Complete Italiaanse kamercantates van Händel door Fabio Bonizzoni en zijn ensemble “La Risonanza”, op het label Glossa. Onvoorstelbaar mooi!

De kamercantate floreerde in Italië als een tegenhanger van de publieke opera, gecultiveerd door aristocratische beschermheren voor hun persoonlijk plezier en het religieus oratorium. Misschien vanwege zijn in wezen privé-oorsprong, bleef deze doordringende barokke vorm tot vandaag relatief weinig bekend. 

Tussen 2005 en 2009 gaf Fabio Bonizzoni en zijn ensemble La Risonanza een van de belangrijkste cd reeksen van de laatste decennia uit. Op zeven cd’s en met enkele van de helderste sterren van de barokke vocaal universum, zoals Roberta Invernizzi, Nuria Rial en Raffaela Milanesi, leverde Bonizzoni mijlpaalversies van alle kamercantates met instrumentale begeleiding die Händel tussen 1706 en 1710, tijdens zijn verblijf in Italië, componeerde. De zeven cd’s zijn nu beschikbaar in een box in beperkte oplage met een boekje met een nieuw geschreven essay en alle gezongen teksten, en de originele PDF-versies van de boekjes die deel uitmaken van een gegevenssessie op de zevende cd.

Fabio Bonizzoni is een Italiaanse organist en klavecinist. Na het behalen van zijn orgeldiploma cum laude cum laude, begon zijn specialisatie als leerling van Ton Koopman aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag en behaalde zijn diploma in barokorgel en klavecimbel. Hij is Professor aan het conservatorium van Trapani, aan het Conservatorium van Italiaans Zwitserland in Lugano en was van 2006-2007, docent aan het conservatorium van Den Haag.

Hij nam deel aan talrijke festivals van oude muziek en in het bijzonder aan “barokfestivals” in vele Italiaanse en buitenlandse steden. Hij speelde o.a. in het Concertgebouw in Amsterdam, op het Rheingau Musik Festival in Wiesbaden, voor de Cini Foundation in Venetië, Settembre Musica di Torino, en op het Barokfestival in Viterbo. In 1995 richtte hij het vocaal en instrumentaal ensemble “La Risonanza” op, dat uitgroeide tot een groot kamerbarokorkest. “La Risonanza” neemt al sinds 2002 op voor Glossa. In 2011 kreeg Fabio Bonizzoni de Baroque Vocal Award (Gramophone Award) voor zijn opname van Händels Italiaans cantate, “Apollo en Daphne”.

De vocale solisten zijn Roberta Invernizzi, Emanuela Galli, Raffaela Milanesi, Maria Grazia Schiavo, Nuria Rial,  en Yetzabel Arias Fernández, sopranen, Romina Basso, alt, en Thomas E. Bauer, Furio Zanasi, en Salvo Vitale, bas. Schitterende muziek op de meest gedreven en authentieke uitgevoerd door een topensemble o.l.v. een topdirigent. Niet Te missen!

CD1

Tra le Fiamme (Il Consiglio), HWV 170

Pensieri notturni di Filli (Nel Dolce dell’Oblio), HWV 134

Il delirio amoroso (Da quel giorno fatale) HWV 90

Figlio d’Alte Speranza, HWV 113

Un’Alma Innamorata, HWV 173

CD2

Ero e leandro (Qual ti Riveggio), HWV 150

No se Emendará Jamás, HWV 140

Spande ancor a mio dispetto, HWV 165

Ah! Crudel, nel pianto mio, HWV 78

Un’Alma Innamorata, HWV 173

CD3

Aminta e Fillide (Arresta il Passo), HWV 83

Clori, mia bella Clori, HWV 92

Un’Alma Innamorata, HWV 173

CD4

Armida Abbandonata (Dietro l’orme Fugaci), HWV 105

Diana Cacciatrice (alla Caccia), HWV 79

Tu fedel? Tu costante? HWV 171

Notte Placida e Cheta, HWV 142

Un’Alma Innamorata, HWV 173

CD5

Clori, Tirsi e Fileno

CD6

Olinto, Pastore Arcade (Oh! Come Chiare e Belle), HWV 143

Duello Amoroso (Amarilli Vezzosa), HWV 82

Alpestre Monte, HWV 81

CD7

Apollo e Dafne (HWV 122)

Agrippina condotta a morire (HWV 110)

Cuopre talvolta il cielo (HWV 98)

GEORGE FRIDERIC HANDEL Italian Cantatas 7 cd Glossa GCD 921528

 

https://www.stretto.be/2017/04/03/handel-in-italy-volume-1/

https://www.stretto.be/2019/06/27/contrasto-armonico-neemt-handels-complete-italiaanse-cantates-op-magnifieke-composities-met-instrumentale-begeleiding-door-een-ensemble-of-enkel-met-basso-continuo-op-een-ambitieus-project/