, Lilian Kallir en Murray Perahia. Hij is een van de oprichters van het Soyulla Ensemble, die het prestigieuze McKnight Fellowship ontving en onlangs zijn debuut maakte in Alice Tully Hall en door Korea toerde.
Haar andere leraar, Boris Berman (ook de gewezen leraar van Wei Yi Yang) studeerde af aan het Conservatorium P. I. Tsjaikovski in Moskou bij Lev Oborin als pianist en klavecinist. Hij speelde veel solistische concerten door de hele Sovjet-Unie en soleerde met vele orkesten, waaronder het Filharmonisch Orkest van Moskou. In 1973 emigreerde Boris Berman naar Israël, waar hij een carrière opbouwde als pianist. Later verhuisde hij naar Amerika. Boris Berman stichtte de Music Spectrum concertserie in Israël (1975-84) en de Yale Music Spectrum concertserie in Amerika (1984-1997), beide met een heel inventieve programmering. Boris Berman speelde met diverse grootheden zoals Misha Maisky, Heinz Holliger, Aurele Nicolet, Shlomo Mintz, Gyorgy Pauk, Ralph Kirshbaum, Frans Helmerson, Natalia Gutman, het Tokyo Quartet, het Vermeer Quartet en het Nederlands Blazers Ensemble. Berman is een grote pianopedagoog van internationale allure, en werkte onder andere aan de conservatoria in Indiana (Bloomington), Boston, Brandeis en Tel Aviv. Momenteel is hij hoofd van de pianoafdeling aan de Yale School of Music. Hij geeft daarnaast masterclasses over de hele wereld. Hij stichtte tevens het Yale Summer Piano Institute (1990-92) en het International Summer Piano Institute in Hong Kong (1995-97). Berman werkt veel met jong talent en is mede daarom vaak jurylid bij pianoconcoursen, zoals in Leeds, in Dublin en bij de Artur Rubinstein Competition in Tel-Aviv. In 2000, werd door Yale University Press Bermans boek Notes from the Pianist’s Bench gepubliceerd, waarin hij schrijft over zijn ervaringen als pianopedagoog, over pianotechniek, pianistische expressie en interpretatie.
Wai Yin Wong kreeg beurzen van de beide Amerikaanse instellingen waar ze studeerde, won de eerste prijs op de Southern Highlands International Piano Competition, Australië, de tweede prijs op de Hilton Head International Piano Competition en de gouden medaille op de internationale wedstrijd voor jonge pianisten ter nagedachtenis aan Vladimir Horowitz, Oekraïne.
Op de cd staan Auber – Tarantelle di bravura d’après la tarantelle de La Muette de Portici, S386/R117 (1ste versie), Auber – Tarantelle di bravura d’après la tarantelle de La Muette de Portici, S386/R117 (2de versie), Verdi – I Lombardi: Salve Maria de Jérusalem, S431/R264 (2de versie), Auber – 3 Stücke aus der Oper La muette de Portici, S387/R118, Verdi – Ernani: Concert paraphrase on an operatic theme, S431a/R293, Auber – La Fiancée: Tyrolean Melody, S385a, Auber – Grande fantaisie sur La tyrolienne de l’opéra La Fiancée, S385/R116 (1ste versie) en Auber – Grande fantaisie sur La tyrolienne de l’opéra La Fiancée, S385/R116 (3de versie). Een combinatie van een superieure, meesterlijke techniek, een warme aanslag met gevoel voor frasering, alles gevat in een hartelijke, innemende klank. Formidabel! Niet te missen!
Liszt Complete Piano Music, Vol. 52 Transcriptions from Operas by Auber & Verdi Wai Yin Wong cd Naxos 8.573714