Daniel-François-Esprit  Auber, “Overtures”, 3 bijzondere volumes o.l.v. Dario Salvi, op het label Naxos.

Hoewel Auber één van de populairste 19de eeuwse, Franse componisten was, wordt zijn muziek zelden nog gespeeld in de operahuizen. De sprankelende en mooie ouvertures van Daniel Francois-Esprit Auber (1782-1871) waren ooit zo beroemd als deze van Rossini en von Suppé. Deze 3 bijzonder waardevolle volumes herstellen de aandacht voor zijn ouvertures en orkestrale fragmenten uit zijn opera’s, verfijnde en elegante muziek die zijn belang in de operageschiedenis duidelijk maakt.De muziek van Daniel-François-Esprit Auber straalde zowel zijn beminnelijke persoonlijkheid uit als de Parijse elegantie van zijn tijd. Het enorm succes van zijn opera’s resulteerde in een populariteit van zijn ouvertures die wedijverde met deze van Rossini. Na een poging tot een zakelijke carrière als kantoorbediende in Londen, wijdde Daniel-François-Esprit  Auber (1782-1871) uit Caen, zich pas na zijn terugkeer naar Frankrijk, vanaf 1804 aan de muziek. Hij volgde les bij de pianist Ignaz Ladurner (ook de leraar van Alexandre Pierre François Boëly) en begon met het componeren van instrumentaal werk. Hij componeerde enkele concerti voor zijn vriend, de cellist Jacques-Michel Hurel de Lamare en een Vioolconcerto voor Jacques Féréol Mazas. In 1805 ging zijn eerste opera, “L’Erreur d’un moment”, in première. Zijn eerste opera’s hadden weinig succes, maar in 1811 maakte zijn “Julie” zoveel indruk op Cherubini, dat hij Auber aanbood hem te begeleiden bij zijn verdere muziekstudies.Aubers eerste belangrijk succes, “La Bergère châtelaine” (1820), maakte hem tot één van de meest vooraanstaande componisten van de Parijse Opéra-Comique. Na 1820 componeerde hij bijna jaarlijks een nieuwe opera. Eén van zijn opera’s uit die tijd, “Gustave III”, werd in 1859 trouwens door Verdi gebruikt voor het gelijkaardig personage in zijn “Un ballo in maschera”. Toen Auber ging samenwerken met de bekende librettist, Eugène Scribe (foto), volgde het ene succes na het andere. Het duo beheerste nl. van 1830-1850, de Franse opéra comique. Eén van hun grote successen was de opéra féerique, “Le cheval de bronze” (1835).In 1842 volgde Auber Cherubini op als directeur van het conservatorium in Parijs. Een uitvoering van zijn grand opéra “La Muette de Portici” (De Stomme van Portici) uit 1828, over de revolutie in Napels in 1647, leidde in 1830 tot de Belgische Opstand. Van de vele opéra’s comiques die Auber componeerde, hield echter alleen “Fra Diavolo” (1830) repertoire. In een periode van vier decennia componeerde Liszt een reeks transcripties uit opera’s van Verdi en Auber. Aubers “La Muette de Portici” markeerde het begin van de Franse grand opéra, waarop Liszt reageerde met twee uitdagende versies van een Tarantella. Ook zijn uitgebreide variaties op Aubers “La fiancée”, hebben hun eigen extraverte, virtuoze expressiviteit.Aubers briljante en energieke stijl brengt verhalen over romantiek, zowel rustiek als aristocratisch, met stemmingen die variëren van dramatische heldenmoed tot onstuimige ballroomdansen – allemaal geportretteerd met de kenmerkende charme die hem tot een vaandeldrager van muzikale stijl en goede smaak maakte.Op het eerste volume ontdekt u “Le Maçon”, “Le timide, ou le nouveau séducteur”, “Leicester, ou le château de Kenilworth”, “Le séjour militaire”, “Emma, ou la promesse imprudente”, “La Neige”, “Le testament et les billets doux” en “La bergère châtelaine”. Op volume 2 ontdekt u “Le Concert à la cour”: Ouverture, Vioolconcerto, “Fiorella”, “Julie”, “Lestocq”: Act III Entr’acte, “Léocadie”, “Couvin” en “La fiancée”: Act III Entr’acte. Dit tweede volume verkent verder de typische maar weinig bekende voorbeelden van Aubers elegante en verfijnde operamuziek. “Julie” was zijn eerste toneelwerk, waarvan de fantastische schoonheid een voorafschaduwing was van de opera’s, opéras-comiques en lyrische drama’s die nog zouden komen. Opvallende melodieën en beklijvende passages in overvloed in deze ouvertures en entr’actes, contrasteren met de ingetogen maar geurige Iberische kleur in de ouverture tot “Léocadie”. Het Vioolconcert is licht gescoord en zachtaardig, met een tarantella-achtige finale met volkse vitaliteit.Op volume 3 staan zijn bekend, revolutionair meesterwerk en première-opnames van muziek, die zowel drama als charme uitstralen, waarvan zijn volwassen werken waren doordrongen. Op volume 3 ontdekt u “Grande ouverture pour l’inauguration de l’exposition à Londres”, “La barcarolle, ou l’amour et la musique” (Ouverture, Act II Entr’acte en Air de danse), “Les chaperons blancs”, S. 27 (Ouverture, Act II Entr’acte en Act III Entr’acte), “Lestocq, ou l’intrigue et l’amour” (Ouverture en Act II Entr’acte), “La Muette de Portici”  (Ouverture), “Rêve d’amour”, S. 51 (Ouverture en Act III Entr’acte), en “Le serment, ou les faux monnoyeurs” (Ouverture).De Italiaanse dirigent en arrangeur, Dario Salvia (°1975) uit Brescia, is de oprichter van het uitzonderlijk “Imperial Vienna Orchestra” in Norwich, het orkest waarmee hij als een “Lifetime Honorary Member of the Johann Strauss Society of Great Britain”, op oorspronkelijke instrumenten en in de oorspronkelijke bezetting, de dansmuziek van de leden van de Strauss familie speelt. Niet te missen! Hij is daarnaast gastdirigent en partner van het Metamorphosis Chamber Orchestra in New York en eerste gastdirigent van het Concert Operetta Theater in Philadelphia. In Juni 2018 maakte hij zijn debuut in Carnegie Hall in het Lincoln Center in New York City met Mozarts “Le Nozze di Figaro” en Humperdincks “Hänsel und Gretel”.Auber Overtures Czech Chamber Philharmonic Orchestra Pardubice Dario Salvi cd Naxos 8.574005

Auber Overtures . 2 Markéta Čepická (violin) Czech Chamber Philharmonic Orchestra Pardubice Dario Salvi cd Naxos 8.574006

Auber Overtures . 3 Moravian Philharmonic Orchestrra Dario salvi cd Naxos 8.574007

https://www.stretto.be/2019/01/17/ontdek-meyerbeers-sacred-works-op-het-label-naxos-niet-uitstellen/