Beatrix Borchard (Hrsg.) Kerstin Schüssler-Bach (Hrsg.), Brahms-Studien – Band 19, uitgegeven door Olms.

De reeks Brahms-Studien wordt sinds 1974 uitgegeven door de Johannes Brahms Vereniging in Hamburg. Voorheen door de firma Schneider in Tutzing en sinds 2018, door de prestigieuze uitgeverij Olms. De volumes onder redactie van Beatrix Borchard en Kerstin Schüssler-Bach, verschijnen om de 2-3 jaar. Ze dragen bij tot het Brahms-onderzoek met studies van het leven en werk van Brahms in de context van zijn tijd. Door hun brede inhoud zijn de bijzondere publicaties even belangrijk en interessant voor zowel academici en uitvoerders, als voor de geïnteresseerde muziekliefhebber.

“Deze editie (met afbeeldingen en notenvoorbeelden) zou de titel “Netzwerk der Beziehungen” kunnen hebben omdat het een ‘relatieboek’ is geworden”, vertellen de samenstellers. “Toen we zes jaar geleden de redactie van de Brahms-studies overnamen”, zo klinkt het, “besloten we om ons op de toekomst te richten, op zowel de huidige interpretaties van Brahms als de interpretatiegeschiedenis in hun volledige reeks van klankinterpretaties, arrangementen, discursieve debatten met persoon en werk, filologische vragen tot over dialogen met Brahms in andere kunsten en media zoals dans, film, literatuur.” Al deze aspecten komen in dit nummer aan bod. Sir Roger Norrington en Michael Musgrave vatten hun decennialange studie van Brahms samen in een essay over hun eigen Brahms-interpretaties en hun historische wortels. Ook vanuit de dirigeerpraktijk benadert Uroš Lajovic een detail in de Haydn-variaties. De componist Johannes Boris Borowski werpt een persoonlijke en analytische blik op een bijzonder fascinerend facet in Brahms’ werk, nl. ambiguïteit als esthetisch principe. Michael Schwalb decodeert het verborgene en het onuitgesprokene in het werk van Brahms in zijn individuele observaties.Tot nu toe onbekende of weinig opgemerkte bronnen worden in verschillende artikelen in dit nummer ter discussie gesteld. Tobias Niederschlag onderzoekt het begin van de Brahms uitvoeringen door de Sächsische Staatskapelle Dresden o.l.v. Franz Wüllner, en voor de eerste keer stellen Lea Simon en Marika Henschel de correspondentie van Brahms met de muziekschrijver Louis Ehlert ter beschikking in een gedetailleerde editie en documentatie. Ook voor het eerst geeft Michael Struck voor het eerst documenten vrij van grotendeels ongepubliceerde brieven van en naar Brahms. Renate Moering geeft inzicht in manuscripten waarvan wordt aangenomen dat ze verloren zijn gegaan uit familiebezit met onbekende hedendaagse kopieën van Brahms’ orkestratie van 2 Schubert-liederen. Gudrun Jalass laat zien hoe fijnzinnig Brahms reageerde op suggesties uit de literatuur en de podiumkunsten in “Nänie”, zijn hulde aan de schilder, Anselm Feuerbach. In haar analyse van twee choreografieën van Mats Ek en Martin Schläpfer, traceert Anne do Paço hoe zeer de muziek van Brahms creatieve impulsen teweegbrengt.En tot slot schijnbaar alledaagse details in brieven van minder bekende mensen in Brahms’ leven, waarin niets met muzikale vragen te maken lijkt te hebben. “Wij denken in termen van het netwerk van relaties. Zo zijn ze zeker een verrijking van het beeld van een componist die geenszins vanuit isolement werkte.”, vertellen de samenstellers nog. Een voorbeeld is Pauline Viardot-Garcia, wiens arrangementen van de Hongaarse Dansen worden gepresenteerd door Marvin J. Rehr. Kostadin Delinikolov werkte intensief samen met de violist en componist Carl Bargheer, die in Detmold, bevriend raakte met de jonge Brahms. Een brief van Julius Rietz aan Pauline Viardot-Garcia met commentaar van Beatrix Borchard over de ramp van de première van het 1ste Pianoconcerto in Leipzig, voegt verdere aspecten toe aan het hoofdstuk over Brahms’ vroege receptie. Enzo Maaß werpt uitgebreid licht op een voetnoot in de Brahms-biografie, nl. de testamentaire schenking door de Brahms-bewonderaar Adolph Behrens, die op zijn beurt bevriend was met Woldemar Bargiel en Joseph Joachim, en tot slot zijn er naast cd- en boekbesprekingen ook weer de activiteitenverslagen van de twee grote, Noord-Duitse Brahms-onderzoeksinstellingen. Wolfgang Sandberger geeft informatie over de nieuwste projecten van het Brahms-instituut in Lübeck en Johannes Behr, Katrin Eich, Jakob Hauschildt en Michael Struck, brengen verslag uit van het nieuwste onderzoek van het onderzoekscentrum in Kiel. Warm aanbevolen.Beatrix Borchard (Hrsg.) Kerstin Schüssler-Bach (Hrsg.) Brahms-Studien Band 19 geïllustreerd 440 bladz. Duits uitg. Olms  ISBN 978-3-487-16045-0

https://www.stretto.be/2020/01/05/clara-schumann-jugendtagebucher-1827-1840-herausgegeben-von-gerd-nauhaus-und-nancy-b-reich-en-clara-schumann-musik-als-lebensform-van-beatrix-borchard-twee-heel/