Tomas Serrien, “hoor of is dat geen muziek?”, een verrijkende uitgave van Houtekiet.

Al eens geluisterd naar een Hindoestaanse Dhrupad, een Gisalo uit Papoea-Nieuw-Guinea of gezangen van de Zwartvoetindianen? Zin om te luisteren naar een muziekstuk dat 639 jaar duurt, gevolgd door de noise perikels van Maso Yamazaki? Of vind je dat geen muziek? Tomas Serrien tracht in zijn boek te achterhalen waarom we het liefst luisteren naar geluiden die ons bekend in de oren klinken. Met een brede waaier aan muziekstukken, neemt hij u als lezer-luisteraar mee op zijn zoektocht naar de onbewuste structuren die onze muziekbeleving beïnvloeden. Een aanrader.

Muziek kan ontroeren, pijn verzachten of de dansbenen prikkelen. Maar wat ervaren we precies als we luisteren naar Chopin, Pink Floyd of Bob Dylan? Wat maakt onze beleving van muziek zo kenmerkend? In zijn eerste boek, “Klank, een filosofie van de muzikale ervaring”, trachtte Tomas Serrien te achterhalen hoe we muziek gewaarworden. Hoewel muziek er in de eerste plaats is om naar te luisteren, legt de auteur uit waarom ook het denken en schrijven over muziek bijzonder zinvol kan zijn en neemt hij de lezer mee in een muzikale zoektocht vol diepzinnige overpeinzingen. Aan de hand van diverse muziekstukken, die gebundeld zijn in eenvoudig te beluisteren afspeellijsten, gaat hij op zoek naar antwoorden op verschillende vragen. Luistert de mens aandachtig genoeg? Wat is het verschil tussen muziek en geluid? Wat is de muzikale tijd? Hoe ervaren doven muziek? Wat is de rol van emoties bij het luisteren naar muziek? Kan muziek ook genezend werken?

Waarom is het moeilijk om open te staan voor onvoorspelbare muziek? In welke mate bepalen culturele patronen ons luistergedrag? Hebben we dan ‘westerse oren’? Tomas Serrien nodigt u in zijn tweede boek, ‘hoor’, uit om een rijkdom aan geluiden te ontdekken en zo beter te begrijpen wat het betekent om muziek te ervaren. Aan de hand van een brede waaier muziekstukken nodigt hij uit om te ontdekken hoe bepaalde verwachtingen onze muziekervaring beïnvloeden. Zo leer je op een andere manier luisteren naar muziek die je misschien ‘storend’, ‘stil’, ‘vreemd’, ‘geplagieerd’, ‘lawaaierig’, ‘langdradig’, ‘lelijk’, ‘ongemakkelijk’ of ‘exotisch’ vindt. Ontdek in dit boek aan de hand van onvoorspelbaar, multi-etnisch, atonaal, transgressief, tijdloos en onecht luisteren, een rijkdom aan geluiden, en begrijp beter wat het betekent om muziek te beleven. Scannen van de QR-code of surfen naar www.tomasserrien.com/hoor, geeft toegang tot de afspeellijsten. Boeiend.

De muziekfilosoof, schrijver en drummer, Tomas Serrien (°1992), schrijft boeiend over muziek, maatschappij en filosofie. In 2015 won hij de Geert Grote Pen, een scriptieprijs die wordt toegekend aan de beste Nederlandstalige masterproef in de wijsbegeerte. Zijn eindwerk vormde de inspiratie voor zijn debuutboek ‘Klank’, dat verscheen bij uitgeverij Houtekiet in december 2017 en zeer goed onthaald werd door de pers. In oktober 2019 verscheen het boek ‘Verdwaald in verlichting’, dat hij schreef voor Borgerhoff & Lamberigts in samenwerking met imam Khalid Benhaddou en politiek filosoof Patrick Loobuyck. In januari 2020 maakte hij de vijfdelige podcastreeks ‘De magie van het luisteren’, in samenwerking met Klara en Concertgebouw Brugge. In september 2020 maakte hij de podcastreeks ‘Orentroost’, in samenwerking met Consouling Sounds. Deze reeks kreeg in 2021 een tweede seizoen. In 2021 verzorgde hij de dramaturgie voor het muziektheater ZELLE: Wenn es dunkel wird van de Brits-Chinese componiste Jamie Man en de Zwitserse schrijver Peter Stamm. Met de oprichting van de onafhankelijke website Mirari ontwikkelde hij een online platform voor vrije dialoog. Tomas geeft regelmatig lezingen, werkt aan diverse interdisciplinaire projecten rond muziekbeleving en is drummer bij een aantal muziekgroepen. In het dagelijkse leven is hij ook lector op de AP hogeschool in Antwerpen.

Tomas Serrien hoor of is dat geen muziek? 222 bladz. uitg. Houtekiet EAN 9789089244789

https://www.stretto.be/2017/12/19/tomas-serriens-klank-een-filosofie-van-de-muzikale-ervaring/