“Pierre Robert, Grands Motets sur Le Cantique des Cantiques”, door Olivier Schneebeli, Concerto Soave, Les Pages & Les Chantres du CMBV, op het label Château de Versailles Spectacles. Een sublieme ontdekking!

Pierre Robert (ca 1625-1699) is tegenwoordig bijna onbekend. Het prestigieus label Château de Versailles Spectacles, biedt met deze nieuwe cd, de gelegenheid om zijn werk te ontdekken. Op deze cd staan 4 motetten, “Ego flos campi”, “Nolite me considerare” en “Veniat dilectus meus” van Pierre Robert, en “Dum esset rex” van Henri Du Mont.Een grand motet was een religieuze compositie voor solisten, koor en groot orkest, met een plechtig en ceremonieel karakter, op een Latijnse tekst, vaak op tekst van de Psalmen. Het was de belangrijkste religieuze muziekvorm van de Franse barokmuziek in de 17de – en 18de  eeuw. Het grand motet kreeg zijn vorm onder het bewind van Lodewijk XIV en kende toen ook zijn bloeitijd. De belangrijke componisten waren Jean-Baptiste Lully, Marc-Antoine Charpentier, Henry Dumont en Michel-Richard Delalande.Pierre Robert studeerde aan het prestigieus collège Forte en werd opgeleid in het jongenskoor, of maîtrise, van de Notre Dame in Parijs onder leiding van Henry Frémart, Jean Francois en Cosset Veillot. In 1643, werd hij maître de musique van de Senlis-kathedraal. In 1650 ging hij naar de kathedraal van Chartres alvorens in maart 1652, terug te keren naar Senlis. In april 1653, werd hij benoemd tot maître de musique aan de Notre Dame in Parijs, ter vervanging van Valentin de Bournonville. Robert bleef tien jaar aan het hoofd van de maîtrise.In 1663 koos Lodewijk XIV hem samen met Henry Du Mont, om een van de vier posten van assistent-meester van de Chapelle Royale te bekleden. Aanvankelijk vervulde hij deze functie samen met Thomas Gobert, Gabriel Expilly en Henry Du Mont, hoewel Gobert en Expilly in 1668, ontslag namen. Du Mont en Robert ontwikkelden het grand motet, hét genre van de Franse religieuze barokmuziek. Du Mont en Robert gingen in 1682 met pensioen toen Lodewijk XIV het hof naar Versailles verplaatste en er een wedstrijd werd gehouden om vier vervangers te vinden onder wel vijfendertig kandidaten. De vier gekozenen waren Michel Richard Delalande, Pascal Collasse, Nicolas Coupillet en Guillaume Minoret. Onder de gepasseerde personen waren Paolo Lorenzani, Guillaume-Gabriel Nivers, Jean-Féry Rebel, Henry Desmarets en Marc-Antoine Charpentier, die zich wegens ziekte, terugtrok uit de competitie.Henri Du Mont (1610-1684) was een muzikale sleutelfiguur aan het hof van Lodewijk XIV. Geboren in Vlaanderen, in Looz (Borgloon) in 1610, verhuisde hij na in Maastricht en Luik gewoond te hebben, in 1639 naar Parijs. Van 1643 tot zijn dood in 1684 was hij organist van de Jezuïetenkerk St. Paul in de Marais. In 1672 werd hij benoemd tot Compositeur de la musique aan de Chapel Royal, na sinds 1663, sous-maître te zijn geweest. Vervolgens werd hij in 1673 Maître de la musique van koningin Marie-Thérèse. Twintig jaar, van 1663 tot 1683, leidde Henri Du Mont de kapel van de Zonnekoning. Voor de dagelijkse Mis bouwde hij een nieuw repertoire uit met motetten voor groot koor en meer intieme stukken voor solo stemmen.Olivier Schneebeli werd bekend met het “Ensemble Vocal Contrepoint”. Sinds 1991 dirigeert hij het koor “Les Pages et les Chantres” van het centrum voor barokmuziek van Versailles. Het was omwille van zijn vaardigheden in de uitvoering van oude muziek en in het opleiden van kinder- en volwassen stemmen, dat Vincent Berthier de Lioncourt, samen met Philippe Beaussant, de oprichter in 1987 van het prestigieus “Centre de Musique Baroque de Versailles”, Olivier Schneebeli in 1991 uitnodigde om de “Pages & Chantres van de Centre de musique baroque de Versailles” te leiden. De biografie Jean-Baptiste Lully, “Lully ou le musicien du soleil” (Éditions Gallimard, 1992) van Beaussant, lag overigens in 2000, aan de basis van de prachtfilm, “Le Roi Danse”.Aan het hoofd van het koor is Schneebeli ook verantwoordelijk voor de “Ecole Maîtrisienne”, die een professionele opleiding op hoog niveau biedt aan volwassen zangers, en speciale klassen organiseert binnen het Frans schoolsysteem voor kinderen. Het bijzonder karakter van dit uniek instituut, op het kruispunt van productie en educatie, profiteert ook van de nauwe samenwerkingsverbanden die in de loop der jaren ontstaan en gegroeid zijn met de afdeling Oude muziek van het “Conservatoire à Rayonnement Régional de Versailles” en de “Ecole Nationale de Musique et de Danse de Vallée de Chevreuse” (Orsay).Pierre Robert Grands Motets Sur Le Cantique Des Cantiques Olivier Schneebeli Concerto Soave Les Pages & Les Chantres du CMBV cd Château de Versailles Spectacles CVS051

https://www.stretto.be/2019/07/10/magistrale-grands-motets-van-michel-richard-de-lalande-o-l-v-olivier-schneebeli-op-het-label-glossa/