André Vermeulen, “Van Canzonissima tot Eurosong, 65 jaar Belgische preselecties voor het Eurovisiesongfestival”, een bijzondere uitgave van Kritak.

Voor “Van Canzonissima tot Eurosong” bundelde André Vermeulen 65 jaar preselecties, van Fud Leclerc tot Hooverphonic. Hij bundelde nl. alle Belgische preselecties sinds de start in 1956. Lees het volledig en nooit verteld verhaal in zijn rijk geïllustreerd boek.Als jongetje van elf raakte André Vermeulen gefascineerd door het Eurovisiesongfestival en de Belgische preselecties. Als VRT-journalist maakte hij meer dan dertig jaar reportages over het festival voor Het Journaal. 23 jaar lang verzorgde hij ook het tv-commentaar, en tijdens de preselecties zat hij herhaaldelijk in de vakjury. André Vermeulen, die “Mister Eurosong” werd, dook in alle Belgische archieven en schreef een uniek gestoffeerd boek met verrassende verhalen, leuke weetjes en anekdotes over hoogoplopend protest en leeglopende zalen. Het boek bevat niet alleen gedetailleerde uitleg over en bij de liedjes, hun componisten tekstschrijvers en hun uitvoerders, het bevat ook de uitslagen van alle preselecties in zowel Nederlandstalige (VRT) als Franstalige kant (RTBF), en vaak smeuïge anekdotiek rond o.a. Bobbejaan Schoepen, Rina Pia, Louis Neefs, Hugo Dellas, Liliane Saint-Pierre, Ingeborg of “Pas de Deux”.Aanvankelijk was het Eurovisiesongfestival vooral een wedstrijd voor componisten en tekstdichters. Eurovisie drong er ook op aan om kandidaat en lied niet zomaar te kiezen, maar om een preselectie te organiseren. Die moest ervoor zorgen dat de tv kijkers zich meer betrokken voelden wanneer de winnaar op het songfestival ‘hun kleuren verdedigde’.De interesse voor de preselecties was bij het publiek dan ook vaak groter dan voor het songfestival zelf. De afstand tot wat er in die preselectie gebeurt is nl. kleiner. Daar gaat het om mensen van bij ons, vaak om vedetten die we allemaal kennen. Soms duurde zo’n preselectie maar één tv-uitzending lang, maar geregeld ook weken en zelfs maanden. Preselecties stimuleren ook de productie van nieuwe liedjes. Vooral Vlaanderen heeft in de loop der jaren succesvolle preselecties gehouden die tot 20 weken duurden. In Canzonissima zong Ann Christy bv. voor het eerst haar klassieker, “Dag vreemde man”, en gaf de jury een lied eerst 500 en dan nul punten. In Eurosong liep het Amerikaans Theater ooit leeg tijdens de uitzending, terwijl fans van verliezende artiesten luid protesteerden. Zangeres Kalinka bv. werd weg gejouwd door de fans van Ronny Temmer, “de zingende postbode uit Oudenaarde”. In 2016 won Laura Tesoro “Eurosong” met het liedje “What’s the pressure”. Op het festival in Stockholm eindigt ze tiende, “een van de beste Belgische resultaten ooit”, aldus Vermeulen. Een indrukwekkende uitgave.André Vermeulen Van Canzonissima tot Eurosong 65 jaar Belgische preselecties voor het Eurovisiesongfestival 320 bladz. geïllustreerd uitg. Kritak

https://www.stretto.be/2020/11/16/katja-ebstein-das-ganze-leben-ist-begegnung-een-nieuw-argon-horbuch/