André Campra, “Le Carnaval de Venise” door Le Concert Spirituel o.l.v. Hervé Niquet, op het label Glossa. Magnifiek!

Met zijn exotische dansen en virtuoze Italiaanse aria’s was ‘Le Carnaval de Venise’ (1699), één van de meest originele experimenten in de Franse muzikaal-dramatische productie van toen. Met zijn comédie-lyrique of opéra-ballet verwierf Campra daarenboven de reputatie, de nieuwe meester van de Franse opera te zijn.André Campra (1660-1744), afkomstig uit Aix-en-Provence, was een Franse operacomponist in de periode tussen Lully en Rameau. Hij componeerde verschillende tragédies en musique en opéra-ballets, cantates en religieuze muziek, waaronder een Requiem. Hij werd opgeleid door Guillaume Poitevin aan de kathedraal Saint-Sauveur in Aix (foto), werd maître de musique van de kathedralen van Arles en Toulouse, en vervolgens, van 1694 tot 1700, van de Notre-Dame in Parijs. Daar voegde hij violen toe aan de uitvoering van religieuze muziek, een controversiële innovatie in een tijdperk waarin de viool nog als een volksinstrument werd beschouwd. In 1697, begon hij te componeren voor het theater en publiceerde enkele theatercomposities onder de naam van zijn broer om zijn reputatie bij de kerkelijke autoriteiten te beschermen. In 1700 gaf hij uiteindelijk zijn functie aan de Notre-Dame op en wijdde zich aan theatermuziek.

In 1722 werd hij kort aangesteld als maître de musique door François Louis de Bourbon, de prins van Conti (foto). Na het overlijden van de regent Philippe d’Orléans in december 1723, werd Campra sous-maître van de Koninklijke Kapel in Versailles. In 1730, werd hij de inspecteur-géneral van de Opéra. Hij overleed op 83-jarige leeftijd.

“Le carnaval de Venise” is een comédie-lyrique in een proloog en drie bedrijven, op een Frans en Italiaans libretto van Jean-François Regnard (1655-1709) (foto). Het werd voor het eerst opgevoerd in januari 1699, door de Académie Royale de Musique in de Salle du Palais-Royal in Parijs. Campra droeg het werk op aan Louis, Grand Dauphin (foto), de oudste zoon en erfgenaam van Louis XIV en koningin Marie-Thérèse. Die genoot zo van het werk, dat hij het in februari 1711, kort voor zijn overlijden, opnieuw liet opvoeren. Campra creëerde een kleurrijke partituur in Frans-Italiaanse stijl voor zijn balletopera, die de uitbundige geest van het legendarisch Venetiaans carnaval opriep. Met deze opname uit 2011, voegen Hervé Niquet en Le Concert Spirituel weer een pareltje toe aan hun collectie herontdekte opera’s uit de 17de – en 18de eeuw. Met deze (her)uitgave is dit pareltje nu opnieuw verkrijgbaar op cd. Niet te missen!

Rolverdeling:

Isabelle: Salomé Haller, dessus

Léonore: Marina De Liso, bas-dessus

Rodolphe: Andrew Foster-Williams, basse-taille

Léandre: Alain Buet, basse-taille

Orfeo: Mathias Vidal, haute-contre

Euridice: Sarah Tynan, dessus

Minerve: Blandine Staskiewicz, bas-dessus

Plutone: Luigi De Donato, basse

Andre Campra Le Carnaval de Venise Le Concert Spirituel Hervé Niquet 2 cd Glossa GCD921632