Bijzonder, bijzonder mooie “Morgen” door sopraan Elsa Dreisig en pianist Jonathan Ware, op het label Erato.

Sopraan Elsa Dreisig voegt aan haar succesvolle debuutalbum Miroir(s), die recent bekroond werd met een Edison award, een liedrecital toe in samenwerking met pianist Jonathan Ware. Op haar nieuwe cd “Morgen”, genoemd naar één van Richard Strauss’ meest geliefde liederen, verweeft ze diens muziek (waaronder de Vier letzte Lieder) met thematisch gelinkte liederen van Sergei Rachmaninov en Henri Duparc. Volgens Elsa Dreisig is “Morgen” een innerlijke reis doorheen de seizoenen van de ziel.

“Fenomenaal goed. De stem van Dreisig is jeugdig maar toch zelfverzekerd, behendig en toch vloeiend en krachtig over het hele bereik. We kunnen zeker nog veel verwachten van deze zangeres,” schreef BBC Music Magazine in zijn vijfsterren recensie van Miroir(s), het debuutalbum van Elsa Dreisig met opera-aria’s en scènes. Het werd vervolgens genomineerd voor twee topprijzen, Gramophone en Opus Klassik. De jonge Franse sopraan werkt nu samen met de Amerikaanse pianist Jonathan Ware voor een recital van liederen van Richard Strauss, Sergey Rachmaninov en Henri Duparc. Zoals Elsa Dreisig opmerkt: “Morgen” betekent morgen, maar het betekent ook de ochtend en, in poëtische zin, het oosten … waar alles opnieuw begint”.

Jonathan Ware (foto) legt uit dat “Voor deze cd kozen Elsa en ik drie componisten die elk in een direct herkenbare stijl componeerden, Strauss, Rachmaninov en Duparc. Geboren in respectievelijk 1864, 1873 en 1848 vertegenwoordigen ze verschillende aspecten van de late romantiek. Terwijl elke componist zijn eigen onderscheidende klankwereld had, deelden de drie een voorliefde voor rijke harmonieën, melodische vinding en een bijna caleidoscopische benadering om licht en kleur hoorbaar te maken. De Vier letzte Lieder dienen als wegwijzers voor onze eigen innerlijke reis door de seizoenen van het leven. Op onze eigen reis zijn we ervan verzekerd dat zelfs als de koudste winterwinden waaien, de lente zal komen, net zoals we weten dat na de diepste duisternis van de nacht de nieuwe helderheid van de ochtend volgt”.

Elsa Dreisig werd geboren in 19911 als de dochter van Inge Dreisig, operazangeres en Gilles Ramade, tekstschrijver, pianist, auteur, componist en regisseur. Ze volgde tien jaar master, eerst in de Koninklijke Opera van Wallonië, daarna in de Opera van Lyon. Op 17-jarige leeftijd besloot ze te stoppen met de masteropleiding en begon ze met de studie zang aan het conservatorium van het 12de  arrondissement in Parijs en vervolgens aan het Nationaal Muziekconservatorium in Parijs bij Valérie Guillorit, en vervolgens voor een jaar, in de Hochschule für Musik in Leipzig bij Regina Werner. Ze debuteerde op het podium in 2013 in Der Wildschütz van Lortzing in Leipzig en vervolgens in Semiramide van Hasse. Ze speelde de rol van Jenny in 2015 op het podium van het Châtelet-theater in de “Paraplui’s de Cherbourg” van Michel Legrand, met Natalie Dessay en Laurent Naouri.

Strauss componeerde ‘Morgen’ in 1894, toen hij slechts 30 jaar oud was, maar het is weliswaar de muziek van het einde van zijn leven, uit 1948, die een thematische draad door dit album trekt, de Vier letzte Lieder. Deze glorieuze nummers zijn het best bekend in hun weelderige orkestrale versie en worden over het algemeen uitgevoerd als een enkel werk (hoewel dat niet noodzakelijk was hoe Strauss ze opvatte). Hier begeleidt Jonathan Ware Elsa Dreisig op de piano en de vier nummers worden afgewisseld door een recitalprogramma dat 17 andere nummers bevat (zowel nummers als stukken voor solo piano) en die thematische verbindingen en reflecties belicht.

Het programma opent met de toonzetting van Duparc van ‘L’invitation au voyage’ van Baudelaire, waarin de luisteraar wordt opgeroepen tijdens een reis. Dan volgt het opwindende ‘Frühling’ uit de Vier letzte Lieder. Op de juiste manier wordt dit gevolgd door twee bloemenliederen, Rachmaninovs ‘Madeliefjes’ en Strauss ‘Malven’ (Mallows), het laatste werk dat hij componeerde, en pas in 1984 aan het licht kwam na het overlijden van de sopraan Maria Jeritza, voor wie het was gecomponeerd. Dan volgt opnieuw een lied van Duparc, het sensuele “Phidylé”, dat een bosachtige omgeving en de kleuren en geuren van hyacinten, viooltjes en rozen oproept. Deze geraffineerde coloratuur zingt sensueel bekoorlijk en heeft een optimaal inlevingsvermogen voor karakteruitbeelding.

Tracklist :

1.Henri Duparc: L’invitation au voyage  

  1. Richard Strauss: No.1 Frühling from Vier letzte Lieder TrV 296
  2. Sergei Rachmaninoff: No.3 Margaritki (Daisies) from Romances Op.38
  3. Richard Strauss: Malven TrV 297
  4. Henri Duparc: Phidylé
  5. Sergei Rachmaninoff: No.4 Krysolov (Pied Piper) from Romances Op.38
  6. Richard Strauss: No.2 September from Vier letzte Lieder TrV 296
  7. Sergei Rachmaninoff: No.1 Noch′ju v sadu u menya (Night in my Garden) from Romances Op.38
  8. Henri Duparc: Sérénade Florentine
  9. Henri Duparc: Aux étoiles piano solo *WORLD PREMIERE RECORDING
  10. Henri Duparc: Chanson triste
  11. Henri Duparc: Extase
  12. Richard Strauss: No.3 Beim Schlafengehen from Vier letzte Lieder TrV 296
  13. Sergei Rachmaninoff: No.2 K nej (To Her) from Romances Op.38
  14. Sergei Rachmaninoff: No.5 Son (Dream) from Romances Op.38
  15. Sergei Rachmaninoff: No.6 A-u! from Romances Op.38
  16. Henri Duparc: La vie antérieure
  17. Richard Strauss: No.4 Im Abendrot from Vier letzte Lieder TrV 296
  18. Richard Strauss: No.4 Morgen from 4 Lieder Op.27 TrV 170.

MORGEN ELSA DREISIG Strauss Rachmaninov Duparc Jonathan Ware cd Erato 0 190295 319489