“Claire Huangci, Bach Toccatas”, op het label Berlin Classics. Fenomenaal!

In dit programma met Bachs minder bekende toccata’s BWV 910-916, hier gespeeld op een moderne vleugel (Yamaha CFX), komt de muzikale veelzijdigheid van Claire Huangci perfect tot zijn recht, of het nu gaat om het fijn langzaam middendeel van de Toccata in D, het briljant virtuoos begin van de Toccata in sol klein, of de romantiserende, extravagantie van de Busoni-transcriptie van BWV 565. Claire Huangci spreekt zelf over de “nogal bizarre, fantaserende en humoristische Bach”. De cd, opgenomen in de Sendesaal Bremen, verschijnt op 10 september.

De woorden Bach en toccata lijken onlosmakelijk met elkaar verbonden. Deze vaak gemaakte associatie geldt weliswaar voor de vier orgel-toccata’s, maar vooral voor de beroemde in re klein (BWV 565), die een archetype is geworden van zowel orgelmuziek in het algemeen als van Bachs muziek in het bijzonder. Bachs toccata’s voor klavecimbel zijn daarentegen veel minder bekend. Afgezien van het feit dat BWV 565 misschien niet eens door Bach zelf is gecomponeerd, blijft het opmerkelijk dat drie of vier orgel-toccata’s tegenover zeven toccata’s BWV 910-916 voor klavecimbel staan, die even interessant en virtuoos zijn, wat suggereert dat het klavecimbel net zo belangrijk was voor de jonge virtuoos als het orgel.In zijn enthousiasme voor de multisectionele toccata, stond Bach in zijn tijd weliswaar alleen. De toccata’s vertegenwoordigen Bachs vroegste klaviercomposities die onder een collectieve titel bekend zijn. De vroegste bronnen van BWV 910, 911 en 916 toccata’s, verschenen in het Andreas-Bach Boek, een belangrijke verzameling klavier- en orgelmanuscripten van verschillende componisten, tussen 1707 en 1713, samengesteld door Bachs oudste broer, Johann Christoph Bach. Een vroege versie van BWV 912 (bekend als BWV 912a) bestaat ook in een andere collectie samengesteld door Johann Christoph Bach, bekend als het “Möller-manuscript”, van ongeveer 1703 tot 1707. Dit geeft aan dat de meeste van deze werken niet later ontstonden dan de vroege Weimar-jaren van Bach.De vroeg Noord-Duitse stijl duidt zelfs op een mogelijke oorsprong uit Arnstadt. De werken hebben nl. een vroege Noord-Duitse invloed, met duidelijk contrasterende secties en fugatische passages, ingebed in het rapsodisch materiaal, in tegenstelling tot de meer bekende prelude- en fuga-vorm in twee bewegingen. Andere vroege Bach-werken, die dit door Buxtehude beïnvloed formaat volgden, zijn o.a. de Prelude (Toccata) en Fuga in E, BWV 566, en de Prelude en Fuga in A, BWV 551. Vanwege enkele orgelachtige texturen worden de stukken soms op orgel uitgevoerd. In feite lijken de openingsmotieven van de toccata’s BWV 912, 914 en 916, trouwens op die van Bachs orgelpreludes BWV 532, 534 en 541.Claire Huangci verzorgde de vingerzettingen voor de vermaarde G. Henle Verlag uitgave van de toccata’s, waardoor zowel louter geïnteresseerden als professionals, een bijzonder en ongewoon inzicht krijgen in haar persoonlijke manier van spelen. Zowel de vingerzettingen in de Henle Library-app als de studio-opname in Berlin Classics, verschijnen op 10 september.De Amerikaanse pianiste, Claire Huangci (°1990), begon op 6-jarige leeftijd bij Ursula Ingolfsson-Fassbind in de Settlement Music School in Philadelphia. Op 8-jarige leeftijd won het wonderkind de gouden medaille op de World Piano Competition in Cincinnati. Ze studeerde verder aan het Curtis Institute of Music en vervolmaakte zich bij de legendarische pianopedagoog Arie Vardi (°1937) aan de Hochschule für Musik, Theater und Medien in Hannover. Reeds op negenjarige leeftijd begon ze met steun van beurzen concerten te spelen en onderscheidingen te winnen op wedstrijden. Op achtjarige leeftijd won ze bv. de Gold Medal op de World Piano Competition in Cincinnati. Ze was tien jaar wanneer ze een privé-concert speelde voor Bill Clinton.Na haar studies aan het Curtis Institute in Philadelphia, besloot ze met zeventien jaar naar Duitsland te gaan. Ter gelegenheid van een wedstrijd had ze eerder de legendarische pianist en pianopedagoog Arie Vardi ontmoet. Die raakte gefascineerd door haar beheersing van de muziek en haar techniek. In tegenstelling tot vroeger kwam door zijn lessen nu de focus minder op technische uitdagingen te liggen dan wel op transversale aspecten zoals frasering en toonvorming. Sindsdien woont en studeert ze in Hannover en speelt ze regelmatig concerten in binnen- en buitenland. Haar eerste cd was dan ook meer dan een debuut, het was een belofte die met haar 2de cd aan bewaarde geldigheid heeft gewonnen. Ze concerteerde met het Stuttgart Radio Orchester, het China Philharmonic Orchestra, de Indianapolis Symphony en de Moscow Radio Symphony.Claire Huangci BACH TOCCATAS cd Berlin Classics 0302016BC

https://www.stretto.be/2017/04/22/de-nocturnes-het-dagboek-van-chopin/

https://www.stretto.be/2017/04/22/scarlatti-en-prokofiev-door-de-snelste-vingers-ter-wereld/

https://www.stretto.be/2021/02/20/bach-busoni-goldberg-variations-other-works-door-pianist-chiyan-wong-op-het-label-linn-records-hemels/