“César Franck, Complete Chamber Music”, op het label Fuga Libera. Niet te missen!

Ter gelegenheid van de 200ste verjaardag van César Franck presenteren de Muziekkapel Koningin Elisabeth, haar opnamepartner Outhere, met name het Fuga Libera-label, en het Palazzetto Bru Zane, een nieuwe box met Francks volledige kamermuziek.

Vandaag de volledige kamermuziekwerken van Franck opnemen, is het genie van Franck opnieuw onder de aandacht brengen door middel van de meesterwerken die wereldfaam hebben verworven, zijn Pianokwintet (1878), de Sonate voor viool en piano (of cello en piano) (1886) en het Strijkkwartet uit 1890. Maar, in deze box kan u ook de vroege kamermuziekwerken van Franck ontdekken, die in de jaren 1840 werden gecomponeerd. Zijn andere kamermuziekwerken werden met name veel later in de jaren 1880, gecomponeerd.

Vanaf zijn vroege dagen in Parijs componeerde en voerde de jonge pianovirtuoos een aantal composities uit, voornamelijk klaviertrio’s, die werden gepubliceerd als zijn op. 1 en die hem een gunstig advies opleverde van Liszt. Maar, in deze werken, bv. in het Grand Trio in do klein voor piano, viool en cello, waren het kenmerkend harmonisch en melodisch vocabulaire en het cyclisch principe nog niet aanwezig. Had trouwens moeilijk gekund, aangezien hij pas 12 was toen hij het Trio componeerde. Het is een levendige miniatuur, geïnspireerd op de conventies van sprankelende opera-aria’s uit die tijd. Maar diezelfde, vroege werken, laten ook horen dat Franck zijn materiaal reeds manipuleerde om bv. in zijn eerste Trio-concertant in fis klein, een hele driedelige structuur te smeden uit kernachtige ideeën. Dit was een opmerkelijk werk, nog niet gekleurd door de kronkelige chromatiek van zijn latere muziek, maar uitgehouwen met dramatische kracht en fantasierijke economie. Alle drie de Trio’s, gepubliceerd in 1843, als op 1, zijn dan ook zeker het ontdekken waard, evenals een vierde, op. 2, herschikt uit de originele finale van het 2de Trio en opgedragen aan Liszt.

Francks Pianokwintet ging in januari 1880 in première in Parijs door het Marsick Quartet met Saint-Saëns aan de piano. Gecomponeerd in 1879 behoort het pianokwintet in fa klein van César Franck tot de vruchtbare laatste periode van zijn creatief leven. Het luidde het begin in van een reeks indrukwekkende late orkest- en kamermuziekwerken. De organist transformeerde zijn virtuoze orgelklanken in grootse orkestrale en vocale composities, en werd één van de belangrijkste vertegenwoordigers van het muzikaal symbolisme. De composities van César Franck kregen tijdens zijn leven echter weinig aandacht, tot het succes in 1882 van “Le Chasseur maudit”, zijn symfonische verklanking van een dramatische jacht en het gruwelijk lot van een vervloekte jager. Gecomponeerd in oktober 1882 en uitgevoerd op een concert van de Société nationale de musique, in maart van het volgend jaar, behoort dit symfonisch verhaal vandaag tot zijn populairste en meest uitgevoerde werken.

Saint-Saëns was eerder terughoudend, terwijl de jonge Claude Debussy (foto) een fervente bewonderaar werd. De openbare ontvangst was gunstig, maar zonder toekomst. Bepaalde melodieuze wendingen liggen al in de lijn van de Sonate voor viool en piano (1886), die beroemd zal worden. De eerste beweging begint op een dramatische toon die zich vervolgens ontwikkelt tot een krachtig en gepassioneerd discours. De tweede beweging van een meer elegisch karakter, presenteert zich als een lange melodie waarbij de piano in dialoog gaat met het strijkkwartet in een muzikaal discours met complexe harmonische contouren. De finale neemt thema’s van de vorige bewegingen over, en creëert een soort muzikale dramaturgie die zich zonder onderbreking uitstrekt tot de finale coda.

De individualiteit van deze opname ligt in de begeleiding en de gezamenlijke uitvoering die het kenmerk is van de Muziekkapel, met verschillende van haar masters in residence evenals vele veelbelovende jonge artiesten in residentie. De kwaliteit van de artiesten, zowel jong als meer ervaren, het werk dat is gedaan ter voorbereiding van deze opnames, en de zorg die aan de opnames zelf is besteed, maken deze complete collectie uniek. 

De schitterende uitvoerders zijn Leon Blekh, Augustin Dumay, Anna Agafia, Lorenzo Gatto en Shuichi Okada, viool, Miguel da Silva, altviool, Ari Evan, Gary Hoffman en Stéphanie Huang, cello, Frank Braley, Alexandre Chenorkian, Jonathan Fournel, Salih Can Gevrek, Julien Libeer en Jean-Claude Vanden Eynden, piano, Philippe Cormann, contrabas, en het Quartetto Adorno, Trio Ernest en het Karski Quartet.

Tracklist:

CD1

Grand Trio pour violon, violoncelle et piano en ut mineur

Trio concertant n°1 en fa dièse mineur

Trio concertant n°2 en si bémol majeur ‘Trio de Salon’

CD2

Trio concertant n°3 en si mineur

Quatrième Trio concertant pour piano, violon et violoncelle en si mineur, op. 2

Andantino Quietoso, pour violon avec accompagnement de piano, op. 6

Solo de piano en mi majeur avec accompagnement de quintette à cordes, op. 10

CD3

Premier Duo concertant pour piano et violon sur des motifs de Gullistan de Dalayrac, op. 14

Morceau de lecture

Quintette en fa mineur pour piano. 2 violons, alto et violoncelle

Sonate en la majeur pour piano et violon

CD4

Mélancolie

Sonate en la majeur pour piano et violoncelle

Quatuor en ré majeur pour 2 violons, alto et violoncelle

César Franck Complete Chamber Music diverse uitvoerders 4 cd Fuga Libera FUG 795