“Hypnos” door La Tempête o.l.v. Simon-Pierre Bestion, op het label Alpha.

Met zijn nieuwe cd “Hypnos”, heeft Simon-Pierre Bestion, de leider van het vocaal ensemble La Tempête, een soort requiem willen creëren. Hij nam daarbij alle vrijheid en stelde zonder grenzen tussen repertoire, muziekstijlen of tijdperken, een boeiend en ontroerend programma samen, enkel vanwege het boeiend muzikaal materiaal en het meditatief aspect ervan.

De opnamen van Simon-Pierre Bestion zijn vaak geïnspireerd door zijn verlangen om een ritueel te recreëren. Zijn doel was hier een Requiem-dienst na te bootsen, de ceremonie die gepaard gaat met de overgang van een mens naar het hiernamaals, terwijl hij de gevoelens ondersteunt van iedereen die er getuige van is. “Gebruikmakend van alle vrijheid die deze daad van herschepping me bood”, zo vertelt hij, “heb ik dit programma samengesteld zonder grenzen tussen repertoire of verschillende muzikale esthetiek – van de middeleeuwen via de renaissance tot de 20ste eeuw – en selecteerde ik de werken vanwege hun boeiende muzikale materiaal, hun hypnotische en meditatieve dimensie.”Op de cd staat werk van Juan de Anchieta (1462-1523), Pedro de Escobar (1465-1535), Antoine de Févin (ca.1470-ca.1511), Olivier Greif (1950-2000), Heinrich Isaac (1450-1517), Pierre de Manchicourt (ca.1510-1564), Marbrianus de Orto (1460-1529), Marcel Pérès, (°1956), Giacinto Scelsi (1905-88), Ludwig Senfl (1486-1543) en John Tavener (1944-2013). Intonaties van Byzantijnse gezangen klinken in de keelstemmen in de werken van Giacinto Scelsi en in de Engelse vocale stijl van John Tavener, en de Franco-Vlaamse renaissancepolyfonie ontmoet de invloeden van oosterse of westerse spirituele tradities die aanwezig zijn in de hedendaagse werken.Gezien zijn eerste twee opnamen voor Alpha (“The Tempest” (Diapason d ‘Or) en “Azahar” (Choc de Classica)), herzieningen van het repertoire, en het naast elkaar plaatsen van muziek in verschillende stijlen en uit verschillende perioden, heeft Simon-Pierre Bestion (°1988) zich inmiddels met zijn ensemble “La Tempête”, op de hedendaagse muziekscene gevestigd als één van de meest creatieve vertolkers. Hij volgde een opleiding aan het Conservatoire de Nantes waar hij een orgelprijs won in de klas van Michel Bourcier, evenals een prijs voor zijn muzikale opleiding. Tegelijkertijd studeerde hij klavecimbel bij Laure Morabito en Frédéric Michel, en breidde hij zijn vaardigheden als masterclass toetsenist uit bij Jan-Willem Jansen, Francis Jacob, Benjamin Alard, Martin Gester en Aline Zylberach. In 2006, was hij finalist van de internationale orgelwedstrijd in Bethune.Zijn smaak voor compositie en hedendaagse muziek bracht hem ertoe de vocale polyfonie en de rijkdom van koorwerk te ontdekken. Daarna volgde hij een opleiding tot koordirigent bij Valérie Fayet, aan het Conservatoire de Nantes en zong onder haar leiding in het koor van het Orchestre National des Pays de la Loire. Daarna trad hij toe tot de klas van Nicole Corti aan het Conservatoire Supérieur de Lyon , en werd sterk beïnvloed door het waardevolle advies van dirigenten als Régine Théodoresco, Roland Hayrabédian, Geoffroy Jourdain, Joël Suhubiette, Dieter Kurz en Timo Nuoranne.Tijdens zijn opleiding werd hij ook sterk beïnvloed door zijn ontmoetingen met Bruno Messina in etnomusicologie en muziekcultuur, Claire Levacher in dirigeren, Dominique Moaty in zang en Thomas Lacôte (harmonie en compositie). Zijn passie voor oude muziek en dirigeren bracht hem ertoe in 2007 het kamermuziekensemble Europa Barocca op te richten met de gambist Julie Dessaint. Hij voltooide deze instrumentale falanx met de oprichting van het koor Luce del Canto, een vocaal ensemble bestaande uit jonge semi-professionele zangers. Voortbouwend op hun aanvankelijk succes, kwamen deze twee formaties in 2015 samen en werden ze La Tempête.

Tracklist:

Manchicourt: Messe de requiem: Introït

Isaac: Quis dabit capiti meo aquam?

Greif: Requiem Op. 358: Requiem

Senfl: Missa Paschalis: Kyrie

anon.: Graduel vieux-romain de Santa Cecilia de Trastevere: Kyrie pour la Nativité

Scelsi: Tre canti sacri: Requiem

Pérès: Missa ex tempore: Gloriaanon.: Antiphonaire ambrosien du British Museum: Dixit Dominus

Escobar: Messe de requiem: Sanctus

Orto: Lamentationes hieremiae prophetae: Guimel

Févin: Requiem: Agnus

Anchieta: Libera me, Domine

Tavener: Song for Athene

Hypnos La Tempête Simon-Pierre Bestion cd Alpha 786

https://www.stretto.be/2018/03/22/een-half-moderne-tempest-door-simon-pierre-bestion-een-magnifieke-alpha-cd/

https://www.stretto.be/2018/03/22/larmes-de-resurrection-door-la-tempete-en-simon-pierre-bestion-op-een-ontzettend-mooie-alpha-cd/