“John Philip Sousa, Music for Wind Band Music 20 & 21”, door het Royal Welsh College of Music and Drama Wind Orchestra en het Royal Birmingham Conservatoire Wind orchestra, o.l.v. Keith Brion, op het label Naxos. Heerlijk!

Sousa’s naam is eeuwig verbonden met beroemde marsen zoals “The Stars and Stripes Forever”, maar zijn uitzonderlijke inventiviteit resulteerde ook in populaire operettes zoals “El Capitan”. Deze 2 originele en vermakelijke programma’s bevatten o.a. ook Sousa’s-bewerkingen van humoristische liedjes en populaire ballads, evenals zijn “Good-Bye”, gebaseerd op Haydns “Afscheidssymfonie”, maar met een moderne twist.John Philip Sousa (1854-1932), verpersoonlijkte de onbezonnen energie van Amerika, een oprukkende natie van rond de eeuwwisseling. Zijn populaire, altijd toerende band vertegenwoordigde Amerika over de hele wereld en bracht levendige en vermakelijke muziek naar honderden Amerikaanse steden. De ongekende populariteit van de Sousa Band kwam in een tijd dat er nog maar weinig Amerikaanse orkesten bestonden. Van de burgeroorlog tot ongeveer 1920 waren bandconcerten het belangrijkste aspect van het Amerikaans muziekleven en er was geen fijnere band dan die van Sousa. Sousa paste de fanfare aan door het aantal koperblazers en percussie-instrumenten te verlagen, en meer houtblazers en een harp toe te voegen (foto). Hij trok de beste musici aan, waardoor hij een ensemble kon uitbouwen dat bijna net zo gevarieerde programma’s kon brengen als een symfonieorkest. De Sousa Band werd dan ook dé standaard waaraan andere Amerikaanse bands werden gemeten.John Philips vader was trombonist in de United States Marine Band “The President’s Own” in Washington D.C. John Philip groeide dus op te midden van militaire muziek en zijn composities verspreidden dan ook zijn bekendheid als “The March King”. Zijn “The Stars and Stripes Forever”, “El Capitan”, “The Washington Post” en “Semper Fidelis” worden algemeen erkend als de beste in het genre. Sousa zei dat een mars “een man met een houten been zou moeten kunnen doen stappen en dansen”, en dat deed hij zeker.

Hoewel hij de mars als vorm zoals die nu bekend is, standaardiseerde, componeerde hij niet alleen marsen, maar was hij ook een buitengewoon inventieve componist van meer dan 200 werken, waaronder symfonische gedichten, suites, opera’s en operettes. Zijn principes van instrumentatie en tonale kleur hebben trouwens veel klassieke componisten beïnvloed en zijn robuuste, patriottische operettes uit de jaren 1890 droegen bij aan de introductie van een echte, inheemse muzikale identiteit in het Amerikaans theater. Warm aanbevolen.

Keith Brion (°1933) (foto) studeerde muziek aan West Chester State University of Pennsylvania en piccolo bij de beroemde fluitist, John C. Krell (1914-1999). Daarna gaf hij les op scholen in New Jersey terwijl hij zijn masterdiploma behaalde aan Rutgers University in New Jersey. Hij speelde piccolo bij de New Jersey Symphony en richtte de North Jersey Wind Symphony op, waarvan hij de leider was. Later was hij bandleider in scholen in New Jersey, en directeur van de Band van Yale University, waarmee hij o.a. in het Kennedy Center en Carnegie Hall speelde.In 1979 richtte Brion de New Sousa Band op, waarvan hij de muziekdirecteur en dirigent is. Deze band is gewijd aan het spelen van de muziek van John Philip Sousa en het herscheppen van de uitvoeringsstijl van Sousa’s originele band. Brion verschijnt daarbij zelf gekleed als Sousa. Hij trad op met het Stockholm Symphonic Wind Orchestra, de New York City Goldman Band, The California Wind Orchestra en de Allentown Band, en ook met militaire bands, zoals de United States Marine Band, United States Army Field Band, United States Army Band, United States Coast Guard Band en de U.S. Army Band of Europe in Heidelberg. Brion presenteerde ook “Sousa revival-concerten” met vooraanstaande Amerikaanse orkesten, zoals het Boston Pops Orchestra, het Philadelphia Orchestra en de St. Louis Symphony, het Dallas Symphony Orchestra en het Milwaukee Symphony Orchestra.Tracklist 20:

Oh, How I’ve Waited for You

El Capitan

Fantasia No. 1 (Arr. V. Ragone for Wind Band) [Ed. D. Stern]

Chris and the Wonderful Lamp: Overture

The Patient Egg (Version for Wind Band)The Free Lance March

Girls Who Have Loved “The Mystery of History” (Version for Wind Band)

The Bride Elect

The Snow Baby (Version for Wind Band)

A Bouquet of Beloved Inspirations

Good-Bye

Follow the Swallow

Tracklist  21 :

Chris and the Wonderful Lamp (Excerpts Arr. M. Purton for Wind Band)

Sisterhood of the States (Reconstr. by M.A. Arambula for Wind Band)

Showing Off Before Company (Reconstr. by K.R. Tam for Wind Band)John Philip Sousa Music for Wind Band Music . 20 Royal Welsh College of Music and Drama Wind Orchestra Keith Brion cd Naxos 8559850
John Philip Sousa Music for Wind Band, Vol. 21 Royal Birmingham Conservatoire Wind Orchestra, Keith /Brion cd Naxos 8559863