“Pietro Cascella en Cordelia von den Steinen, gedreven door de beeldhouwkunst”, een tentoonstelling en een uitgave van Waanders & de kunst.

Pietro Cascella was getrouwd met de Zwitserse keramiste, Cordelia von den Steinen. Samen woonden en werkten ze in een middeleeuws kasteel ten noorden van Pietrasanta. Dit boek en de tentoonstelling in Museum Beelden aan Zee in Den Haag, zijn een uitvoerige verkenning van hun leven samen, te midden van de beeldhouwkunst.Museum Beelden aan Zee in Den Haag, aan de kust van Scheveningen, is het enige Nederlandse museum dat zich uitsluitend met de beeldhouwkunst bezighoudt. Het eerste beeldje voor de collectie Beelden aan Zee werd gekocht in 1969 door de stichters van het museum, Theo en Lida Scholten. De collectie Beelden aan Zee omvat anno nu meer dan 1000 beelden, ongeveer 1000 gipsmodellen en enkele honderden penningen. In de verschillende zalen en terrassen worden zo’n twaalf tentoonstellingen per jaar georganiseerd met internationale moderne beeldhouwkunst. Uniek is het uitzicht op zee vanaf de beeldenterrassen en de Zeezaal waar de wisselende collectie van het museum te zien is, met werk van o.a. Armando, Stephan Balkenhol, Tony Cragg, Giacomo Manzú, Igor Mitoraj, Jan Meefout.Voor Italië was Pietro Cascella (1921-2008) de belangrijkste monumentale beeldhouwer in marmer in een semi-abstracte stijl. Bij een opdracht voor de openbare ruimte dacht hij mee over de exacte locatie van zijn werk en eveneens werkte hij mee aan het ontwerp van de directe omgeving van het beeld. Zo is zijn werk terechtgekomen op prominente plekken in Toscane en in Pescara, waar hij opgroeide. In 1967 werd in voormalig concentratiekamp Auschwitz zijn monument ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de Holocaust onthuld, een belangrijke opdracht waarvoor ook Nederlandse beeldhouwers inschreven en die onder leiding stond van de bekende Britse beeldhouwer, Henry Moore.

Hij werd geboren in een kunstenaarsfamilie in Pescara. Zijn vader was Tommaso Cascella, een schilder en keramist, en zijn moeder was Susanna Federman. Zijn oudere broer Andrea Cascella was ook beeldhouwer en twee van zijn ooms waren ook kunstenaars, de schilder Michele Cascella en schilder en keramist Gioacchino Cascella, net als zijn grootvader, de schilder, keramist en lithograaf Basilio Cascella. In 1945 trouwde hij met Anna Maria Cesarini Sforza, een kunstenaar. Vanaf 1977 woonde hij met zijn tweede vrouw, Cordelia von den Steinen, in het middeleeuwse Castello della Verrucola in de gemeente Fivizzano, boven Carrara. Eind jaren dertig verhuisde hij naar Rome en studeerde aan de Accademia di Belle Arti onder Ferruccio Ferrazzi, die zowel schilder- als beeldhouwkunst doceerde. Hij had werk in de schilderijententoonstelling Quadriennale di Roma van 1943 en in de vierentwintigste Biennale di Venezia in 1948. Bijna tien jaar later nam hij ook deel aan de Biënnale van 1957.In de jaren na de Tweede Wereldoorlog werkte Cascella met zijn broer Andrea en verschillende vrienden in keramiek en mozaïek in een steenfabriek in de Valle dell’Inferno, de steenfabriek van Rome. Rond 1949 kregen hij en zijn vrouw Cesarini Sforza de opdracht om mozaïeken te maken voor de wachtkamer van de derde klas van het Stazione Termini, het belangrijkste treinstation van Rome. In 1950 voltooiden de twee een groot mozaïek voor een Romeinse bioscoop, de Cinema America. Rond deze tijd maakte hij ook kleinschalige reliëfs in verschillende materialen, waarvan sommige geïnspireerd waren door het werk van zijn vriend, de schilder, Roberto Matta. In 1950-53 werd Cascella’s keramisch werk opgenomen in de grote Amerikaanse tentoonstelling Italy at Work: Her Renaissance in Design Today.Cascella maakte een ondergronds mausoleum voor Silvio Berlusconi in zijn villa in Arcore in de jaren ‘80 en in 1962, werd zijn werk tentoongesteld in de Galleria dell’Obelisco (Rome) in een tentoonstelling van keramiek uit dat jaar. Ook dat jaar had hij een solotentoonstelling in de Galleria del Milione (Milaan). In 1965 reisde hij naar New York voor een show georganiseerd door de Galleria Bonino. Het jaar daarop, en opnieuw in 1972, had hij een kamer op de Biënnale. In 1968 werd zijn werk gepresenteerd in de Galèrie du Dragon (Parijs) en het Musée d’Ixelles (Bruxelles) en in 1971 nam hij deel aan de XXIII Salon de la Jeune Sculpture in Parijs.Tentoonstelling loopt vanaf 19 juni tot en met 19 september 2021 in Museum Beelden aan Zee, Scheveningen.

Pietro Cascella en Cordelia von den Steinen, gedreven door de beeldhouwkunst 64 bladz. 55 illustraties uitg. Waanders & de kunst ISBN 9789462623392